Eten uit Driemond

Driemond, het laatste Amsterdamse dorp, bij mij om de hoek heeft een mooie geschiedenis. Het ligt aan de monden van de riviertjes de Gaasp, Gein en Smalweesp. Oorspronkelijk werd het buurtschap op deze plek heel toepasselijk Geinbrug genoemd. De buitenplaats Driemond is jammer genoeg verdwenen. De riviertjes Gaasp en Smalweesp zijn nu volledig gekanaliseerd en onderdeel van de Weespertrekvaart. Het Gein is en blijft een mooi nostalgisch kronkelend riviertje.

In Driemond heb ik eind van deze zomer sinds lang weer eens met mijn handen in de grond staan wroeten. In mijn eigen tuin sta ik soms met een heggenschaar mijn hagen te kortwieken. Maar verder laat ik vooral de natuur de natuur. Dat wat op de grond ligt mag blijven liggen. En dat wat uit de grond komt krijgt een kans om uit te groeien. Spitten, schoffelen, wieden of harken is thuis vooral vervangen door genieten hoe alles groeit en bloeit.

Op de vraag van een vriendin om samen met haar in haar moestuin te werken heb ik enthousiast gereageerd. Spitten schoffelen, wieden en harken heb ik jarenlang gedaan. Het buitenwerken doet mij altijd goed. Dikker en somberder wordend heb ik deze kans aangegrepen. In mijn stramme lijf kraakt, knarst en piept alles. Terug naar huis fietsend smeert het goede gevoel mijn oude spieren. Het ritje van huis naar de volkstuin in Driemond is ook lekker. Aan de goede kant van de Gaasp is het rustig en landelijk. De drukke kant met de provinciale weg probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. De voortrazende auto’s rijden er levensgevaarlijk te hard.

In mijn eenpersoonshuishouden worden de porties steeds kleiner. Toch dagen de geoogste pompoen, courgette en wortels mij uit om elke dag een andere recept te bedenken. Maar ook iets wat goed smaakt eet ik de volgende dag met net zoveel plezier voor de tweede keer. De tuin is bijna leeg. Het werk is gedaan.

Even naast de volkstuin is in het dorpshuis een kookclub opgericht. Het verenigingsleven in Driemond blijft zich ontwikkelen. Met de toepasselijke naam de 3 monden is het mogelijk om recepten uit te proberen en uit wisselen. Na de winter moet ik daar toch ook maar eens gaan kijken.

Het landelijke Driemond kan ik u aanraden. De tuincomplexen zijn ook uw bezoek waard.

http://www.driemond.info/

http://www.matchzo.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Driemond, eten en drinken, Kinderen, Natuur en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Eten uit Driemond

  1. Rebbeltje zegt:

    Zo groenten uit eigen (nou ja als je er toch in werkt) volkstuin. Ja dat moet wel lekker zijn 😉
    Denk vaak terug aan de groentetuin bij mijn ouderlijk huis en dat was van de seizoensprodrukten echt genieten. Mis de wekflessen in de kast haha…
    Smakelijk

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mooi oud dorp ook om door te fietsen
    en bezig zijn buiten zo als tuinieren en fietsen is altijd goed
    smakelijk

    Liked by 1 persoon

  3. bittytje zegt:

    De plaats ken ik niet maar werken in de tuin des te beter. We hebben een klein binnentuintje maar toch, schoffelend of spittend, opbindend, keuzes maken bij het onkruid, was het een tevredenstemmende bezigheid, beter dan menige fitnessoefening.

    Liked by 1 persoon

  4. Apiedapie zegt:

    Wat een schilderachtige namen! Gaasp, Gein en Smalweesp. Pas op met die pompoen, daar ga je van aan de dunne als je het overdrijft.

    Liked by 1 persoon

  5. Frank103 zegt:

    Een volkstuintje is aan mij niet besteed, ik moet echt de bordjes in de supermarkt lezen anders kom ik met de verkeerde groente thuis.

    Liked by 1 persoon

  6. John Jorna zegt:

    Je verhaal deed me naar de nieuwste atlas van de Provincie Utrecht grijpen om die riviertjes te vinden en de volkstuintjes. Ik neem aan dan je het behoorlijk forse Linnaeus complex bedoelt. Wat ligt alles daar nog dicht bij elkaar al vormt het Amsterdam-Rijnkanaal wel een lastige hindernis. Ik merk ook dat groente uit eigen tuin toch smakelijker is. Ik denk doordat het vers geoogst is. Succes.

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Aan volkstuinen heb ik nare herinneringen. Ook aan groentetuinen… De laatste keer dat ik daaraan begon had ik een mooi stukje tuin ingericht… Op een ochtend, om een uur of zes stond ik naar de tuin te staren en miste ik iets, nee, was er iets anders.
    Een hele konijnen familie had de moestuin compleet kaal gevreten…. Het gegrinnik van vrouw en kinderen voel ik nog steeds als ik aan die tuin denk.

    Liked by 2 people

  8. meninggever zegt:

    Wij zijn er diverse keren geweest. Mooie fietstochten gemaakt, via Waver, Gein, Driemond heen en dan langs de Weespertrekvaart aan de rustige kant terug, via Diemen naar ZuidOost en richting huis. Mooi landschap ingeklemd tussen alle wegen en spoorbanen. Maar nog steeds een stukje landelijk…Tot Amsterdam besluit om uit te breiden en de verbinding te sluiten met Almere…

    Liked by 1 persoon

  9. Rob Alberts zegt:

    Voor de Ecologische Hoofd Structuur is Driemond zeer belangrijk!
    Allerlei planologische functies komen in dit dorp samen.
    Jammer genoeg bijten deze functies elkaar voortdurend.
    Met de door de politieke besturen gemaakt keuzen ben ik ook niet altijd even blij!

    Vriendelijke groet,

    Like

  10. janbontje zegt:

    Leuk om over een streek te lezen die ik niet ken.

    Liked by 1 persoon

  11. bas zegt:

    Het klinkt heel mooi het doet mij aan vroeger denken bij ons in het dorp.

    Liked by 1 persoon

  12. John zegt:

    Ja weren in de tuin, op het erf hier.. Ik doe het ook graag. Het geeft een goed gevoel, en de groenten en het fruit wat er hier vanaf komt is heerlijk.

    Liked by 1 persoon

  13. Dick zegt:

    Ik ken die streek niet maar wat een mooie oer-Hollandse en Bordewijkse namen!

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Bordewijk is een van mijn favorieten, mooi dat je hem aanhaalt.

      Elders vind Ik het volgende:
      De schrijver Nescio (Frits Grönloh) heeft hier heel wat afgewandeld. De natuurliefhebber zal hier vast iets van eeuwigheidswaarde gevoeld hebben. Net als Thijsse, die ’het veelgeprezen Gein, een smal watertje maar zoo mooi begroeid en zoo dikwijls en zoo goed geschilderd’ in zijn Verkade album over de Vecht ’Holland op zijn mooist’ noemde. Mondriaan heeft hier meerdere werken geschilderd.

      Vriendelijke groet,

      Like

  14. Pingback: Herinneringen aan Weesperkarspel | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

