De vogels van Karim

Rondkijkend op de Kinderboerderij Gliphoeve ontmoet ik Karim. Vol trots laat hij de nieuwe onderkomens van zijn vogels zien. In een van de kamers in zijn appartement is hij begonnen met de kweek van speciaal gekleurde grasparkieten en postuur kanaries. Op de Kinderboerderij in de vogelverblijven praat hij enthousiast over de nieuwe kweek van dit jaar. De meest bijzondere rassen wijst hij aan. Een speciale kleur of een kuifje bekijk ik bewonderend. Het vrolijke gekwetter van de parkietachtigen maakt het helemaal gezellig.

Buurtkinderen, vrijwilligers, stage lopers en de deelnemers van School to Work krijgen een vriendelijk woord van Karim. De samenwerking met Boer Thijs en de leermeesters van Sweet Store, School to Work, Stichting Werkwijs, Stichting Herstelling geeft mij een professionele, gedreven en betrokken indruk.

De bezoekers van Kinderboerderij Gliphoeve zijn van allerlei pluimages. Net als de bewoners van Ganzenhoef en omgeving kun je hier allerlei soorten mensen tegen komen. Het maakt de buurt levendig en divers. De jongeren van Sweet Store runnen er nu  pannenkoekerij Gansi. Voor verjaardagsfeestjes en partijen kan er genoten worden van een speciale pannenkoek in een compleet verbouwde Hooimijt. Naast het kleine terras is een intiem en besloten speelplaatsje voor de kleintjes.

Karim vertelt dat hij graag een voetbalkooi en een sportveld in de buurt ziet verschijnen. Sport en ontspanning horen volgens hem bij elkaar. De betrokkenheid waarmee hij praat over de kinderen is hartverwarmend. Autisme, agressie of verwaarlozing, omdat hij dagelijks aanwezig is kent hij de verhalen achter elk buurtkind. Met een positieve en optimistische insteek wil hij bouwen aan een mooie toekomst voor de kinderen uit de buurt. Onder zijn toeziend oog en met zijn ondersteuning leren de kinderen en de jongeren op Kinderboerderij Gliphoeve hun vleugels uit te slaan en zelfstandig te vliegen. De parkieten en de kanaries in de volière blijven binnen. Maar de kinderen en de jongeren zullen na hun school en opleiding uitvliegen naar een eigen woning en hun toekomst.

Karim leeft een beetje het leven van een vrije man. Maar zijn hart zit op de goede plek voor de kinderen, de gezinnen en de dieren van Ganzenhoef. Het zou mooi zijn als de overheid ook een gul hart toont. En samen met Karim zoekt naar oplossingen voor de problemen van de jongeren en de gezinnen rondom Ganzenhoef.

http://www.kinderboerderijgliphoeve.nl/

http://www.werkwijs.org/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De vogels van Karim

  1. constantinoc zegt:

    Dank voor dit interessante inkijkje, Rob. Mensen als Karim zijn goud waard, nu misschien nog wel meer dan vroeger. Wens hem veel succes namens mij.

    Liked by 1 persoon

  2. cat zegt:

    I rescued 4 birds from different sources in the past … 2 off them are cockatiels, Billy and Lola, and the other 2 are budgies, Bonkers and Little Boy … they all live happily in a very large cage … and are allowed to fly freely fly in my house … Bonkers is my favourite, because he is truly bonkers, (which means “crazy”) … but he loves to snuggle and sit on my chest to keep warm 🙂 … Love, cat.
    Christmas is just around the corner … the season, when people buy pets for their kids … and the just discard them come spring … so sad …

    Like

  3. Rob Alberts zegt:

    I love the sound of these birds, talking to each other.
    It cheers me up.

    Like

  4. Suskeblogt zegt:

    Mensen als Karim zijn er veel te weinig. Hopelijk doet hij dit heel lang.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Ja als iemand zo enthousiast kan zijn, dan geeft hij vast een hoop door en werpt het ook de vruchten af.
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  6. sjoerd zegt:

    Een mooi verhaal over een gedreven iemand. Daarvan kunnen we er niet genoeg van hebben. Dit soort initiatieven zou meer gepromoot moeten worden.

    Liked by 1 persoon

  7. fietszwerver zegt:

    een goede zaak dat het daar zo leuk mooi en bovenal leerzaam is
    mooi om te lezen

    Liked by 1 persoon

  8. Paul zegt:

    Voor de grasparkieten hoef je tegenwoordig niet meer naar de kinderboerderij toch? Die vliegen op bepaalde plekken ook al in de vrije natuur. Maar misschien vergis ik me, en zijn dat de halsbandparkieten.

    Like

  9. Frank103 zegt:

    Mooi dat er mensen als Karim zijn!

    Liked by 1 persoon

  10. bittytje zegt:

    Bewonderenswaardig, deze Karim en ook alle anderen die meewerken. Veel mensen willen ‘íets doen’ maar bereid zijn om zich daadwerkelijk in te zetten, dat is heel wat moeilijker.

    Liked by 1 persoon

  11. bas zegt:

    Wat zijn wij rijk met mensen zoals Karim.

    Liked by 1 persoon

  12. John zegt:

    Daar waar mensen van allerlei pluimage en culturen samenkomen is het het leukst om te leven. Dat is althans mijn ervaring.

    Liked by 1 persoon

  13. meninggever zegt:

    In het grijze Bijlmerse verleden was er ook al een kinderboerderij voor de Gliphoeveflat. Gerund door een wat wonderlijke uitziende man met een lange baard. Maar voor de kinderen van toen een grote aanwinst. Veel van die kids zijn nu op een leeftijd dat ze vermoedelijk met hun eigen kinderen naar die diertjes gaan kijken. Lijkt me een prima gedachte….

    Liked by 1 persoon

  14. hanscke zegt:

    Het valt mij altijd op dat mensen zoveel plezier in hun werk hebben op deze speciale werkplekken. Dat moet blijven bestaan. Alleen het woord stagelopers, dar gruw ik een beetje van. Niet van het stage lopen an sich, maar van het vreemde woord dat via leerlingen zo langzamerhand toch zijn intrede heeft gedaan,

    Liked by 1 persoon

  15. Karim – en alle Karims op de wereld – weet nog wat connectie voelen is. Met de natuur, met de mensen om hem heen. Dat is prachtig. Werkelijk contact is zoveel waard, vooral voor opgroeiende mensen. Mooi.

    Liked by 1 persoon

  16. Als voormalig jeugd- en jongerenwerkje is deze prachtige situatieschets me weer uit het hart gegrepen. Van dit soort initiatieven en dit soort prachtige gedreven mensen kan ons land nooit genoeg hebben.

    Like

Geef een reactie

