De Wet van de remmende voorsprong

De Wet van de remmende voorsprong is een fenomeen dat door Jan Romein in 1937 is beschreven in zijn essay “De dialectiek van de vooruitgang”, onderdeel van de bundel Het onvoltooid verleden. Het fenomeen is in tal van omgevingen toepasbaar. De wet stelt dat een voorsprong op een bepaald domein er vaak toe leidt dat er weinig stimulans is om verdere verbetering of vooruitgang op te zoeken, zodat een ander je vroeg of laat voorbijstreeft. Door te berusten in een voorsprong word je geremd om nog verder te gaan.

Het oorspronkelijke systeem van gescheiden verkeersstromen in de Amsterdam-ZuidOost heeft van het begin af aan allerlei voordelen gegeven. Het auto verkeer op verhoogde dreven en de Metrolijnen hoog of op betonnen palen of op een hoge dijk heeft vooral ongelukken voorkomen. Het uitgebreide fijnmazige net van fiets- en wandelpaden door het mooie en ruime groen wordt nu nog door veel mensen geroemd. Het leerwerktraject met een fietsenstalling en fietsen reparatie afdeling bij een van de Metrostations is jammer genoeg verdwenen. In de nieuwe postzegelwijkjes zijn 30 km zones ingesteld. En de verhoogde dreven zijn vervangen door stadsstraten met ventwegen en te weinig parkeerplaatsen.

In Haarlem fietsend ontdek ik steeds meer de duidelijk aangegeven fietsroutes. Rondom het station worden nog meer gratis fietsenstallingen gebouwd en ook in de winkelgebieden zijn gratis bewaakte fietsenstallingen.

Het nieuwe Hoekenrodeplein bij station Bijlmer Arena is een punt waar een aantal doorgaande fietsroutes elkaar kruisen. De wirwar van verkeersborden geeft hierin vooral verwarring. Het ontbreken van voldoende ruimte voor de fiets geeft niet alleen een rommelig aanzicht maar ook veel overlast.

Iemand vertelt mij een verklarende roddel. De verantwoordelijk ambtenaar Verkeer in Amsterdam-ZuidOost schijnt zelf niet te kunnen fietsen. Terwijl de verantwoordelijk ambtenaar in Haarlem in Amsterdam schijnt te wonen maar wel een fanatiek fietser is. Maar laat ik niet doorgaan op deze roddels.

Met het meefietsen van de afsluiting van een Fietscursus in Amsterdam-ZuidOost word ik door mijn Nigeriaanse kapper begroet. Hij heeft met een aantal inwoners leren fietsen. En om dit succes te vieren wordt er een gezamenlijke fietstocht gereden door de Bijlmermeer. Veel lokale politici en welzijn-ambtenaren fietsten ook mee. Het was tenslotte erg mooi fietsweer. De verantwoordelijk bestuurder en de beleidsambtenaar Verkeer hebben ik niet gezien …..

Als forens blijf ik mij dagelijks verbazen over het groter wordend ongemak van fietsen in Amsterdam-ZuidOost en het geniet ik steeds meer op mijn fiets in Haarlem. Misschien dat de politiek bestuurder en de beleidsambtenaar Verkeer eens met mij door Haarlem mee willen fietsen?

Dan kunnen we weer een sprong vooruit maken met het Fietsbeleid !!!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Geen categorie, Politiek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op De Wet van de remmende voorsprong

  1. Suskeblogt zegt:

    Het fietsbeleid is hier nog in de kinderschoenen maar het groeit beetje bij beetje. Jullie staan op dat gebied veel verder dan wij Belgen. Hopelijk blijft het hier verder groeien.

    Geliked door 1 persoon

  2. bittytje zegt:

    De remmende voorsprongwet was me niet bekend, een gegeven om over na te denken; ga ik opzoeken op Google. Over de fietsroutes in de grote steden weet ik ook al niets, we waren ’n ietsje beter bekend in Nijmegen, voor ons ‘de stad’.
    De fietsroutes en – voorzieningen op het platteland van Oost-Brabant en Noord-Limburg zijn echt goed, laten ze alsjeblieft niet teveel voorsprong nemen 😉

    Geliked door 1 persoon

  3. bittytje zegt:

    Rob, even terzijde, dit bestaat dus ook:
    Een afgeleide van de wet van de remmende voorsprong is de wet van de stimulerende achterstand.
    Al lezende kom je telkens weer meer onderwerpen tegen.

    Geliked door 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    iedereen op de elofiets… Dat is mijn streven.

    Geliked door 2 people

  5. Frank103 zegt:

    De burgermeester van Zaandam woonde tijden in Zaandam, alle sportverenigingen in Zaandam hadden daar baat bij. Het openluchtzwembad in Krommenie zou worden gesloten wegens bezuinigingen. De huidige burgemeester woont in Krommenie, de sportclubs in Zaandam zijn plotseling een stuk minder blij en voor het openluchtzwembad in Krommenie is een pot geld gevonden zodat dit nu gerenoveerd wordt en zelfs voor een deel overdekt. Hoe die verandering nu mogelijk is?

