Een levenslang onderzoek

Van huis uit ben ik niet religieus of in een kerk opgevoed. Toch heeft het Katholieke zuiden een belangrijke invloed op mijn leven gehad. Het uiterlijk vertoon van het Katholicisme in Noord-Brabant heb ik nooit begrepen. De innerlijke beleving van de Protestanten die ik in mijn leven heb ontmoet heb ik ook nooit kunnen bevatten. In mijn boekenkast staan nu een tweetal Bijbels en een drietal Korans. Maar ook boeken met beschrijvingen van de grotere en kleinere wereldgodsdiensten.

Nu ik al weer de helft van mijn leven in Amsterdam-ZuidOost woon ben ik omringd met gelovige tot zeer gelovige buren. Het aantal kerken en gebedshuizen is hier niet meer te tellen. Soms wordt ik uitgenodigd bij een doop, huwelijk of andere plechtigheid. Soms ontmoet ik iemand met een overtuiging waar ik weinig tot niets weet. Voor mij is dat dan reden om weer een boek aan te schaffen en te gaan lezen.

Bij een collega blogger heb ik de afgelopen tijd de totstandkoming van zijn boek mogen volgen. Met het volgen van zijn blog ben ik ook geïnteresseerd geworden in zijn boek. Graag wek ik ook bij jullie een interesse op voor zijn boek: Israël verdeeld, de Joodse wereld aan het begin van onze jaartelling.

De schrijver Jona Lendering schrijft in zijn blog: http://mainzerbeobachter.com/2014/09/29/framing/ ; Geesteswetenschappen zijn interessant en je kunt er in Amsterdam ook nog eens de meest aantrekkelijke vrouwen mee versieren!

Waarbij ik wil aanvullen dat dan elders ook moet kunnen lukken.

Israël verdeeld, de Joodse wereld aan het begin van de jaartelling

Jona Lendering

ISBN 9789025303907

Uitgeverij Athenaeum-Polak & Van Gennep

De schrijver heeft ook nog een persoonlijke uitnodiging voor u:

http://mainzerbeobachter.com/2014/10/16/uitnodiging/

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Een levenslang onderzoek

  1. cat zegt:

    My life style at 17 changed because religion, spend 9 years in a monastery to study Christianity … then I found it to be hollow and let it go …. still it was my first love , and who does ever forget about their first love 🙂 Love, cat.

    Liked by 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      Living in a monastery was once a dream. Spending my time reading in a huge and ancient libary was my wish.
      Christianity became never real part of my life.
      Books and the idea of religion or faith are still part of my thoughts.
      Love,
      Rob

      Like

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mijn ouders zijn christelijk opgevoed , pa kon de bijbel van voor naar achter en weer terug , dat kwam wel van pas als er weer eens lui van de pinkstergemeente aan de deur kwamen , maar het geloof was ook bij hen niet meer daar
    als voor mij zelf , ik kan wel zeggen dat ik atheist ben , heb geheel niets met welke relegie dan ook , vind alles achterhaald door de wetenschap
    geniet het weekend

    Liked by 1 persoon

  3. John zegt:

    Ik ben katholiek opgevoed. Zat bij de nonnen op school. Ken de bijbel van binnen tot buiten. Ben ooit van plan geweest de Koran ook aan te schaffen maar nee. Ik heb niets met geloof. Echt helemaal niets.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb de betreffende blog even een bezoekje gebracht en de auteur gefeliciteerd.
    Bij ons in de Albalsserwaard is er nog een soort van ‘bijbel-belt’. Van thuiskerkers (vader preekt zels, want de dominee is ‘te licht’, tot ja-ik-geloof-wel-maar-kerk-niet-mensen. Tot de laatste groep zijn mijn man en ik gaan behoren. Je kunt ook zeggen: We gaan regelmatig naar de kerk, want één keer per jaar is ook een vorm van regelmaat…… (veelal op last van mijn mans familie, om rouw in de kerk te brengen voor de overleden familie)

