Vrijwilligerswerk, de nieuwe zakelijkheid

Bij de ondersteuning van ( startende ) ondernemers valt het mij de afgelopen 25 jaar in Amsterdam-ZuidOost op dat 2 mensen telkens weer opdraven bij de workshops en cursussen. Beide zijn goed te herkennen, een obesitas subsidie-eter uit Gaasperdam en een gierige oma uit Almere die graag betaald haar kleinkinderen bezoekt. Controle op de deelname of bereikte resultaten is er dus niet. Bij het werven van vrijwilligers gaat het er juist heel anders aan toe. Voordat je aan de slag mag worden eerst je personalia gecheckt. Geboorteplaats, geboortedatum, huisadres en telefoonnummer zijn niet voldoende. Ook je sofinummer wordt gevraagd om het een en ander te controleren. En na het intakegesprek volgt bij goedkeuring nog een heus contract.

Jammer genoeg hoor ik ook steeds meer dat de echte ondernemende inwoner verdwaalt in de bureaucratie van de lokale ambtenaren. Dit terwijl juist veel starters blijvers en bouwers zijn in een wijk.

Maar de organisatie van vrijwilligerswerk is business geworden. Betaalde en hoog opgeleide krachten beoordelen eerst of je geschikt bent voor vrijwilligerswerk. Logisch want er moeten subsidie targets gehaald worden. Dat daarmee doelen voorbij gestreefd worden is bij iedereen in de welzijnsketen bekend. Maar het afrekeningssysteem eist helderheid. Het kantoor dat het vrijwilligerswerk organiseert biedt die helderheid. Nadat ik twee frontdesks gepasseerd ben wordt ik professioneel ontvangen. Veel sollicitatiegesprekken worden slordiger geregeld, maar het aanmelden bij de vrijwilligerscentrale is op en top accuraat en zakelijk. Halverwege de contractperiode vindt er ook nog een heldere en zakelijke evaluatie plaats.

Met weemoed denk ik terug naar vervlogen jaren. Het welbekende grapje over het helpen van een oud vrouwtje naar de overkant van de straat heeft voor mij iets nostalgisch. Het van deur tot deur aanbellen voor het verkopen van kinderpostzegels vind ik ook aandoenlijk. Het helpen bij verenigingen verdwijnt jammer genoeg steeds meer.

Maar of ik nu vrolijk wordt van de nieuwe zakelijkheid in de organisatie van vrijwilligerswerk? Nee!

Het menselijke is aan het verdwijnen. En juist menselijk meeleven en helpen houdt een woonwijk veerkrachtig !!!

http://vrijwilligerswerk.startpagina.nl

http://www.nov.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Vrijwilligerswerk, de nieuwe zakelijkheid

  1. cobie en bas zegt:

    Ik ben blij dat je dit aanroert er word zo heel veel(waar wij trots op waren) kapot gemaakt.

    Liked by 1 persoon

  2. Rebbeltje zegt:

    Je haalt het aan als nostalgie…zou gewoon moeten zijn en niet als hulp gezien worden.
    En de vrijwilligersbrigade ik heb respect voor de mensen die belangeloos hulp bieden

    Liked by 1 persoon

  3. basstarter zegt:

    Ik kwam begin jaren tachtig van de sociale academie. Er was toen geen werk voor mij in de sector. Die werd toen al afgebroken. Ja zeg, subsidie voor macreme cursus in een buurthuis dat kon toch niet. Groep voor werkelozen zonder daarvoor hoogopgeleide begeleiding, dat was toch onverantwoord. Na veertien jaar weg uit Nederland kwam ik terug. Bijna alle buurthuizen in Eindhoven dicht, ik was toch wel verbaasd. Ik ging bij de sociale dienst werken. Tjonge wat dat kost is wel even meer als een subsidie voor een buurthuis. Als je het mij vraagt is de eigen verantwoordelijkheid van de gewone mens TOEN al op zijn stoep gelegd in die tachtiger jaren want je mocht niet macrameën. Maar die mensen met dikke salarissen zijn er mee gaan lopen. En nu de centen op zijn nu moeten die mensen die toch al niks hadden iets gaan doen van de overheid…..en wat is dat dan……juist eigen verantwoording nemen. En wat gaan we dan doen? Ja leuke inloopruimte voor de buurt. En bij gebrek aan meer centen gaan we dan toch maar, macrameën. Ik weet eigenlijk niet of er stiekem een beetje blij mee ben of niet.

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Bij de sloop van de Honingraatflats in de Bijlmermeer zijn de gemeenschappelijke collectieve ruimten verdwenen. De buurthuizen worden omgebouwd tot Community Centers maar staan vooral leeg. Studenten worden als vrijwilliger ingezet voor buurtactiviteiten. Van alles wordt bedacht om sociale cohesie te verkrijgen, maar de professional verdwijnt in de WW vanwege de bezuinigingen en reorganisaties. Ik word hier vooral nostalgisch en teleurgesteld door ……
      Vriendelijke groet,

      Like

  4. fietszwerver zegt:

    Mogge Rob
    ja de hele maatschappij is verhard en als ik dit dan lees is het dus ook doorgedrongen in iets wat eigenlijk altijd vanzelf ging , elkaar helpen met het 1 en ander , jammer hoor
    Ik ben vandaag op het Purmerplein in Tuindorp Nieuwendam , de buurt waar ik opgroeide als kind , en in die tijd was alles nog zo mooi , daar is vandaag een groot feest Oud ontmoet Nieuw Nieuwendam
    voor hen die vrijwilligers werk doen heb ik respect , voor hen die hen uitbuiten niet
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  5. cat zegt:

    Times have changed, alright, Rob … many youngens volunteer theses days, e.g. they need this activity for reference purposes in order to their foot in the door of their chosen career and furthermore, even volunteering can have legal ramifications, e.g. what if the little old lady turns around and sues you, because she didn’t want to be helped to the other side of the road … Love, cat.

