Lekker en gezond

Een gekookt eitje, een omelet of een paar extra champignons. Bij de meeste restaurants word je jammer genoeg nog raar aangekeken als je om een vegetarische maaltijd vraagt.

Nadenken over wat je op dit moment erg lekker vindt is een uitdaging. Welke groenten je nu wilt gaat eten geeft al voorpret. Op welke manier je de groenten wilt bereiden maakt fantasierijk. Waar de groenten mee gecombineerd worden geeft talloze mogelijkheden. Nadenken over welk dier je wilt eten leidt dan volgens mij af.

Er zijn talloze redenen te bedenken om geen dier te eten. Blijft dat lekker eten vooral gevarieerd eten is en dat is gezond. De vegetariërsbond heeft met koksopleidingen en restaurants gevraagd om meer vleesloos koken. Lekker en gezond staan hierbij voorop!

Zelf merk ik dat mijn afvallen beter lukt met mijn vleesloos dieet. Niet dat ik nu minder eet, maar vooral omdat ik lekkerder eet. Met meer zorg doe ik mijn inkopen en met meer aandacht sta ik in de keuken. Ik eet met meer smaak en plezier.

Met de feestdagen voor de deur zijn velen vooral bezig met eten, veel eten. Mag ik daar lekker, erg lekker en gezond eten van maken?

http://www.vegetariers.nl/

http://www.vegetarische-restaurants.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, gezondheid, Natuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Lekker en gezond

  1. Falderie zegt:

    mis je niet af en toe een lekker stukje vlees?
    Ik moet eerlijk bekennen: het lijkt me wel een goed idee om af en toe vegetarische gerechten klaar te maken, maar ik zou niet weten hoe eraan te beginnen…

    Like

  2. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ik ben voornamelijk een vis eter , en af en toe ook een stukje vlees
    mijn ietwat overgewicht in het buikje komt denk ik van de pintjes

    Nee het wil nog niet winteren , + 8 op de dag dat de winter begint 🙂
    ik wens ook jou fijne dagen , zelf werk ik de kerstdagen
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben een echte vleeseter, zoals je al gelezen hebt haha.
    Afgezien daarvan, kan ik er wel heel erg van genieten om vooraf al te bedenken waar mijn smaakpapillen trek in hebben.

    Like

  4. redstar zegt:

    Zonder vlees val je idd redelijk af. Vlees maakt dik voornamelijk ook vanwege de slechte verteerbaarheid.
    Ik eet overigens wel vlees.

    Liked by 1 persoon

  5. Walter zegt:

    Als ik een tijdje geen vlees eet ben ik minder snel moe. Verder wens ik je mooie dagen toe,
    Eigenlijk altijd en niet alleen nu. 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Frank-103 zegt:

    Tussen de maaltijden door ben ik ook vegetariër, vooral als ik op de racefiets zit. Die vliegen die je dan soms in je mond krijgt, die lust ik echt niet! Afgezien van de vraag of ze wel gewassen en gaar zijn.

    Liked by 1 persoon

  7. willy zegt:

    lekker en gezond eten…
    daar mag gerust een stukje vlees bij zijn…

    alles met mate..toch?

    prettige zondag

    Like

  8. zeezicht zegt:

    moet nu net lukken: mijn middageten vandaag: verse champignons met een omeletje!
    Voor deze avond heb ik kervelsoep met quinoa. Ik eet wel vlees, maar niet alle dagen. 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Rebbeltje zegt:

    Nu ik probeer het ook wel gezond te houden maar wel lekker haha

    Liked by 1 persoon

  10. Suskeblogt zegt:

    iedere dag vlees eten is echt niet nodig. Er zijn genoeg alternatieven te vinden.

    Liked by 1 persoon

  11. sjoerd zegt:

    Lekker eten kan ook zonder vlees. Toch eet ik af en toe graag Comfort Food. Ik kook ook vaak vleesloos, maar nog vaker met vlees dan zonder.

