Even verderop …..

Nu het kouder wordt.

 

Even verderop ……

Nu het om liefdadigheid gaat.

 

Heeft Nederland nog steeds een zeer groot en koud “asielgat” in haar vreemdelingenbeleid.

 

Waar op andere plaatsen uit winstbejag nog steeds nieuwe parkeergarages gebouwd worden, verdwijnen de oude parkeergarages bij mij in de buurt onder het geweld van de sloophamers. Even verderop staat nog een goede parkeergarage. Aan het gebouw markeert niets. De inpandige kantoorruimte is ook nog prima.

 

In plaats van geparkeerde auto’s proberen een aantal vluchtelingen hier te overleven. Verder weg sterven oorlogsvluchtelingen in de winterse kou van Syrië. Even verder weg sterven vluchtelingen tijdens moeizame vluchten van gewelddadige rampgebieden in Afrika. In Marokko sterven moedeloze vluchtelingen bij hun pogingen om Spanje binnen te komen. Bij boottochten naar Italië of Griekenland verdrinken vluchtelingen tijdens hun overtocht. Bij de Franse ingang van de Kanaaltunnel bevriezen machteloze vluchtelingen in hun tentenkampen.

De Gemeente Amsterdam start misschien per 15 december een bbb regeling. BBB staat dan voor bed, bad en brood. Vanaf 20.00 uur tot 09.00 uur kunnen vluchtelingen dan slapen, baden en iets eten. Overdag betekent deze nieuwe regeling de straat op maar tijdens de donkere en koude uren is er een eenvoudige opvang.

Hans Mooren stuurde mij een brief van Amsterdamse Kerken over deze bbb-regeling. De Protestante Diaconie, de Evangelisch Lutherse Diaconie, de Raad van Kerken Amsterdam en het Platform (v/h Taakgroep) Vluchtelingen van de Raad van Kerken Amsterdam hebben hier andere ideeën over. I.s.m. “Wij zijn hier” en de bewoners van de Vluchtgarage willen zij een opvang regelen. Een nachtopvang doet in hun ogen geen recht aan de situatie van de betrokkenen op de Vluchtgarage. Zij en vele lotgenoten elders in het land zijn slachtoffer van het ‘asielgat’ in het vreemdelingenbeleid: niet toegelaten worden & niet uitgezet kunnen worden. Zij zijn hier, en dat is niet alleen hun probleem, maar stellen de gezamenlijke kerken ook het onze. Dit vraagt om erkenning van de impasse waarin zij verkeren, en om een humaan antwoord.

De gezamenlijke Kerken stellen daarom met klem voor een opvang van de groep ongedocumenteerden een 24-uurs regeling te laten zijn, opdat het beleid zo daadwerkelijk menswaardig mag heten in de zin die de uitspraak van het ECSR daaraan heeft gegeven.

De Raad van Europa zegt in haar uitspraak dat Nederland verantwoordelijk is voor al haar inwoners, inclusief uitgeprocedeerde asielzoekers, en dat ze deze opvang moet bieden. Het rapport concludeert dat Nederland, het Europees Sociaal Handvest schendt door illegalen geen onderdak, voedsel en kleding te geven. Deze basisvoorzieningen zijn niet uitsluitend minimale voorwaarden om te overleven, maar zijn ook nodig om de menselijke waardigheid te beschermen.

http://www.petities24.com/asielzoekers

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Even verderop …..

  1. sjoerd zegt:

    Ik vindt het triest dat dit niet gewoon gebeurd. Wij Nederlanders hebben genoeg te besteden, kijk maar naar de sint en de kerst, om die kosten te kunnen dragen… Niet vrijwillig, maar verplicht…

    Liked by 1 persoon

    • staartje zegt:

      Ook ik heb eigenlijk weer te veel kadootjes liggen. Ik heb twee keer kort geshopt en ik was verbijsterd door de drukte en de rijen. Daar zit de vluchteling niet tussen en de bijstandsmoeder trouwens ook niet. Ik hoorde van een vriendin die Sint had gevierd met Humanitas. Het kadootje dat die kinderen kregen was het enige kadootje. Er komen steeds meer fondsen en banken. Hard nodig, maar zo houden we de boel wel in stand….

      Liked by 1 persoon

  2. Frank-103 zegt:

    Heel sneu, maar Nederland is een te klein land om alle zielige mensen uit de rest van de wereld op te nemen. De mensen moeten in hun land van herkomst de problemen oplossen, en daar kunnen wij naar vermogen bij helpen. Maar straks 5 miljoen zielige Afrikanen toelaten of 3 miljoen mensen uit het midden oosten, of 20 miljoen zielige indiërs? En dan ben je nog akelig bezig, want er zijn in zuid amerika ook nog een boel mensen die het niet geweldig hebben, en als we toch bezig zijn, dan zijn er vast wel 25 miljoen chinezen die graag in Nederland willen komen wonen. Nee, mensen hier toelaten is geen oplossing.

    Like

  3. fietszwerver zegt:

    sjoerd zegt hier boven wij Nederlanders hebben genoeg te besteden
    frank zegt zij zullen het ter plekke oplossen
    en ik , ik sta voor mijn pensioen , en weet straks niet wat te doen
    dus mocht iemand een nummer weten waar ik mijn banknummer kan achter laten
    bij voorbaat dank
    klinkt hard Rob , maar is voor mij en velen de realiteit van morgen
    even zo goed met vriendelijke groet

    Like

    • staartje zegt:

      Dat is beroerd fietszwerver . Jouw probleem ( en dat van veel anderen) wordt niet opgelost door mensen illegaal de straat op te sturen. Als alle asielzoekers en vluchtelingen worden terug gestuurd heb jij nog steeds geen pensioen.

      Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Tja, direct voor opvang zorgen is je eerste reactie, waarom de plaatsen niet 24/7 openstellen.
    Toch kan ik de angst voor een aanzuigende werking ook begrijpen, het zal dus nog even schipperen blijven door de verantwoordelijken. Misschien verstandiger om internationale opvangregels in te stellen maar dan met sancties?

    Liked by 1 persoon

  5. realjager zegt:

    Iedere vluchteling moet worden opgevangen op een normale manier en niet weggestopt in een afgedankte kazerne ofzo. We hebben hier echt nog wel ruimte genoeg !

    Liked by 3 people

  6. logbankje zegt:

    Dat vraag ik me ook wel eens af, waarom een nieuw gebouw terwijl een ander vlakbij niet of nauwelijks wordt gebruikt.
    Zo staan er ook veel kantoren leeg die men een andere bestemming kan geven, kan toch niet zo moeilijk zijn. Hans

    Liked by 2 people

  7. staartje zegt:

    Je verwoordt het sterk. Mijn gevoel wordt steeds sterker.mIk wil dit niet. Dit is mijn land niet meer. Ik zit aan de goede kant, maar wat als ik aan de verkeerde kant zat?

    Liked by 1 persoon

  8. John zegt:

    Nederland heeft politieke lijders die alleen oog hebben voor hun daadwerkelijke bazen de banken en het grootkapitaal.
    Als vluchteling kun je Nederland het best mijden en dat komt voornamelijk door VVD beleid.

    Het slopen van goede bouwwerken, het bouwen van nieuwe terwijl er genoeg leegstand is, en het niet gebruiken van die leegstand voor woningzoekende en vluchtelingen is een raadsel waar ik me geen antwoord op weet te vinden..

    Liked by 3 people

  9. staartje zegt:

    Je kunt hier heel veel over zeggen. Een mens de straat opsturen, geen kansen geven, is geen oplossing. Het is een boemerang. Het probleem is ook niet opgelost met een boterham en een warmbed, maar het is helemaal niet opgelost door ze de straat op te sturen. Verlies van menszijn, warmte en onafhankelijkheid is het ergste wat er is.

    Liked by 1 persoon

  10. staartje zegt:

    Ik heb je link gedeeld op FB. misschien levert het wat handtekeningen op. Dat is een druppel en geen oplossing. Het is meer dan niets en ik hoop een nieuw begin. Zulke initiatieven zijn krachtig en hebben een lange werking. Wat me opvalt is, Dat we ontkerkelijkt zijn, maar het initiatief voor een stukje menselijkheid komt daar toch maar weer vandaan.

    Liked by 1 persoon

  11. Rob Alberts zegt:

    Dank voor het delen.
    Vriendelijke groet,

    Liked by 2 people

  12. Dit is een moeilijk dilemma.
    We moeten mensen fatsoenlijk huisvesten, ook vluchtelingen.
    De bed, bad, brood, stad erg dicht bij zwervers, en dat is niet goed voor de samenleving.

    Aan de andere kant, zijn er elders grote migratie dramas gaande, met mensen die niet altijd een echte vluchteling voor gevaar zijn, maar wel actieve mensen opnzoek naar een plek met betere economische kansen in bijv west Europa.
    We kunnen die mensen niet allemaal hier opvangen. Omdat we hier het concept van de betaalde baan hebben, waar deze mensen vaak onvoldoende opleiding voor hebben.
    Daarom vind ik dat we bijv in Libië werk en leer fabrieken moeten organiseren, waar al die mensen nuttig en betaald werk kunnen doen.
    War ze zelf beter van worden, en wat leren waarmee ze thuis ook waarde kunnen creëren

    Liked by 1 persoon

  13. met een paar oplossingen in amsterdam gaat het probleem niet opgelost geraken.

    dit probleem kan één stad alleen niet aan.
    één land alleen ook niet!
    dit gaat àlle mensen, waar ook ter wereld aan!

    Liked by 2 people

  14. meninggever zegt:

    Je mag je natuurlijk ook afvragen hoe die mensen juist in ons land zijn terechtgekomen. Waarom ze uitgeprocedeerd zijn geraakt. Vergeet niet dat er heel wat mensen hier verblijven die hier ook gewoon binnen komen om meteen aan de mem ban de uitkeringsinstanties te hangen. De echte vluchtelingen, zij die oorlogsgeweld ontvluchten, wiens leven niet zeker is omdat ze christen zijn in een moslimland of homo in een machocultuur, of tegen het beleid van hun dictatoren protesteerden, komen in de knel doordat er groepen lieden zijn die hier alleen maar komen om economische redenen. Die blokkeren de boel. Ben je uitgeprocedeerd is er maar een weg….terug naar het land van herkomst. Blijkt dat dit land hen niet meer wil opnemen is er iets mis met het regime daar, dan exporteert men mensen om geld binnen te halen. Kunnen landen die wij hier zien als vriendschappelijk ook wat van. Die bemoeien zich zelfs met onze cultuur, met ons wetsysteem. Niet alles kan door een klein land worden opgelost. En met alleen een akelig gevoel kom je er niet. Het moet hout snijden en voorlopig doet het dat voor mij als het gaat om echte vluchtelingen.

    Like

  15. Zelf hebben wij eerder te weinig dan te veel te besteden, maar daardoor weet ik wel wat deze mensen doormaken. Fijn dat je daarover schrijft, Rob! Dit wat jij voorstelt, zou een goed begin zijn en het zou niet meer dan normaal moeten zijn om dat te realiseren. Er zijn ook mensen die onterecht geen asiel krijgen trouwens … en we moeten nou eens zorgen dat de héle wereld het goed heeft, niet alleen veel mensen (lang niet alle!) in een aantal elitelanden 🙂

    Liked by 2 people

Geef een reactie