    Like

  6. hanscke zegt:

    Ik zie vrijwilligerswerk ook in verschillende nuances. Als ik in de verzorgingstehuizen zie en verpleeghuizen zie, dat al het professionele gezelligheidswerk is wegbezuinigd en daar vrijwilligers voor worden ingezet, dan rijzen de haren mij te berge. Ben ik jaren lang bezig gewesst de leerlingen er op te wijzen dat ze oude mensen niet met opaatje of omaatje mogen aanspreken, nu hoor ik het vele vrijwilligers weer bezig. Weer echt op kleine kindertaal communiceren met ouderen, schreeuwen tegen mensen met Parkinson, om gehoord te worden, maar deze mensen horen het wel, maar hebben vaak moeite om een reactie terug te geven enzv. Zelf doe ik dan wel weer bestuurlijk vrijwilligerswerk bij De Zonnebloem. De makke van een vrijwilligerscentrale is dat men graag professioneel wil overkomen. Hoe tegenstrijdig kan men bezig zijn.

    Like

  7. kakel zegt:

    Een voorbeeld van alweer een tijdje geleden. Bij mijn dochter op de lagere school werkte een overblijf-juf die met hart en ziel de kinderen bezighield. Geen moeite was haar teveel: ze nam skeelers van haar eigen kinderen mee zodat kinderen die ze zelf niet hadden toch een rondje konden rijden, sleepte bergen cd’s mee en leerde kinderen dansjes… ze trok álles uit de kast. De kosten waren nihiel. Eén keer overblijven kostte 1, 75. Alleen: ze was ongeschoold.
    Toen besliste het kabinet dat alleen professionals kinderen tijdens de overblijf mochten begeleiden. Alleen deden die niets met de kinderen. Ja, kleuren. En het kostte 5,00 per keer.
    Je raadt het al: de kinderen bleven weg en uiteindelijk ook de professionals. Ik houd mijn hart vast hoe het er in de zorg aan toe zal (blijven) gaan…
    Fijne zondag!

    Like

  8. realjager zegt:

    IK blijf wel vrijwillig gewoon aan het werk aan laat het vrijwillige werk aan de anderen over hoor. Daar heb ik later als ik oud ben nog tijd zat voor maar nu heb ik het al druk genoeg!

    Like

  9. sjoerd zegt:

    Ik kan me daar wel bij aansluiten. Ik praat dan over een 20 tal jaren terug waar ik als vrijwilliger in het bestuur van een groep peuterspeelzalen werkte. Daarboven stond een gemeentelijke stichting met een aantal beroepskrachten die peuterspeelzalen begeleiden, aangestuurd door een bestuur van… vrijwilligers. Waar ik uiteindelijk voorzitter van werd. Ik heb een aantal jaren in dit werk gezeten, maar weet dat de beroepskrachten in deze minder capabel waren dan alle vrijwilligers die de zaak overeind moesten houden. Ik heb uiteindelijk dan ook maar de pijp aan Maarten gegeven en me teruggetrokken.

    Like

  10. meninggever zegt:

    Ooit, lang geleden alweer, was ik tegelijkertijd voorzitter van een schooloudercommissie, een grote afdeling van modelbouwers, voorzitter van een Stichting en zo meer. Allemaal liefdewerk oud papier. Veel s..t op je bordje, de nodige kritiek van hen die altijd aan de zijlijn stonden of staan. Ik was ook nog eens gewoon betaald aan het werk in een drukke baan. Het werd me te veel allemaal en ik ben niet gestopt met werken. Dat vrijwilligerswerk deed ik van de hand. Het gaf me veel rust en ik ben er nu niet meer voor te porren. Al help ik ouderen die naar de overkant willen uiteraard nog wel…..kwestie van opvoeding…..

    Like

  11. Rebbeltje zegt:

    Kom ik terug om je de groetjes uit het mooie brabantse land over te brengen 😉

    Like

  12. In een maatschappij waar ‘maatwerk’ steeds belangrijker wordt, worden we nog veel te veel geregeerd door standaard tabellen en controlelijstjes. Helaas!

    Like

  13. Paul zegt:

    Ik geloof dat ik blij zou worden van zakelijkheid. Ik ben ooit als vrijwilliger lid geweest van een werkgroep van de gemeente waarin ik woonde, ter voorkoming van zelfmoord bij allochtone jongeren (vermoedelijk vanwege hun seksualiteit). En daarvoor moest mijn privé-nummer maar het telefoonnummer voor noodgevallen worden….. Hoe onprofessioneel?

    Like

Geef een reactie

