Een zondagochtend overpeinzing

Ongedoopt en niet religieus opgevoed groeide ik in de jaren zestig van de vorige eeuw op in het Katholieke Zuiden. Leeftijdgenoten scholden mij uit voor Goddeloze heiden. Bij de geschiedenisles leerde ik bij de Heidenen uit de oudheid vooral over meerdere Goden. Tijdens Katholieke hoogtijdagen pronkten buurjongens met hun cadeaus. Waarop zij foutief concludeerden dat mijn vader wel erg arm moet zijn.

Het innerlijke en het diepere van het Katholieke geloof heb ik nooit begrepen. Wel heb ik altijd een zoektocht gehouden naar het waarom van geloof, godsdienst, religie of levensovertuiging. Nu in Amsterdam-ZuidOost kan ik mijn hart ophalen. Waarschijnlijk is de dichtheid van verschillende geloven, godsdiensten en religies in de Bijlmer ongekend hoog in vergelijking met de rest van Nederland.

In een Surinaamse E.B.G-kerk om de hoek herkende ik tijdens de kerstdienst vooral Katholieke invloeden. Vreemd genoeg noemen zij zich Protestant en hebben ze het soms over de Engelsman Wycliffe. Maar voor mij was het weer terug in de tijd gaan en leek het op de Kerstmis in 1971 in het Katholieke Nederwetten.

De uitleg van de pubers in mijn klassen is niet veel verbeterd. Al komen de nieuwe kleren en cadeaus nu vooral voor bij het Offerfeest en Suikerfeest.

Ik ben gestopt met het eten van dier. Maar de rijk gevulde erwtensoep van mijn Surinaamse buurvrouw kan door niemand geëvenaard worden. Het feit dat Surinamers hun soep altijd met rijst erin eten helpt hierbij. Dat het eten in een restaurant vaak niet te vergelijken is met de oorspronkelijke en traditionele keuken heb ik ook ontdekt. Rondom de Zeedijk in hartje Amsterdam herken ik nu een echte Chinees aan de Chinese gasten. Ik moet dan ook lachen als een bekende Chinees op de Zeedijk als een Vietnamees wordt herkend door een van mijn Vietnamese vrienden. Diezelfde Vietnamese vriend vertelt alleen Thai te kunnen koken. Want dat heeft hij tijdens een studentenbaan in een wereldberoemd Thai restaurant geleerd.

Soato uit Indonesië is door de Surinaamse Javanen naar Nederland gebracht. Mijn leerlingen noemen het zoute soep. Ik vind het een zeer smaakvolle soep. Bij een Indonesisch restaurant word je raar aangekeken als je om deze traditionele soep vraagt. In sommige gebedshuizen is waarschijnlijk hetzelfde aan de hand. De oorspronkelijke betekenis van Heilige geschriften, normen en waarden zijn verloren gegaan tijdens de reis door de tijd of ruimte!

De taal, gewoonten en het eten zijn vooral verschillend bij mijn buren. Maar de normen en waarden zijn veelal hetzelfde. Zoeken naar de verschillen geeft verwijdering. Kijken naar de overeenkomsten geeft mij mooie vriendschappen en een vredig leven.

Respect voor het eigen lichaam, medemens, plant, dier en aarde

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Geen categorie, Kinderen en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Een zondagochtend overpeinzing

  1. ezelgedachten zegt:

    Een mooi en duidelijk blog, Rob. Het woord respect is voor jou geen hol begrip. De rijkdom van een maatschappij met een divers scala aan culturen wordt door weinigen onderschreven. Helaas. Het is vaak de enkeling, die het verpest. Ik ben directeur van een ‘witte school’ . De drie moeders met een hoofddoekje waren de eerste dagen na de aanslag in Parijs enorm van ‘hun stuk’ en keken heel voorzichtig hoe de anderen zouden reageren. Nu , wat dagen later, zie je de ontspanning terugkeren in hun gezicht. Gelukkig!

    Liked by 1 persoon

  2. sprakeloosid zegt:

    Het katholieke zuiden, het staat ook voor de rest van mijn leven in mijn paspoort, weet niet of je het ooit gelezen hebt, maar bij deze, ook een soort zondagse overpeinzing https://sprakeloosverhalen.wordpress.com/2011/02/09/ktjelekker25-veel-is-er-in-veertig-jaar-niet-veranderd/

    Liked by 1 persoon

  3. Suskeblogt zegt:

    zoals ik al geschreven heb : vrede leert men door samen te eten en te praten tijdens het eten. Zo ontstaan er nieuwe inzichten. En zelfs in islamitische geloofspunten en gewoontes vind ik dingen terug die ik ook meegemaakt heb in de katholieke jaren 60 en 70 alhier.,

    Liked by 2 people

  4. els zegt:

    Ik probeer uit de soms zeer uiteenlopende meningen, gewoonten, waarden en ja, zelfs gerechten datgene uit te pikken wat ikzelf het waardevolst vind zonder daar extreem in te worden. Dat is mijn uitgangspunt. En dat is bijna altijd een verrijking.

