School is leuk? Ken je talenten!

In gesprek met Marianne van Erp noemt zij regelmatig het te grote aantal drop outs in het Voortgezet Onderwijs. Weg dwalend met mijn gedachten overdenk ik mijn eigen middelbare school tijd. Ja, ook mijn ouders projecteerde hun eigen ambities op mij. Terwijl ik vrolijke en somber puberend met heel andere dingen bezig was. Terugkijkend heb ik steeds weer nieuw kansen gekregen en afgeslagen. Veel kinderen in deze tijd worstelen met van alles en niets. Te veel leerlingen mislukken daardoor onterecht op hun school.

Het onderwijs en de scholen veranderen maar door. Jammer genoeg hebben de veranderingen niet altijd een positief resultaat. De zorg van Marianne deel ik daarom. Als onderbouw docent probeer ik met al mijn passie, kennis en vaardigheden mijn leerlingen te stimuleren en motiveren. Maar ook ik zie soms slimme leerlingen jammer genoeg ver onder hun niveau presteren en afglijden.

Vreemde ogen dwingen wordt er wel eens gezegd. Vreemde ogen kunnen ook een verhelderende blik geven. Marianne van Erp vertelt dat zij met haar zakenpartner een methode heeft ontwikkeld die werkt.

Zij zegt: “Een studiekeuzebegeleiding op maat, voor een middelbare scholier of student, helpt om de juiste studiekeuze te maken! Voor goede schoolresultaten is het belangrijk dat een leerling zijn eigen talenten, drijfveren en motivatie ontdekt. Met als concreet en meetbaar resultaat een studie die past als een warme jas.”

Op alle scholen waar ik gewerkt heb is een duidelijke zorgstructuur opgezet. Daarnaast werken mentoren, afdelingsleiders en decanen met een traject naar de juiste studiekeuze voor elke leerling.

En toch mislukken er leerlingen. Op allerlei manieren worden de prestaties van een school gepubliceerd. Ouders en leerlingen maken bij de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs een bewuste keuze. Dan is het ook logisch dat er tijdens de rit in het voortgezet onderwijs ook bewuste keuzen gemaakt worden.

Marianne van Erp wil daar graag bij helpen.

En om daar bekendheid aan te geven schrijf ik daar graag aan mee:

http://www.talent3m.nl/

nl.linkedin.com/pub/marianne-erp-van/22/215/619/nl

Advertenties

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op School is leuk? Ken je talenten!

  1. Suskeblogt zegt:

    Ieder jaar komen er jongeren van school zonder diploma of getuigschrift. Deze hebben weinig tot geen kans op de arbeidsmarkt. Er moet kordater opgetreden worden tegen die gasten want voor je het weet glijden ze af in zaken die het daglicht niet mogen zien. In onze tijd bestond ook werkloosheid, denk maar aan eind jaren 1970 maar het leven was toch minder “”gevaarlijk” dan heden ten dage.

    Liked by 1 persoon

  2. Frank103 zegt:

    rond 12 jaar maken ze een schoolkeuze obv intelligentie (cito) en de indruk die ze hebben achtergelaten bij de leerkrachten op het basisonderwijs, eenmaal op het voortgezet onderwijs zijn de vakken anders, maar vooral ontwikkelen ze zich heel erg (oa puberen), de kinderen waar ze mee optrekken worden plotseling erg belangrijk, als ouders heb je nog maar beperkt grip op wat er gebeurd. Als jouw zoon/dochter dan alles behalve school belangrijk vindt, zijn er volgens mij maar beperkt mogelijkheden. Als een school op een lager niveau dan de oplossing is, dan is het waarschijnlijk belangrijker een papiertje te halen dan per se havo. Maar die goede ondersteuning rond 12 jaar, daarvoor hoef ik geen Marianne te raadplegen. En tijdens de rit verwacht ik ook geen toegevoegde waarde, naast de ondersteuning die school al biedt.

    Liked by 1 persoon

  3. benjamín zegt:

    Volgens de Vlaamse variant van studiekeuzebegeleiding was ik voor wiskunde in de wieg gelegd, terwijl ik daar absoluut geen aanleg voor had. Mijn ouwelui en ikzelf hebben hun aanbevelingen wijselijk naast ons neergelegd en ik ben talen gaan studeren. Met succes.

    Liked by 2 people

  4. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    moeilijk onderwerp , pupers en school
    ik ben als vrijgezellige bijna gepensioneerde niet zo thuis in deze materie , maar je kan het eigenlijk niet ontlopen
    als ik kijk naar de schooltijden van mijn achter nichtje denk ik wel eens moet dat nu zo , vandaag ook maar voor 2 uurtjes in de middag naar school , eigenlijk niet de moeite waard om de 25 km heen en weer te reizen , en dat is dan maar 1 dag
    gewoon zoals wij van half 9 tot 4 en de woensdag middag vrij , zou ik zeggen , maar ja wie ben ik
    fijne avond nog

    Liked by 1 persoon

  5. kakel zegt:

