Gezond leven, eten en bewegen

Mijn lichaamsbeweging blijft grotendeels steken in fietsen naar mijn werk. En met moeite laat ik teveel en te vet eten staan. Een echt goed voorbeeld voor mijn leerlingen ben ik daardoor niet. Te weinig lichaamsbeweging de wereldrond eten maakt dat ik overduidelijk te zwaar ben.

Om mijn leerlingen inzicht te geven in hun eigen voeding- en bewegingspatroon laat ik hen een week een dagboek bijhouden. De website  www.voedingscentrum.nl geef ik als tip voor aanvullende informatie. En de uitwerking van de opdracht mogen zij in twee keer met mij delen. Met de eerste inlevering geef ik nog enige aanvullende tips en aanwijzingen.

Met een tabel voor het eten en drinken per dag en per dagdeel komt een simpel overzicht naar voren. Het ontbijt, tussendoortjes, middageten, tussendoortjes, avondeten en tussendoortjes verschilt per kind. Dat eten energie geeft om te bewegen, je lichaam warm te houden en te denken. Lijkt voor de hand te liggen. Bij pubers is er natuurlijk ook veel nodig voor het groeien en de ontwikkeling.

In dezelfde week maken de leerlingen ook een tabel van het bewegen en sporten per dagdeel. Meteen valt dan op dat een schoolweek toch vooral veel stilzitten is. En de uniforme schoolstoelen zitten gewoon beroerd! Bewegen maakt spieren sterker en soepeler maar zorgt er ook voor een gezonde geest. De Romeinse dichter Juvenalis schreef eeuwen terug: Orandum est ut sit mens sana in corpore sano, wat zoveel betekent als “Een mens moet bidden voor een gezonde geest in een gezond lichaam.”

Bij de opdracht vraag ik de leerlingen om een eigen afbeelding te maken van de schijf van vijf . Een afbeelding van de zandloper uit het zandloperdieet vind ik ook prima. In de afbeelding moeten wel alle noodzakelijke voedingsstoffen zitten. De foto’s en collages van deze opdracht zijn telkens weer even mooi en uniek. En dat bij het controleren van hun eigen voedingspatroon teveel zoet en vet tevoorschijn komt heeft volgens mij vooral met de voedingsindustrie en fastfood ketens te maken. Het ezelsbruggetje: Eikels Kunnen Veel Waarnemen, Maar Verder? Of Elke Kale Voetbal Wil Meer Vlakken. Staat voor de Voedingsstoffen: Eiwitten, Koolhydraten, Vetten, Water, Mineralen, Vitaminen. Maar de voedingsindustrie kijkt vooral naar zeer veel vet, zout en zoetigheid.

Tijdens de les vraag ik alle leerlingen om uit hun schooltas het meegenomen eten en drinken te pakken. Door gezamenlijk het etiket te bestuderen ontdekken we de ingrediënten en de voedingswaarde. De hoeveelheden energie en suikers zijn vaak groter dan de leerlingen weten. Afgezet naar een sportactiviteit begrijpen ze beter dat de hoeveelheid energie / suiker vaak te groot is. De huiswerk opdracht is dan een etiket te verzamelen van iets wat zij graag eten en drinken.

Het onderdeel om in groepjes een gezonde snack te bedenken voor in de kantine is meestal aanleiding voor veel gelach en rumoer. Maar sommige recepten zijn verrassend en erg lekker!

Om een goede balans tussen eten en bewegen te krijgen is er een gezond en sportief lesprogramma ontwikkeld voor scholen: http://www.doitproject.com/

Ik heb daar positieve ervaringen mee!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, Geen categorie, Onderwijs en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Gezond leven, eten en bewegen

  1. realjager zegt:

    Dat ezelsbruggetje kende ik nog niet. Ik was niet zo’n sportheld in mijn pubertijd. Ik deed wat aan tennis en een beetje voetbal. Ik ben pas na mijn 35e gaan hardlopen en dat doe ik nu nog steeds iedere dag.

    Liked by 1 persoon

  2. sjoerd zegt:

    Volgens mij zou ik ook met mijn eigen leefgewoonten om de oren worden geslagen…

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    pppfffttt alleen het lezen hier koste me al ik weet niet hoeveel Calorieën
    doe gewoon , wat dat ook moge zijn , en kijk geen reclame van welk product dan ook
    slaap wel

    Liked by 1 persoon

  4. Heb hier een zoon met speciaal dieet. In het begin was dat een drama! Wat een rommel zit er toch in ons eten! Super dat je hier aandacht aan schenkt!

    Liked by 1 persoon

  5. sprakeloosid zegt:

    Mijn wasbord t-shirt is verwassen, zou hem eigenlijk opnieuw moeten aanmaken. Maar ook bij jou heeft het blijkbaar niet geholpen. Raar spul, dat eten ben nu zelf aan het shaken van groente en fruit, ben de lamlendig blijkbaar om een appel te eten, maar ik kan hem wel in de blender pleuren ten behoeve van de V van Voetbal

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Vind het heel goed om met eten bezig te zijn…en zeker voor de jeugd van nu…met al de kant en klaar produkten.
    Wie weet leren de ouders er ook nog van…

    Liked by 1 persoon

  7. frank-103 zegt:

    Ik kan eerlijk gezegd ook heel goed eten opscheppen, gecombineerd met een kantoorbaan geeft dat ook automatisch overgewicht. Heel hachelijk!