    Liked by 1 persoon

  5. madddox zegt:

    mooie vergelijking!

    Liked by 1 persoon

  6. meninggever zegt:

    Niets mis met wat spiritualiteit, wat samen doen om drempels te slechten of bastions van haat en vooroordeel weg te nemen. Maar als je met een wel gedekte tafel zit en de gasten komen niet opdagen is dat best frustrerend. En zo ging dat lang in onze maatschappij. Waarin protestanten en katholieken niet met elkaar omgingen en dit op hun resp. scholen ook werd aangemoedigd te vermijden. Ik maakte dat nog mee toen ik verplicht het katholieke onderwijs van de jaren vijftig en begin zestig volgde. Onbewezen verhalen tot waarheid verheven. En dat zorgt voor splijtzwammen in de samenleving. Ook met nieuwe geloven, met mensen die andere doctrines aanhangen of zelfs milieufanaten die andere hun vlees of auto willen ontnemen. Altijd is er wel iemand die meent het allemaal beter te weten dan de massa en daarbij het voortouw neemt tot weer een nieuwe discussie. Terwijl je aan tafel gewoon je mond moet houden en dooreten….want zo werden we opgevoed.

    Like

  7. bas zegt:

    ials protestant probeer ik te leven in een mlti cultie wijk in Rotterdam en dat bevalt mij prima ik heb hier mijn vrienden en vriendinnen in de loop der jaren van vele nationaliteiten en dat heeft mijn leven zeer verrijkt. ach je kijkt toch iedereen in de ogen als mens en niet op afkomst.of geloof.

    Liked by 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Het is een groot goed wanneer je in een multiculturele omgeving woont en vreedzaam met elkaar omgaat. Utopisch bijna.

    Liked by 1 persoon

  9. Paul zegt:

    Een mooi blog weer, Rob. En inderdaad ik probeer ook te doorgronden waarom mensen in God geloven. Ondanks een gelovige opvoeding heb ik het nooit begrepen. Toch vind ik het verkeerd om geloof te beschimpen, heb respect voor andermans overtuigingen. Hopelijk krijg je dat respect voor jouw eigen (ongelovige) overtuigingen dan terug (want ik heb een hekel aan zendelingen).

    Liked by 1 persoon

  10. Aad Verbaast zegt:

    Mooi. Zou zomaar een overpeinzing kunnen zijn die ook heel wel passend is op de andere dagen van de week 😉

    Liked by 1 persoon

  11. Frank-103 zegt:

    Mooi geschreven. Geloof is handig als het buiten onweert en je weet niet hoe dat kan, maar tegenwoordig is het meer een excuus om de medemens de hersens in te slaan. Dan is gezellig samen eten veel beter!

    Liked by 1 persoon

  12. Harrij Smit zegt:

    Mooie overpeinzing. Fijn om te lezen.

    Liked by 1 persoon

  13. Wij reizen vaak. Gewoon omdat we het graag doen en we dit over twintig jaar misschien niet meer kunnen. De culturele bagage die we meekrijgen is meegenomen, maar vergeten we vlug. De indrukken die we opdoen van mensen en hoe ze leven vergeten we nooit. Er zijn verschillende godsdiensten, dat wel, maar wat bij elke mening of geloofsvorm met kop en schouders boven alles uitsteekt is ‘respect’ en ‘helpen waar je kan’. Of het opperwezen nu ‘God’ is, ‘Allah’ of een hond met een hoedje op, het maakt helemaal niets uit. Of je gelovig bent of niet evenmin. Respecteer elkaar, leer van elkaar en begrijp elkaar, daar komt het helemaal op neer.

    Liked by 2 people

  14. Jeanette zegt:

    Als meisje van de bible belt zou ik ook gedacht hebben: ‘heiden’ 😀 inmiddels weet ik beter, en kan ik andere godsdiensten, gewoonten en manieren respecteren vanuit een brede ervaring. Blij dat ik los ben van dogma’s en godsdienstelijke verplichtingen. Dat van de erwtensoep met rijst dat gaat er bij mij echter nog steeds niet in, maar dan ook: ik ben niet zo gek van erwtensoep. Dat ligt me net als religie wat zwaar op de maag.