    Geliked door 2 people

  6. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja het wegen en paden plan was in de Bijlmer perfect van opzet , en waarom dat dus moest veranderen is in mijn ogen niet eens uit te leggen
    maar dat het aan de plaatselijke politiek ligt is me nu wel duidelijk
    geniet nochtans de dag

    Geliked door 1 persoon

  7. kakel zegt:

    De remmende voorsprongwet klopt inderdaad. Jaren geleden was de babysterfte in Nederland hoog in vergelijking met de omringende landen, en sinds kort staat we op de laatste plaats. Dat zouden ze ook eens met de Zorg moeten proberen: we zijn het duurste land van Europa maar lopen hopeloos achter op de rest.
    Qua fietsbeleid kan ik niet meepraten. Vroeger fietste ik altijd naar mijn werk in Rotterdam (30 km heen en terug) en moest je op sommige locaties echt lef hebben om door het verkeer te komen. Alles lag op de schop. Uiteindelijk is het een gelikt fietspad geworden vanaf de Brienenoordbrug naar het centrum van de stad.
    Fijn weekend!

    Geliked door 1 persoon

  8. meninggever zegt:

    Fietsen is een leuke hobby. Maar in een grote stad als de onze een ramp. Omdat men te hooi en te gras de meest wonderlijke fietspaden aanlegde, soms een bocht om een boom heen maakt, dan weer parkeerplekken heeft afgenomen van de toch al zo geplaagde automobilist die toch voor zijn eigen deur boodschappen wil in- of uitladen en zijn deur opent als jij er net langs komt op je tweewieler. In sommige plaatsen mogen fietsers en voetgangers van dezelfde doorgaande wegen gebruik maken, ook al zo goed over nagedacht…Wat past bij een goed gebruik van de openbare ruimte door/voor fietsers is een veilig verkeersgedrag. Want het lijkt er op dat men op de fiets geen enkel idee heeft dat er uberhaupt regels bestaan. Handen worden niet uitgestoken, rood licht is voor de auto’s maar niet voor mensen op de fiets, bakfietsen, scooters, rolstoffers en fietsers persen zich allemaal over diezelfde paden. Ik fiets niet zo veel, rara waardoor dat toch komt….

    Geliked door 2 people

  9. Ron zegt:

    Het is geen ZuidOost maar Zuidoost.Hou toch eens op met dat eigenwijze gedoe.

    Like

  10. Rebbeltje zegt:

    Ja op de werkvloer leer je het meest dus samen een ritje maken per fiets…zet misschien wel zoden aan de dijk 😉
    Fijne zondag…mooi fietsweer haha

    Geliked door 1 persoon

  11. Hier in de Alblasserwaard is het ook mooi fietsen en ook hier worden de wegen steeds veiliger gemaakt voor fietsers. Vooral voor de schoolgaande jeugd is het veiliger op gescheiden van het overige verkeer te rijden, daar zij de verkeersregels niet al te serieus nemen.

    Geliked door 1 persoon

  12. Zilvertje zegt:

    Vakantie! Ben jij ook zo moe? Ik heb nu op 2 scholen een plekje gevonden, tijdelijk, maar als ik thuiskom en de afwas, staat erg hoog en de wasmanden lopen over, denk ik wel eens, hoe houd ik het vol. Ik ga nog steeds elke dag naar mijn moeder, kook, sop, verschoon de bedden, maar oh, wat ben ik moe, hoe doe jij dat? Maar nu even rust.

    Like

  13. Zilvertje zegt:

    Vergeet ik helemaal het fietsen. Op de fietspaden is het doodeng, zie je een fietser achter je, denk je ik kan nog naar links, is de fietser er al, is het er weer een met hulp verstopt op de bagagedrager, maar die zie je niet bij het omkijken. Of die kleine auto’s op het fietspad, waar verdwaasde dertigers in rondhashjen en scooters die zo hard als een auto gaan. Slecht wegdek, grote plassen, wegen die zomaar stoppen, moet je drie dorpen om, grrrrrrrrrrr en toen ik om hulp vroeg bij de ANWB kreeg ik te horen dat ze daar niet voor waren, maar ze waren toch de ALGEMENE NEDERLANDSE WIELRIJDERS BOND? WAT IS ER MIS GEGAAN EN WAAR?

    Like

  14. hanscke zegt:

    De remmende voorsprongwet en de wet van de stimulerende achterstand, ik vind het twee meesterlijke vondsten. Daarnaast vind ik het wel een kwalijke zaak dat de beleidsabtenaar Verkeer zich niet heeft laten zien. Eerlijk gezegd zou ik niet zo graag in Amsterdam fietsen, ik ben die drukte niet meer gewend, maar in Haarlem zou ik zo op de fiets stappen omdat ik daar nog fietsherinneringen heb liggen omdat ik daar vroeger een paar maal met vakantie ben geweest. Slaat helemaal nergens op, maar de angst voor het drukke Amsterdam zit nu eenmaal tussen mijn oren.

    Like

  15. Lenjef zegt:

    Een stok tussen de wielen…

    soms is de niet te stuiten vooruitgang van iets
    frontaal
    een hinderpaal
    zoals bijvoorbeeld op het gebruik van de fiets

    Lenjef 🙂

    Like

  16. Dick zegt:

    Hoe we ons, al of niet remmend, ook voortbewegen die wet van Romein blijft toch een intrigerend fenomeen en een prachtige vondst om het in die paar woorden te vangen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.