Boerhoorn blazen

Op een simpel en eenvoudige manier het verschil maken?

Ja, is dat mogelijk?

De werkgelegenheid in Amsterdam-ZuidOost valt regelmatig in de diepe dalen van een crisis.

De grotere en Internationale bedrijven verplaatsen hun winkels en kantoren met de waan van de dag. De werkgelegenheid daalt daardoor met de nukken en grillen van CEO’s.

Is er een makkelijke oplossing om uit deze dalen te klimmen?

Lokale ondernemers lopen niet voor een beetje tegenslag weg. Kleine middenstanders, zzp-ers uit de buurt maken een wijk leefbaar en gezellig. In het nieuwe jaar wil ik daarom mijn geld alleen nog maar besteden bij mijn directe buren.

Iets verderop heeft de lokale voetbalclub, Ajax, met veel bombarie een nieuwe mondiale hoofdsponsor gekregen. In het nieuws werd aangegeven dat de fans van de aartsrivaal hier woedend op reageerden. Maar de voetbaljongens uit het park, Zuidoost United met lokale sponsoren, iets dichterbij weten wat het is om met ontzag aangesproken te worden bij een rondje door het winkelcentrum.

De huizenmarkt, de aandelenmarkt en de banken hebben het blijkbaar nog steeds moeilijk met het herstellen van de zoveelste crisis. Nietszeggende reclames en modegrillen zijn altijd al aan mij voorbij gegaan.

Lokaal kopen helpt.

In oudere tijden was boerhoorn blazen onderdeel van het nabuurschap.

Zoals ook de burenhulp als een vanzelf sprekende plicht werd gezien.

Wellicht helpen deze oude tradities om de zorgen voor een oudere of nieuwe opkomende crisis op te lossen! Buren ondersteunen, kopen bij de lokale middenstand en de grote bedrijven gewoon links laten liggen.

Ik wens iedereen een gezellig & vrolijk, vredig en geborgen, groen & duurzaam, gezond en gelukkig 2015!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerhoorn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noaberschap

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Politiek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Boerhoorn blazen

  1. sjoerd zegt:

    Ik wens iedereen een geweldig goed jaar toe, heel veel voorspoed en geluk, en het belangrijkste, een goede gezondheid. En ja, je geld in de omgeving uitgeven maakt de omgeving sterker. Wellicht dat er dan minder winkelpanden leeg staan.
    Sjoerd

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooi streven , de buurt sterker maken door er de aankopen te doen
    en elkander helpen is een gelukkig wederkerend iets
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  3. redstar zegt:

    Wellicht dat dit jaar beter word voor een ieder Rob.
    Een goed 2015

    Liked by 1 persoon

  4. Wondelgijn zegt:

    Datzelfde wens ik jou ook!!

    Liked by 1 persoon

  5. staartje zegt:

    Het is voor alles goed om in de buurt te kopen. voor het milieu, de streek etc. Er zijn ook nadelen. Omdat je van elkaar afhankelijk bent, zeg je niet wat je vindt. je kunt elkaar nog nodig hebben. in de volksaard van de Drent is dat terug te vinden. ik wens je in ieder geval een positief 2015 toe

    Liked by 1 persoon

  6. bas zegt:

    Rob ook voor jou eeen mooi en gezond 2015

    Liked by 1 persoon

  7. Frank-103 zegt:

    Ik heb mijn directe buren afgelopen 5 jaar bijelkaar voor 30 minuten gesproken, als die aanbellen voor hulp dan hebben ze echt pech! Plaatselijke middenstand ondersteunen doe ik wel, maar als de plaatselijke boekhandel moeilijkt kijkt als ik een boek wil bestellen dan ga ik wel naar bol.com, de plaatselijke cd winkel is precies 2 keer zo duur als bol en ook de plaatselijke treinenwinkel rekent teveel op mijn gevoel, ik blijf een echte hollander en ben geen dief van mijn eigen portemonnee! Internet dus!

    Like

  8. Rebbeltje zegt:

    Burenhulp en er zelf wat mee doen is nog het mooiste…
    Een goed en gezond 2015 Rob

    Liked by 1 persoon

  9. Lies zegt:

    Oude tradities, Rob… Toen was het ‘goed’…, dus laat ons proberen, in ieders voordeel…
    ’n Geode gezondheid voor jou en wie je lief is, en een schepje geluk !
    Lie(f)s.

    Liked by 1 persoon

  10. Harrij Smit zegt:

    Dank je, Rob voor je goede wensen. Ik wens jou een voorspoedig en liefdevol nieuw jaar. Wat jouw oproep c.q. voornemen betreft ben ik het van ganser harte met je eens. Wat je van ver haalt, zou volgens het gezegde lekker zijn, maar ook duur en belastend en vervuilend vanwege alleen al de transportkosten. En als we ooit van de terreur van het geld af willen, zullen we eerst de enorme stap van globaal naar lokaal moeten nemen.

    Liked by 1 persoon

  11. Jij ook het allerbeste voor 2015.

    Liked by 1 persoon

  12. Suskeblogt zegt:

    Ik shop in de Ardooisesteenweg alhier ook gekend als de Gaza strook. Daar kan je naast import uit het verre middenoosten ook pas geslacht schapenvlees kopen. Het dier heeft bij leven en welzijn niet eens de straat hoeven over te steken. Dus help ik zo de lokale handel ook, niet ?

