Hans Mooren zegt: Ik houd van ZuidOost

Vanuit het Westen wordt dit blog gelezen in Aruba, Brazilië en Canada. Vanuit Zuid-Afrika naar Noorwegen volgen medebloggers mijn schrijfsels. Zelfs in het Verre Oosten, Azië en Nieuw Zeeland zijn een handvol lezers. Toch begon ik mijn blog oorspronkelijk vooral om voor en over Amsterdam-ZuidOost te schrijven.

“Verguisd en gekwetst, ik vond er slechts geluk en jou” is voor velen uit de Bijlmer een bekende spreuk. Amsterdam-ZuidOost is nog steeds een vernieuwend en spraakmakend deel van Amsterdam. Om een beter imago te bewerkstelligen gebruikte het politieke bestuur allerlei kunstgrepen. Jarenlang is er een wervende website voor het stadsdeel in de lucht geweest. Naast de website zijn de bewoners ook geïnformeerd met een stadsdeelkrant. Lokale radio en tv-programma’s zijn ook altijd ruim voorzien van flinke subsidies. Op alle mogelijke manieren heeft het stadsdeelbestuur bewoners jarenlang informatie gegeven over plezierige en minder plezierige zaken in de directe woonomgeving.

Omdat Amsterdam weer meer centraal bestuurd wordt worden de bewoners nu ook anders geïnformeerd. Laten we Amsterdam-ZuidOost met een andere voetbalstad vergelijken. Qua oppervlakte en inwoneraantal is het stadsdeel te vergelijken met Zwolle. Ajax heeft gemerkt dat er een goed en mooi potje gevoetbald wordt door de Zwollenaren. De informatie van de gemeente Zwolle naar alle bewoners is ook prima geregeld. Maar goed, Amsterdam heeft duidelijke richtlijnen uit Den Haag gekregen over uit te voeren bestuurlijke veranderingen. En daardoor is eerst de website voor bewoners en de bewonerskrant verdwenen. De subsidiekraan voor de lokale radio- en tv-programma’s zal vast ook helemaal dicht gedraaid worden.

Gelukkig wonen er ook nog een paar eigenzinnige betrokken mensen in Amsterdam-ZuidOost. Als de gemeente niet meer voor de noodzakelijke informatiestromen zorgt dan doe ik het toch heeft Hans Mooren gedacht. Een eigen website voor het stadsdeel houdt hij nu in de lucht. Een agenda voor allerlei, een nieuwsrubriek voor wat echt belangrijk is. Juist zo’n initiatief van Hans Mooren maakt dat ik trots ben op mijn stadsdeel. Want het zijn de mensen zoals Hans die het positieve in dit stadsdeel naar boven halen. Mag ik jullie uitnodigen om op zijn website te kijken?

www.ilovezuidoost.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Hans Mooren zegt: Ik houd van ZuidOost

  1. Frank103 zegt:

    Zuidoost heeft niet zo’n positieve klank. Criminaliteit, grote flats en blanke Nederlanders zijn een minderheid. Als ik voor het werk naar zuidoost moest, dan moest dat met de auto, openbaar vervoer werd te onveilig gevonden. Nog steeds loopt beveiligingspersoneel mee naar het metrostation, het wordt voor vrouwen te onveilig geacht. Auto’s worden opengebroken en de toegang tot de kantoren moet zeer goed beveiligd worden om insluipers te voorkomen.
    Zelf heb ik er nooit iets negatiefs meegemaakt, maar ik kom dan ook vrijwel nooit in zuidoost. Hachelijk?

    Liked by 1 persoon

  2. constantinoc zegt:

    Van kennissen die in Zuidoost wonen hoor ik eigenlijk alleen maar positieve geluiden. Ik denk dat (voor)oordelen de beeldvorming flink beïnvloeden, vaak in negatieve zin. Overal, niet alleen in Nederland, hoor je vooral negatieve ervaringen; positieve aspecten worden meestal minder ‘nieuwswaardig’ gevonden.
    Wat voor mij zeer negatief is, is de wijze waarop het stadsbestuur nu blijkt om te gaan met de belangen van de buurt. Als er bezuinigd moet worden, doet men dat kennelijk in de eerste plaats op zaken waarmee het bestuur denkt niet te kunnen scoren. Laat de burgers het zelf maar uitzoeken. Participatiesamenleving!? En dan over een paar jaar zich afvragen hoe het toch komt dat het leefklimaat achteruit is gegaan.
    Hulde aan Hans Mooren en zijn initiatief.

    Liked by 1 persoon

  3. cat zegt:

    Spent much time in Amsterdam in the 70s … interesting read, Rob … thank you … Love, cat.

