Meten van Groei en Ontwikkeling

In het Biologielokaal zijn een paar meetlatjes op de muren geschroefd. Bij het thema Voeding en Vertering meten en wegen de leerlingen zich om hun BMI te berekenen. Elke les zijn er nu wel een paar leerlingen die even hun lengte meten. Bij een nieuwe eerste klas valt mij elk jaar weer op dat de meisjes een duidelijke voorsprong in lengte en ontwikkeling hebben op de jongens. In tweede klassen zitten er altijd een paar jongens die laten zien hoe hard een groeispurt kan gaan. Ook op mijn nieuwe school is er weer de afspraak dat er in een lokaal niet gegeten mag worden. Vreemd want juist pubers hebben gewoon altijd honger.

In de ontwikkeling valt mij op dat er een duidelijk verschil is tussen de jongens en de meisjes. Het handschrift van de meisjes is over het algemeen verzorgd, duidelijk en goed leesbaar. Een jongens handschrift is vaak rommelig, onregelmatig en meestal slecht en soms niet leesbaar. Terwijl de meisjes zich vooral beter en langer kunnen concentreren is de aandacht van de jongens kort en wispelturig. Ik ben mij er van bewust dat dit algemeenheden zijn. Daarom geniet ik vooral van het enthousiasme waarmee de leerlingen zichzelf meten langs de meetlatjes aan de muur. Klein, lang of gemiddeld het enthousiaste en onderzoekende van de leerlingen is gewoon leuk om te zien!

Toetsen, cijfers, rapportvergaderingen en rapporten zijn er op elke school. Om eerlijk te kunnen vergelijken zijn hier allerlei standaarden en protocollen voor bedacht. Het ene moment is er ruimte om juist wel rekening te houden met individuele verschillen. Het andere moment wordt de nadruk gelegd op de uniformiteit.

Een vis leren vliegen is voor iedereen iets vreemds. Zelfs het bestaan van Vliegende Vissen verandert daar niets aan. Een vogel leren zwemmen is in sommige gevallen goed mogelijk. Een Pinguïn heeft het zelfs tot zijn specialiteit gemaakt. Op mijn nieuwe school ben ik nu aan het ontdekken hoe het systeem voor het meten van de groei en ontwikkeling m.b.t. het leren is vastgelegd. Ik zie dat alle leerlingen willen leren en dat ze ook allemaal iets geleerd hebben. Maar dat er een paar goudvissen tussen zitten die nog niet hebben leren vliegen is mij ook duidelijk.

Daar heb ik geen meetlatje voor nodig.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, Kinderen, Natuur, Onderwijs en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Meten van Groei en Ontwikkeling

  1. fietszwerver zegt:

    zo men zegt
    ” meten is weten “

    Like

  2. Rebbeltje zegt:

    Ha je roep om bewust te zijn van wat je (m)eet heeft geholpen…en ja jongens in de puberteit is heel wat anders dan meisjes haha…groetjes

    Liked by 1 persoon

  3. John zegt:

    Het is gezond om elke 2 uur iets te eten. Zo blijft je metabolisme aan de gang en wodt je niet te dik maar ook niet moe en zo.

    Liked by 2 people

  4. bas zegt:

    doe het maar met je ziel.

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Je zegt het, goudvissen zijn het. Moeten nog alles leren, van kind zijn tot volwassen worden…

    Liked by 1 persoon

  6. Frank-103 zegt:

    Als je ze weet te prikkelen dan vinden ze het heel leuk om te leren, helaas leiden de schermpjes ze erg af.

    Like

  7. constantinoc zegt:

    Mooie observaties, Rob. Jouw leerlingen hebben een heel betrokken onderwijzer aan jou. Als ze volwassen zijn, zullen ze vast nog aan je denken.
    Iemand anders schrijft hierboven: meten = weten. Uit jouw stuk (en niet alleen uit dit stuk) blijkt dat je bij meten altijd de vraag moet stellen wat je wilt meten, waarom en of je met wat je daarna weet ook verstandige dingen kunt doen. Het vele meten vandaag de dag levert een hoop schijnzekerheden op waarmee mensen gemakkelijk de mist in kunnen gaan. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