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Je hebt gelijk een reden om informatie in te winnen om toch weer ergens in te gaan geloven.
    Ik geloof in de mens (tegen beter weten in) maar zoek je goed is er altijd wel wat “goeds” te vinden.
    De rest kan me gestolen worden…fijn weekend

    Liked by 2 people

  6. bittytje zegt:

    Knap van Lendering, een boek schrijven is niet niks. Toch zal ik het niet kopen; vanuit de bibliotheek heb ik al eerder diverse uitgaven doorgespit waarin o.a. de van elkaar afwijkende godsdienstige overeenkomsten tussen Joden, Islamieten en Christenen aan de orde kwamen, het ontstaan en de opkomst van Israël, de tijd van de apostelen.
    Niettemin wens ik de auteur veel succes!

    Like

  7. Suskeblogt zegt:

    Ik ben redelijk katholiek opgevoed en ergens in de jaren 2000 in contact gekomen met een Christengemeente waar ik nog steeds lid van ben. Nu is er ook interesse van mijnen kant voor de Islam maar daar weet ik nog te weinig over.

    Like

  8. JC zegt:

    ppfffff, hele lap tekst getypt, blijk ik nog steeds een ban te hebben van WordPress omdat ze denken dat ik iemand anders ben. iet met IP adressen en hun forum. ….Zucht…..nu ja het kwam er op neer dt ik het boek wel interessant vond klinken vanuit mijn Joodse wortels en net als Cat mijn eerste liefde nooit zal vergeten, maar ik noem dat de indoctrinatie van de Bible belt waar ik opgegroeid ben.

    Liked by 1 persoon

  9. realjager zegt:

    Ik ben geheel ongelovig opgevoed en heb er ook niks mee. Geloof heeft al tot een hoop ellende geleid…

    Like

  10. Frank103 zegt:

    Geloof staat voor mij ook voor smoes om je te kunnen misdragen, denk aan al die goede katholieken in onze geschiedenis, zoals Adolf H., dictator, die toch heel wat lieden met een ander geloof heeft laten vermoorden. Vergelijkbaar lopen er nu allerlei Islamieten hun medemensen te terroriseren omdat die iets anders geloven. Nee, volgens mij is geloof geen zegen!

    Like

  11. sjoerd zegt:

    Ik ben boeddhist en probeer daar zo goed mogelijk in thuis te geraken. Ik zal wel nooit een licht worden, maar ben daardoor wellicht christelijker dan de meeste anderen…

    Like

  12. Ik heb respect voor gelovige mensen en voor elk geloof in het algemeen. Respect voor alles en iedereen blijft de hoeksteen van een evenwichtige samenleving.

    Like

  13. meninggever zegt:

    ALS we dan al zouden moeten geloven, dan maar het echte geloof van de RK kerk. Ben ook ik mee opgevoed en juist al die uiterlijkheden gaven indertijd zoveel warmte en steun. De protestanten zijn zeer op Jezus gericht en weigeren aankleding te zien als nuttig. Met alle andere geloven heb ik niet zo veel. Jammer dat de Koran zoveel moet worden gekoppeld aan negativiteit tegenwoordig. Omdat de wereld anders in elkaar steekt. Ik ben dus ook meer voor de totale verboden op elke godsdienstuiting en zeker in het onderwijs. Openbaar onderwijs van de goede soort lijkt me een voordeel. Maar als ik naar de statistieken kijk steken de katholieke scholen er vaak met kop en schouders bovenuit. Net als ik me herinner van vroeger. Ik weet nog waar Groningen ligt, wie Willem van Oranje vermoordde en hoeveel 32 gedeeld door 4 is. Daarbij is het varen op het Kofschip me altijd bijgebleven.

    Like

  14. Paul zegt:

    Ik kom uit een gelovige familie maar ben tegenwoordig een overtuigd atheïst. De bijbel zie ik vooral als een prachtig boek vol sprookjes. En religie is in mijn ogen de hoofdoorzaak van de meeste conflicten op de wereld.

    Like

Geef een reactie