    Liked by 1 persoon

  15. Plato zegt:

    Qua complimenten en meningen ben ik het zo ongeveer wel met iedereen eens. ’t Zijn ook dingen die elk weldenkend mens omarmt.
    Wat mij wel opvalt is dat je zo vloeiend overgaat van het Katholicisme, het protestantisme en een vleugje Islam naar….. heerlijke gerechten. Ik denk dat dat komt doordat je tijdens het schrijven een beetje honger begon te krijgen.
    Als dit niet waar is, dan klopt het in elk geval dat het mij overkwam tijdens het lezen 🙂

    Liked by 2 people

  16. kakel zegt:

    Ik ben ook een heiden en ben er trots op! Ik heb op christelijke scholen gezeten omdat mijn moeder dat graag wilde, maar mijn vader is overtuigd atheist.
    Ik maak mijn eigen keuzes en wil nergens bij te horen. Daar staat tegenover dat ik van elk geloof een graantje meepik. Onderzoek alles en behoud het goede 😉
    Het liefst zou ik zien dat 21 december wordt uitgeroepen als nationale feestdag omdat op die dag de winterwende plaatsvindt.
    God had een vrouw moeten zijn, dan had de wereld er heel anders uitgezien. Maar wie zegt eigenlijk dat god géén vrouw is?
    Een mooi blog!
    Groetjes Kakel

    Liked by 1 persoon

    • Plato zegt:

      Voor jagers is God een groot konijn. Voor politici is God een vent met een enorme hamer en voor pestkoppen is het een bokser van vier meter twintig lang met hele grote handen.
      Kies je eigen God Kakel. En als je echt niet gelooft wordt het straks een heidens karwei dat aan hem uit te leggen.

      Liked by 1 persoon

  17. sjoerd zegt:

    Mensen die een beetje nadenken en respect voor elkaar hebben krijgen niet gauw onenigheid onder elkaar. Elkaars culturen leren kennen geeft alleen maar een verrijking.

    Liked by 1 persoon

  18. Prachtig geschreven. Wat heb je mooie blog. Ik vind zo dat beter moet met elkaar omgaan. Dan hebben mensen ook begrip voor. Helaas lust ik geen erwten soep.Ik vind zo zwaar eten. Ferry lust wel.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    Liked by 1 persoon

  19. Blewbird zegt:

    Ik geloof niks, maar ik ben geen heiden en ook geen atheïst. Respect voor mensen, of zij nu wel geloven of niet, vind ik belangrijk. Mooi blog, Rob!

    Liked by 1 persoon

  20. fietszwerver zegt:

    ik ben wat men noemt een ongelovige , maar eet graag met zij die wel geloven
    met andere woorden niet alleen liefde gaat door de maag , toch
    mij verbaasd me het meest het fanatisme onder een aantal gelovigen die uit mond in enorm bloed vergieten , en waarom
    wat Suske zegt , schuif aan en eet lekker
    slaap wel

    Liked by 1 persoon

  21. Rebbeltje zegt:

    Nu over de verschillende geloven raak je nooit uitgepraat of geschreven…maar ik haalde er een stukje uit van de chinees voor chinezen…
    Ben een bij zo eentje geweest in A’dam…zijstraat van de wallen en op de bovenverdieping…nog nooit zo lekker gegeten als daar…
    Ja dan is de menukaart van de vele chineesafhaal wel heel anders dan wat zij eten…
    Dus dit was ook een smakelijke groet 😉

    Liked by 2 people

  22. inderdaad, laat ons fier zijn op onze overeenkomsten en laat al onze verschillen een verrijking zijn ipv een reden tot conflict!!

    Liked by 1 persoon

  23. O grappig dat over zoute soep :-). Wij hadden een paar vriendjes van mijn jongste zoon te logeren dit weekend en ik vroeg zo tijdens het eten wat zij nou eigenlijk zo aten thuis, met een Surinaamse moeder. En toen vertelden ze over zoute soep. Dat dat een halve dag kost om te maken en HEEEEL lekker is, meer wisten ze er niet over 😀

    Liked by 1 persoon

  24. Jolie zegt:

    Ja, precies wat je zegt, zoeken naar de overeenkomsten, niet naar de verschillen, tis me uit het hart gegrepen! Een mooie vergelijking ook, met het meegroeien en aanpassen van recepten.. En ik zou nooit geweten hebben dat een van de restaurants/koks op de Zeedijk Vietnamees is! Net als ik niet goed kan zien welke Pizzeria’s nu “echt Italiaans” zouden zijn 🙂

    Liked by 2 people

Geef een reactie