    Mijn dochter heeft heel veel moeite gehad met het kiezen van een vervolgstudie. Na het gymnasium lagen alle wegen voor haar open. Ze heeft diverse meeloopdagen op universiteiten gevolgd en zelfs toen bleef het een heet hangijzer. We hebben haar gesteund maar ook gezegd dat ze vooral haar eigen hart moest volgen. Vorige week is ze begonnen aan het Erasmus. We hopen dat ze de juiste keuze gemaakt heeft.
    Ik ken diverse jongelui dat tijdens Roos’ middelbare school van het gymnasium afgegleden zijn aar de havo. Ouders konden praten als Brugman…

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Als ik terugdenk dan kom ik tot de slotsom dat ze veel te vroeg een keuze moeten maken naar de vervolgstudie…als ze al zover komen.
    Weet jij veel als puber wat voor vak je wil gaan doen.
    3 dochters en alle 3 studeren, maar 1 werkt er in het vak waarvoor ze begonnen zijn…
    Moeilijk keuzes maken.

    Oja intussen alle 3 mamsen met kinders…dus de volgende generatie mag straks weer gaan kiezen.

    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    als ik mezelf in ogenschouw neem was alles een mislukking. de keuze van mijn ouders was helemaal niks. Ik wilde een beroep om met techniek bezig te zijn. Ik ben absoluut talen ondeskundig. Dus een atheneum werd niks, een havo werd niks, en zo ging het door… Na een aantal jaren werken wilde ik mijn eigen weg gaan en startte met medewerking en advisering van een LTS dekaan een MTS opleiding die ik cum laude afsloot. De diensttijd stond een vervolg in de weg, maar uiteindelijk heb ik ook mijn HBO diploma gehaald. zij het later in de informatica…

    Liked by 1 persoon

  8. Zilvertje zegt:

    School is vaak een vaste inkomstenbron van docenten, net als het ziekenhuis voor de verpleegkundigen en artsen. Er is heel veel dat niet goed gaat. Maar gelukkig gaat er ook heel veel wel goed.

    Ik vier het goede en vecht tegen alles dat niet goed gaat, ook voor mijn kinderen. Leve de docent die weet te motiveren, de nek uitsteekt en er voor gaat.

    Heb je al weer wat gevonden?

    Liked by 1 persoon

  9. kliefje zegt:

    Mijn dochter Jill moest vorig jaar, in mavo 2, 14 jaar, kiezen welke richting ze op wilde. Te gek voor woorden. Ze heeft dus nu al opleidingen uitgesloten, terwijl ze gene enkel besef heeft wat ze wil.

    Like

  10. Bertie zegt:

    Mooie ideëen van Marian. Ze zijn niet nieuw, al vanaf mijn eigen MULO-jaren deden idealistische docenten hun best middels gesprekken, al of niet privé, testjes, bijeenkomsten. Bij onze kinderen kwamen de CITO-toetsen en nog meer motiveringstips, op sommige scholen kwam er een heuse psycholoog aan te pas. Maar alle adviezen kunnen niet op tegen de almaar groeiend afleiding waar scholieren mee geconfronteerd worden; alle sporten, muziekuitingen, stapavonden, soms drugs, nieuwsitems, maatschappelijke hervormingen, enzovoorts moeten beleefd worden, met de komst van Internetgadgets is die afleiding nog groter geworden. Vergelijk dat eens met onze weekendavondjes in danszalen en bios.

    Liked by 2 people

  11. meninggever zegt:

    Heb ik een heel verhaal geschreven is het weg…..foutmelding….grrrrr…

    Like

  12. realjager zegt:

    Onze jongste dochter is net ook weer begonnen met school. Iets met marketing en mode. Haar eerdere studie heeft ze ook vroegtijdig moeten stoppen omdat het gewoon niet meer ging. Ze is anderhalf jaar lang niet naar school geweest en heeft hard gewerkt. Ik hoop maar dat ze het nu wel vol kan houden maar ze is dan nu ook wel erg enthousiast. Toch weet je het nooit….

    Like

  13. Paul zegt:

    Ik vraag me af of het mislukken een probleem is. Hoeveel ‘mislukte’ scholieren studeren later alsnog verder en komen prima terecht?

    Like

  14. Apiedapie zegt:

    Slimme leerlingen die toch mislukken …Misschien is de tijdspanne te kort. Ik ken bosjes mensen die op school “mislukten” maar in het leven toch prima terecht gekomen zijn. Ook zonder diploma. Niet dat ik dat wil bepleiten. Maar soms hameren wij er als ouders een ietsje teveel op. Alsof een kind mislukt als het op school niet meekomt. Vaak is het geen kwestie van niet kunnen, maar gewoon niet geinteresseerd zijn. Ze leren tegenwoordig op zoveel andere manieren dan wij. Wij moestenhet van de bieb hebben en van de school. Kids van nu halen hun kennis van het internet. Misschien zijn wij wel de overgangsgeneratie die hier gewoon even aan moeten wennen. Misschien is het concept “school” en “leraar” en met z’n allen 8 uur per dag bij elkaar in een zaaltje zitten wel verouderd.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s