    Liked by 1 persoon

  8. Als ik advocaat van de duivel mag spelen, zou ik dit initiatief fantastisch goed vinden, maar zou er inderdaad op aandringen dat je begint bij jezelf…

    Liked by 1 persoon

  9. Rob Alberts zegt:

    Mijn broekriemen hebben nu allemaal 3 extra gaatjes gekregen.
    Mijn weegschaal zegt dat er 3 kilo’s zijn verdwenen.
    Mijn BMI is nu gelukkig onder de 30.

    Voor mijn streefgewicht heb ik nog even tijd nodig.

    Like

  10. Suskeblogt zegt:

    In de buurt van één van onze grootste scholen opent er volgende week een hamburgertent. Daar zullen ze massaal naar toe trekken en zich niet afvragen hoeveel calorieën ze naar binnen spelen.
    En met mijn “vorm” ben ik niet de geschikte persoon om hierover te oordelen. 🙂

    Liked by 1 persoon

  11. John zegt:

    Ik sport 6 dagen per week, en maak me totaal geen zorgen over mijn lichaamsgewicht. 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    Ik ben al een paar weken bezig om vooral de tussendoortjes weg te laten. Dat scheelt al snel 3 kilo. En dan hoef je echt niet te veel te laten. Ook twee keer opscheppen van lekker eten laat ik achterwege, net als een wijntje in de avonduren. Op mijn leeftijd komen de kilo’s er sneller bij dan ze er af gaan. Best lastig. Maar goed, wandelen, elke dag, fietsen af en toe. Soms wandelen we 10-15 kilometer, in nadere gevallen korter maar met hindernissen zoals gisteren in de duinen en op het strand. Moet je eens doen, een paar duinen beklimmen, confronterend hoor…..

    Liked by 1 persoon

  13. Paul zegt:

    Ik sport gelukkig regelmatig, let op mijn voeding en heb een gezond BMI. Dus ik denk dat ik weinig zou kunnen leren. Benieuwd ben ik naar of de leerlingen weleens bespreekbaar maken waarom jij als leraar een iets forser postuur hebt en vervolgens over een gezond eetpatroon lesgeeft? Of zijn ze (nog) niet zo bijdehand?

    Liked by 1 persoon

  14. omimieke zegt:

    Het is zeker goed om met je voeding bezig te zijn. Kinderen kunnen niet jong genoeg bewust gemaakt worden van het feit dat in veel “lekkere” dingen vaak niet de beste en gezondste voedingsstoffen zitten.

    Liked by 1 persoon

  15. bittytje zegt:

    Een loffelijk streven Rob, je leerlingen gezond-voedselbewust maken. Doen ze er ook wat mee? We worden bijna doodgegooid met informatire hierover, ook zij!

    Liked by 1 persoon

  16. Cassilda zegt:

    Om de kids zelf met plannen te komen voor verstandig kantine voer, vind ik echt een geweldig plan Dan geef je ze echt een keuze!

    Liked by 1 persoon

  17. kakel zegt:

    Ruim een jaar eet ik geen suiker en aanverwante artikelen meer. Ook geen snelle koolhydraten in de vorm van brood. Het was even wennen, maar inmiddels weet ik niet beter. Voor mijn gewicht hoef ik het niet te doen, ik heb gewoon geen aanleg om dik te worden.

    Like

  18. staartje zegt:

    Nuttig voor een ieder om bij stil te staan. Onze schoolkantine verkoopt witbrood, friet en krokettenbroodjes. (anders gaan ze naar de frietboer hiernaast). Van docenten wordt wel het goede voorbeeld verwacht. Ook ik ga af en toe over de schreef…

    Liked by 1 persoon

  19. ik vind het een pluspunt dat jij het eten van je leerlingen onder de loep brengt, want zelf hebben ze waarschijnlijk geen idee van wat ze allemaal binnenspelen!

    Liked by 1 persoon

  20. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    en veel beweging gehad dit mooie weekend , ik liep gister een 18 km langs de Kromme Rijn , heerlijk hoor
    Ja nog 6 maanden en ik zal van Drees trekken 🙂
    geniet de da

    Liked by 1 persoon

  21. hanscke zegt:

    Wat pak je dit leuk aan. Ik krijg zowaar een beetje heimwee naar mijn beroep. Je kunt er zelf zo van genieten als je een leuk en aantrekkelijklesprogramma in elkaar gezet hebt is mijn ervaring. Zelf was ik vroeger ook niet zo’n sportwonder. Dat is pas na mijn dertigste gekomen.

    Liked by 1 persoon

  22. Apiedapie zegt:

    Op school valt het nog wel mee, maar wat de jeugd aan pizza’s etc wegwerkt achter de PC thuis, da’s pas griezelig. De voedingsindustrie heeft een perfecte lobby, ik herinner me een recente uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over teveel zout. Is goedkoper, meer winst, hoppa!

    Liked by 1 persoon

  23. hugove52 zegt:

    Ik probeer ook gezond te leven, een paar keer per week wandelen, niet te vet eten. Maar af en toe een paar pintjes bier of enkele glazen wijn drinken, en eens een goede frit met steak of mosselen eten mag ook eens.

    Liked by 1 persoon

  24. Emigrant zegt:

    Orandum est … : het eerste deel avn het Latijnse citaat kende ik niet. Er moet dus gebeden worden, dat is een stuk makkeliijker dan sport beoefenen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

