De nachtmerrie van Sayasiri

Zwetend, rillend en huilend wordt Sayasiri wakker. In paniek holt ze naar haar vader. Zoekend naar warmte en geborgenheid probeert zij tegen hem aan te kruipen. Een grauw en snauw van haar Stiefmoeder houden haar tegen. Snikkend en jammerend vertelt zij haar droom. “Pappa, Oma is dood”. Stiefmoeder begint met snerpende uithalen te lachen. “Stel je niet aan laat ons alleen”; is de enige troost die zij weet te geven.

Verdrietig genoeg sterft Oma de volgende dag.

Hoewel Stiefmoeder op alle manieren bezwaren maakt mag Sayasiri de komende twee nachten bij vader en stiefmoeder slapen. De jaloezie om de aandacht en liefde die vader op deze manier aan zijn dochter geeft wordt venijnig en gemeen uitgesproken.

Tien jaar lang wordt dit gevecht om liefde en aandacht van vader al door Stiefmoeder uitgevochten. De verliefde ogen van vader maken hem blind.

De tranen van zijn dochter zitten diep maar worden door hem niet gezien.

Oma en haar beste vriendin zagen deze tranen en dit leed weer wel.

Lelijke sprookjes over Gemene Stiefmoeders hebben meestal een mooi en romantisch einde. Jammer genoeg gaat de nachtmerrie van Sayasiri nog verder. Tijdens haar puberteit hebben Jeugdzorg en Spirit een ondersteunende en helpende rol in het gezin proberen te vervullen. Een taalprobleem, cultuurprobleem of gewoon onwil hebben deze hulp vooral tegengewerkt.

Oma leeft niet meer. Hulp, liefde en ondersteuning kan Oma niet meer geven. Soms gaat Sayasiri uit verdriet en eenzaamheid naar de beste vriendin van oma. Deze lieve vrouw biedt dan een luisterend oor. Even is dit dan een liefdevolle plek voor dit onzekere meisje.

De roddel en achterklap van Gemene Stiefmoeder aan de familie, vrienden en bekenden wordt soms meewarig aangehoord. Een enkele keer krijgt Gemene Stiefmoeder van hen een weerwoord.

Zal Sayasiri een huisje voor haar zelf vinden na het af ronden van haar studie? Naast een mooie cv is zij ook een aantal prachtige aanbevelingen en referenties aan het verzamelen. Krijgt de nachtmerrie van Sayasiri dan toch een lieflijk romantisch einde? Haar vriend weet in ieder geval dat hij zielsveel van haar houdt.

 

https://robalberts.wordpress.com/2014/12/14/een-goed-hart-sayasiri/

https://robalberts.wordpress.com/2014/06/20/sayasiri-mijn-koningin-voor-vandaag/

https://robalberts.wordpress.com/2014/06/20/sayasiri-een-prinses-van-de-toekomst/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Kinderen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De nachtmerrie van Sayasiri

  1. bas zegt:

    jammer genoeg is dit van alle tijd en nog steeds gebeurd het.

    Liked by 1 persoon

  2. redstar zegt:

    Alle schoonmoeders zijn monsters als we het mogen geloven, maar eind goed al goed.

    Like

  3. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ze is een sterke meid , dat is bekend , nu moet ze het verlies van haar oma een plekje geven en verder met haar nog jonge leven
    heb een afspraak met de doc vanmiddag , ze zal wel boos op me zijn , eigenwijs als ik ben , kan haar nog niet dus , wacht het wel af
    ja storm en vliegveld als schuttingen gaan niet altijd goed samen
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  4. ik had maar liefst 2 zulke ouders en het was niet makkelijk, maar ik ben er nog. Dus … hup Sayasiri! 😉

    Liked by 1 persoon

  5. Ho dat ging iets te snel: ik had twee zulke stiefouders, wou ik zeggen

    Liked by 1 persoon

  6. Suskeblogt zegt:

    zou het bij veel van die “nieuw samengestelde gezinnen” er zo aan toegaan ? Ik vrees er soms voor.

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Dit komt helaas nog veel te vaak voor…

    Liked by 1 persoon

  8. Frank-103 zegt:

    Gemene stiefmoeders moeten gemeen zijn, anders voldoen ze niet als gemene stiefmoeder, maar zijn het maar gewone stiefmoeders. Hoe staat het trouwens met gemene stiefkinderen, die een nieuwe ouder niet willen accepteren en dat tot in lengte van dagen misbruiken? Hachelijk is het!

    Liked by 1 persoon

  9. Yvonne zegt:

    Hoi Rob
    Ik open mijn mail en zie nu pas dat je verhuist bent naar een nieuwe weblog
    Je hebt het mooi gemaakt hier
    Kom weer eens vaker bij je lezen
    Ik ben nog steeds bij punt nl
    http://yvonnejohanna.punt.nl/ Dit is mijn adres
    Groetjes van yvonne

    Liked by 1 persoon

  10. Yvonne zegt:

    Deze email had ik al heel lang niet meer geopend
    Vandaar zag ik het vandaag pas
    Groetjes yvonne

    Like

  11. John Jorna zegt:

    Typisch en verhaal voor de langste nacht. Maar de dagen gaan vanaf nu weer lengen. Er komt weer meer licht. Ik hoop voor Sayasiri ook. Alle Goeds voor Kerstmis, Feest van het licht en voor het Nieuwe Jaar. John

    Liked by 1 persoon

  12. Rebbeltje zegt:

    Een kerstverhaal met hopelijk een happy end…

    Liked by 1 persoon

  13. alle liefs voor dit arme kind!!

    fijne kerstdagen, rob!

    Liked by 1 persoon

  14. madddox zegt:

    jammer genoeg valt dat veel te veel voor, heel wat meer dan dat we zouden denken!

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik maak ook maar gein hoor 🙂
    dat kleine stukje vlees zet bij het afvallen ook geen zoden aan de dijk
    ja de wind blaast de winter weg zo lijkt het wel
    geniet de dag

    Like

  16. bentenge zegt:

    Ik lees en denk… en dat is goed, heel goed zelfs.

    Liked by 1 persoon

  17. Pingback: De kracht van Sayasiri |

Geef een reactie