    Like

  12. jannie zegt:

    Gezien de reactie’s blijkt de verslaving aan vlees nog zeer aanwezig te zijn onder ons. Vlees is niet lekker. Het zijn de kruiden en/of het zout die het smakelijk maken!

    Like

  13. Selma zegt:

    In de laatste zin van je aardige verhaal val je weer in die valkuil van de wijvorm.
    Doe dat toch niet meer, je bent toch een nadenkend man.
    Maar verder juich ik je verhaal toe. Al ben ik momenteel in Finland, mijn moederland, en daar eet men met kerst vanouds iets wat leefde in het bos, tot het geschoten werd.
    Ta, het is hier anders dan in Nederland: de dichtstbijzijnde buren wonen 20 km verderop, de sneeuw ligt een meter hoog, groenten nergens te bekennen en de beren zijn weliswaar in winterslaap, maar de wolf, de lynx, de veelvraat, de elanden, en de rendieren zijn alom.

    Liked by 1 persoon

  14. gewoonanneke zegt:

    Ik vind het inderdaad knap want je moet wel creatief zijn om toch alles binnen te krijgen. Zelf eet ik een paar dagen per week bewust geen vlees en daar hebben ze ook weer een naam voor uitgevonden flexitariër of zo. Ik ben er van overtuigd dat teveel vlees niet goed voor me is.

    Liked by 1 persoon

  15. Dick zegt:

    Dan natuurlijk ook smakelijke feestdagen, Rob!
    Ik neem aan dat je bekend met met de twee inmiddels alom boeken van Yotam Ottolenghi; daar is heel veel gezond lekkers in te vinden.

    Liked by 1 persoon

  16. fluwijn zegt:

    Ik wens je alvast een lekker en gezond eindejaar Rob.

    Liked by 1 persoon

  17. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    wij vorm , en 1 valt het op 🙂
    ja er is een medische dienst op schiphol hoor , maar ik had hier thuis een ongelukje , zal zo zien hoe het er uitzien en dan zien of ik naar de doc ga ja dan nee
    Dus Trier is een mooie stad om te wandelen , als ik zo kijk is de omgeving ook een pracht
    ik zal verder hier
    geniet de dag

    Like

  18. RenéSmurf zegt:

    Ja, bij goede restaurants is er in elk geval een vegetarisch menu! Als je dat per se wilt eten moet je dat al vragen voor je gaat zitten, eigenlijk. En eet smakelijk he!

    Liked by 1 persoon

  19. Merel zegt:

    Ik heb toch wel graag af en toe een stukje vlees

    Like

  20. stilaan beginnen restaurants in te zien dat vegetarische gerechten ook lekker kunnen zijn!
    en er komt hoe langer hoe meer vraag naar!

    zelf eet ik al 20j geen vlees en ik ben nog steeds zo gezond als een visje! 😀

    Liked by 1 persoon

  21. Paul zegt:

    Grappig, ik vind dat juist de meeste restaurants al heel afwisselende vegetarische gerechten op tafel zetten, dus je tweede zin herken ik niet! Ik ben nu een aantal jaren vegetariër en ben het met je eens dat het koken er leuker en het eten er smaakvoller van wordt.

    Liked by 1 persoon

  22. Vegetarisch is lekker maar ik zou een stuk vlees missen.

    Like

  23. A van de Aa zegt:

    Je insteek over het vegetarische eten is interessant.
    Zo nog nooit bekeken, maar ik kook nooit, dat doet de vrouw.

    Wil je ook fijne feestdagen wensen.

    Liked by 1 persoon

  24. staartje zegt:

    Gelukkig is er nu erg veel leuker vegetarisch. In restaurants kies ik meestal iets vegetarisch en dat is goed te doen en lekker. Ik ben een principieel weinig vleeseter. Ik vind het gewoon niet lekker. Doe mij maar iets met groenten en kaas

    Like

Geef een reactie

