Bloemen of onkruid eten?

Mijn Vietnamese vriend laat deze zomer vol trots zijn kleine moestuin zien. Zijn moeder heeft uit Vietnam zaad en planten meegenomen. Terwijl wij samen het onkruid wieden vraag ik naar de plantennamen en de bereidingswijzen. Een leuke manier om de Nederlandse taal te oefenen.

Als we later in de oogsttijd terug komen sta ik vol verbazing te kijken. De groente voor het roerbakken heeft iets doorgeschoten enkele bloempjes gekregen. Het is de gekroonde ganzenbloem; (Glebionis coronaria, synoniemen: Leucanthemum coronarium, Chrysanthemum coronarium). Een plant uit de composietenfamilie Asteraceae of Compositae. In Nederland wordt deze plant als zomergoed gebruikt.

De plant wordt 30 tot 80 cm hoog, heeft gele bloemhartjes met spiraalvormige bloemblaadjes en aromatische tweezijdige gelobde bladeren, die een breedte van 3 tot 6 cm bereiken. De groente groeit goed in milde en gematigde klimaten, maar vormt bij te warm zomerweer voortijdig bloemknoppen. De plant bloeit van maart tot september. De plant komt van nature voor in het Middellandse Zeegebied en verder naar het oosten toe tot in Iran en naar het westen toe tot op de Canarische Eilanden. En in Vietnam is het dus een geliefde groente. In soep, roerbakschotels en omeletten wordt de gekroonde ganzenbloem of tong hao gegeten.

De plant die voor mij een onkruid blijft de Persicaria odorata krijgt een enthousiaste uitleg van Kiet. Hij laat mij ruiken en proeven. Met zijn uitleg krijg ik een lekkere kookles. Van de Vietnamese koriander, worden de bladeren gebruikt in de Vietnamese keuken. Andere namen voor dit kruid zijn: Vietnamese munt of Vietnamese cilantro. De Vietnamese naam is rau răm. De echte munt behoort tot de Lipbloemigen. Maar deze plant behoort tot de Duizendknoopfamilie. In Nederland beschouwen we veel inheemse soorten van deze Duizendknoopfamilie als onkruid. Kruidig als koriander, het ruikt fris-zurige en smaakt een beetje peperig, scherp. Een typisch kruid voor de Vietnamese keuken. Maar ook de andere keukens van Zuidoost Azië gebruiken terecht dit smaakvolle kruid.

Het bezoek aan zijn moestuin is voor Kiet en mij een boeiende, mooie en lekkere ontdekkingstocht door talen, culturen en keukens.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, Natuur, Onderwijs, Vietnam en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Bloemen of onkruid eten?

  1. John zegt:

    Had je vriend in Nieuw Zeeland gewoond waren die zaadjes en plantjes niet door de douane heen gekomen. Zo zie je maar, wat voor de een onkruid is..

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    ja Rob
    in vele landen , zo niet alle is het verboden om zaden en vers producten in te voeren
    maar jij hebt er een boel plezier van , en lekker eten op de koop toe
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Selma zegt:

    Leuk blog, lekker eten… maar in Nederland wordt ook meer en meer uit het wild gegeten hoor, paardenbloem, pinksterbloem, weegbree, madeliefjes, muur, winterpostelein, de lijst is lang. Maar ganzenbloem gebruikte ik nog niet, al siert ze mijn tuin. Volgend jaar gaat ze bij mij ook de pan in, dank voor de tip!

    Liked by 1 persoon

  4. cat zegt:

    I’m a regular “meat and potatoes” girl … finished harvesting my last carrots off my garden … and just in time … we had snow the other day, but luckily it went away again … -5C at the moment here … the land is waiting for snow … day light savings time is “falling back” an hour on November 02 … Be well, friend … cat.

    Liked by 2 people

    • Rob Alberts zegt:

      I quit potatoes long ago and meat some years ago.
      But I do love carrots!
      Snow hasn’t been around for along time.
      It reminds me of my childhood.
      Enjoy your days.
      Love,
      Rob

      Like

      • cat zegt:

        … but you would like my winter meal, wouldn’t you, Rob? … it’s all home grown … meat, potatoes and vegetables … be my guest … meat is of your choice … pork, beef or venison … so are my vegetables … carrots, peas, turnips, beans, tomatoes … welcome 🙂 … Love, cat.

        Liked by 2 people

  5. sjoerd zegt:

    Een lesje tuinieren in Vietnam. Ik hou wel van dit soort streekgerechten. Ik ben gewoon in een verkeerd land geboren.

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Van de week had ik zoiets van we eten eens de hollandse pot…de keuze is ook zo reuze en kookles van eentje uit den vreemden zou ik ook niet afslaan haha…smakelijk
    en lekker geslapen?

    Liked by 1 persoon

  7. bittytje zegt:

    Ieder land heeft zijn eigen lekkernijen. De Vietnamese keuken ken ik niet maar als hij op de Chinese lijkt zal het mij zéker smaken.

    Liked by 1 persoon

  8. Frank103 zegt:

    Krijg gewoon honger van dit bericht! Helaas ben ik niet zo culinair onderlegd en verstand van planten heb ik ook al niet, ik kan alleen meepraten als je het over het plakje augurk op de hamburger van de mcdonalds hebt! En dat is helaas geen Kesbeke!

    Liked by 1 persoon

  9. Suskeblogt zegt:

    Ik wil alles wel eens proeven, dus geen probleem voor mij.

    Liked by 1 persoon

  10. staartje zegt:

    Mooie manier om de taal te leren. We waren /zijn ver weg van de natuur. IK herinner me nu dat het als 15 -jarige lachwaardig vond om brandnetelsoep te eten. Inmiddels nehoorlijk gewoon. Ik heb een aantal boekjes over onkruid eten…..
    Onkruid is een raar woord. Het is meer niet gewenst

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