    Liked by 2 people

  4. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    die site van Hans Mooren ziet er goed uit , daar zal het niet aan liggen dat het goed is in de Bijlmer
    de politiek landelijk en lokaal zijn overal de boosdoeners dat leefklimaat achteruit holt , overal
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Op de site is niets aan te merken, hooguit dat het allemaal wat saai overkomt. Maar als een buurt eenmaal een slechte naam heeft en wordt gemeden, ben je daar nog niet zo snel vanaf.

    Liked by 1 persoon

  6. bittytje zegt:

    Goed initiatief van Hans, hopelijk helpt het de naam en energie van Zuid-Oost op te vijzelen.Want het is waar dat een ingeroeste klank, vooral een negatieve, moeilijk is weg te poetsen. Ik wens hem – en allen die hier aan meewerken – veel succes!

    Liked by 1 persoon

  7. Rebbeltje zegt:

    Ook ik vind de site een beetje saai…maar goed als het wat helpt…
    Ja als een wijk of stadsdeel eenmaal een minder goeie naam heeft dan is het een kunst om daarvan af te geraken…maar je zegt het goed zolang er mensen wonen die daaraan mee willen werken…groetjes en fijne zondag
    Oja en s6 op je nieuwe werkplek 😉

    Like

  8. Zo een eigenzinnige mensen heeft de wereld nodig!

    Liked by 1 persoon

  9. fietszwerver zegt:

    hoe zo is dat fietspad bij de Holterberg vreem ?
    ik maakte een prachtige wandeling

    Like

  10. Hans zegt:

    soms ben je verbaast over wie er allemaal meelezen.
    Is het nu dan beter geworden onder weer een centraal bestuur?
    als dan de levensvatbare de lokale radio- en tv een zendvergunning krijgen en zelfstandig mogen uitzenden, is het afschaven van subsidie niet erg.
    Dan is het particuliere initiatief een goed middel, dat vind ik ook wel van de website.
    alleen mis wel talen van de bewoners in A-zuidoost, als je deze nu toch aanbied. Hans

    Liked by 1 persoon

  11. hans verdient inderdaad een dikke, vette pluim!
    zijn site ziet er fantastisch uit en de intentie die erachter steekt is méér dan fantastisch! 🙂

    Like

  12. anna1985nl zegt:

    Ik ben één keer in mijn leven in Amsterdam ZuidOost geweest. Als Brabantse heb ik ook veel vooroordelen over ZuidOost gehoord. We zijn al niet zoveel gewend in Brabant hè? 😉 Ik was dan ook best een beetje bang, maar niet om wat er daadwerkelijk op straat gebeurde. Het was er namelijk vrij rustig en gewoon gezellig. Vreemd eigenlijk dat een reputatie zo lang stand houdt, terwijl het eigenlijk allemaal best meevalt.

    Liked by 2 people

  13. lien zegt:

    Handige website! Je hebt een interessant blog. Ik zal hier vaker eens langskomen.

    Liked by 1 persoon

  14. merel zegt:

    je wordt dus een beetje van overal gevolgd zie ik

    Like

  15. Suskeblogt zegt:

    ik heb eens gekeken op die site en het ziet er interessant uit.
    Zuidoost, daar heb ik nog niets van gehoord zover ik weet maar ik woon een beetje ver weg nietwaar ?

    Like

  16. meninggever zegt:

    Toen ik er nog woonde deed ik er ook alles aan om het imago van de wijk overeind te houden. Je woonde er tenslotte zelf ook en wilde niet bekend staan als een soort wonderlijke pauper tussen de overigens bijzondere bewoners. Toch was het een wijk met veel woonallure, al is die na 1975 compleet te gronde gericht toen het stadsbestuur elke controle over de nieuwe bewoners en de woonomgeving verloor onder druk van de politiek correcte gedachtengang dat je half Suriname moest onderbrengen in deze arme wijk vol dure huurwoningen. Bergafwaarts ging het met de veilighheid, het woongenot. De huren volgden niet, die stegen gewoon. Woningbouwverenigingen (zoals ze toen heetten) hadden kennelijk nog niet door hoe het precies ging in de diverse wijken van de Bijlmer. Het was een rampenplan. Ik vertrok, later volgden veel van ons buren en vrienden. De wijk bleef achter met alle problemen die men er kende. Ik rijd er nu nog wel eens doorheen. Het oogt vriendelijker, de huizen zijn veranderd. Maar de lokale media maken melding van nog steeds veel narigheid. En het stadsbestuur is niet het sterkste van alle stadsdelen. Kortom, het zal verbeterd zijn, het biedt een zeker woongenot, maar ideaal is het zeker niet. Kan ook niet, daarvoor mankeren de randvoorwaarden. Maar ik kom er niet meer terug om er te wonen. Dat hebben we wel gehad. Ik heb het 12 jaar lang geprobeerd….was me al een jaar of acht te lang…sorry Rob!

    Like

  17. Mooi initiatief, die site. Dat ik dan weer op de 1e pagina “vol=vol” zie staan is puur toeval en gelukkig is de context geheel anders.

    Like

Geef een reactie