    Liked by 1 persoon

  13. kakel zegt:

    De meeste boodschappen haal ik bij ons in het dorp. Dat is bijna een verplichting, anders verhuist de middenstand naar elders. Ik wil best oudere buren helpen, maar op de hoek staat een bejaardenhuis, dus ik zie al enige problemen rijzen…
    Het probleem in Nederland is dat met geld zorg te kopen is, maar geen zorgzaamheid.
    De beste wensen voor een gezond en liefdevol 2015!

    Liked by 1 persoon

  14. Fenny zegt:

    dank voor je goede wensen en ik wens ze jou ook!

    Liked by 1 persoon

  15. constantinoc zegt:

    “Ik wens iedereen een gezellig & vrolijk, vredig en geborgen, groen & duurzaam, gezond en gelukkig 2015!” Dat wens ik jou ook, Rob. En ga lekker door met je blog.

    Liked by 1 persoon

  16. madddox zegt:

    volgens mij is er maar één alomvattende wens: je goed in je vel voelen, en dat wens ik je.

    Liked by 1 persoon

  17. Goed stuk! Ik wens jou hetzelfde.

    Liked by 1 persoon

  18. Jolie zegt:

    Jammer van Zuid-Oost.. Ja, wij hebben er ook familie en ik hoor er ook over.
    Zelf probeer ik het ook: met een boog om de grote supermarkt en inkopen doen bij de buurtslager. Dat heeft zelfs extra voordelen: een leuk praatje, maar ook kan ik mijn kinderen er gerust naartoe sturen. Allegoeds gewenst Rob!

    Liked by 1 persoon

  19. Meiske zegt:

    Ik wens je een mooi jaar!

    Liked by 1 persoon

  20. dat al je wensen mogen uitkomen in dit nieuwe jaar, rob!

    Liked by 1 persoon

  21. fietszwerver zegt:

    dank voor de bemoedigende groet Rob
    geniet de dag

    Like

  22. Dat is inderdaad ideaal.
    Ik denk met weemoed aan de tijd dat hier in het veen
    de SRVwagen langskwam en Jan de poezenblikken en
    melkflessen bij de achterdeur neerzette……

    Over een half jaar verdwijnt hier de enige dorpswinkel 😦

    Een goed nieuw jaar gewenst Rob! 🙂

    Liked by 2 people

  23. realjager zegt:

    Hopen dat dit jaar beter wordt! De beste wensen in ieder geval!

    Liked by 1 persoon

  24. bittytje zegt:

    Er zijn ook andere opvattingen hoor. Dat er, bijvoorbeeld, een wildgroei was aan mode-boetiekjes, snoepwinkeltjes waarom niemand gevraagd had, een overbodig visrestaurant, waarschijnlijk waren er in de steden nog meer shops aan te wijzen.
    We zagen ze stuk voor stuk omvallen, ook in stadjes als Kleve en andere grensplaatsen. Misschien zijn de modernere tijdelijke snelrestaurants en -winkels, die voor een paar weken een pand huren een betere oplossing?

    Like

  25. Regina zegt:

    Ik denk dat de we nooit meer echt uit de crisis komen. Als mijn buren me nodig hebben, ben ik er voor ze, maar als ik iets moet kopen, denk ik toch aan mijn eigen portemonnee en bestel ik het vaak via internet omdat het goedkoper is. Het aanbod van winkels is een gevolg van vraag en aanbod. Maar goed, neemt niet weg dat ik het triest vind dat veel hardwerkende ondernemers het hoofd niet meer boven water kunnen houden.

    Like

  26. meninggever zegt:

    IK las laatste een artikel van een econoom die ons Nederlanders uitlegde dat kopen bij een van de bekende discountketens als Action, Primark etc het verschil gaat maken tussen een goede en een slechte economie, maar meer nog een goede en slechte samenleving. Wie lokaal koop helpt op het oog de lokale middenstander. Maar is dat ook echt zo? Wat je wel vaak ziet is het enorme prijsverschil. Zoals je tien cent per liter benzine meer betaalt bij een bemande pomp in je dorp, in vergelijking met dat zelfbedieningsstation er buiten. Tien cent! Op een tank van 40 liter telt dat al snel aan. Dus als we die ondernemers willen steunen moeten ze ook zorgen voor extra service, een wat breder aanbod, lagere prijzen, en een duidelijke garantieverstrekking. Idealisme is mooi, maar het moet ook praktische kantjes kennen. Dan houden we niet alleen de lokale ondernemers, ook de samenleving overeind….

    Like

  27. gewoonmarianne zegt:

    Hier zijn alle buurtwinkels verdwenen, vind het jammer want het was een stuk gezelliger om boodschappen te doen en een gezellig praatje te maken..
    Ze hebben plaats gemaakt voor de grote supermarkten.

    Ik wens jou ook een mooi en gezond 2015…

    Liked by 1 persoon

  28. Ik vind het steeds vervelender om naar die enorme supermarkt te moeten – nou ja, schreef er net nog over vandaag 🙂 – voor een paar boodschapjes. Er tegenover zit een heel aardige groenteboer en ik kan hem eigenlijk niet betalen, maar ik haal daar toch vaak een paar dingetjes. Gewoon omdat de hele winkel op stelten staat als ik daar aankom.

    De plaatselijke fietsenmaker is spotgoedkoop en vroeger moest je gewoon soms een paar weken wachten totdat je op de markt opeens een verkoper van borden en kopjes tegen het lijf liep, die leuke spulletjes had voor een zacht prijsje. Dat kunnen we nu toch ook? 😉 (ik zou bijna zeggen ‘wattefak’ hahaha)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

