Mooie mensen, mooie momenten

Dolend over het internet, hop ik soms van blog tot blog. Bij een blogger wordt ik telkens weer geraakt. Het enthousiasme waarmee een voor mij onbekende wereld wordt beschreven wil ik graag onder uw aandacht brengen. Jingpo en Zawailand lijken woorden uit een sprookje. Anton Lustig schrijft over Jingpo en Zawailand. Samen met zijn vrouw Li Yang werkt Anton in Zawailand. De bewoners van Zawailand heten Jingpo.

Zawailand ligt in een voor mij onbekend deel van de wereld op de grens van Birma/Myanmar en China. En de presentatie van Li Yang over de Jingpo en hun cultuur is voor mij onverstaanbaar. Toch lees ik telkens weer met plezier over dit echtpaar en hun buren.

Internet maakt dat verre oorden steeds dichterbij komen. Het internet brengt jammer genoeg ook alle gevaren van Moderne Tijden. Kleine onbekende gemeenschappen in verre uithoeken op de wereld bewaren en bewaken allerlei moois. Onderzoekers tonen een relatie tussen kleine talen en de biodiversiteit op de Wereld. Het opgaan in modernere grotere talen van kleine volken gaat hand in hand met het verdwijnen van zeldzame en unieke planten en dieren.

Anton Lustig en zijn vrouw Li Yang maken dat de Jingpo trots blijven op hun taal en cultuur. Het unieke landschap in deze vergeten uithoek van de Wereld blijft hierdoor hopelijk ook bewaard.

Stilstaan bij verschillen tussen mensen geeft mij mooie, onverwachte momenten. Bij het lezen over Jingpo en Zawailand heb ik mooie momenten.

U ook?

De aanleiding: https://hettriumviraat.wordpress.com/2015/01/15/een-week-met-prop-roots/

Website met links naar veel meer info: http://site.douban.com/leandong/room/845035/

Engelstalig blog: http://planetzaiwa.ghost.io/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Mooie mensen, mooie momenten

  1. Suskeblogt zegt:

    Vroeger gingen we van het bestaan van deze plekken nooit iets opvangen. Nu ligt het voor onze neus.

    Liked by 1 persoon

  2. sjoerd zegt:

    Dat een man uit Dort daar terecht is gekomen. Het lijkt me ook voor hem een bevrijdende ervaring.

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    ja dat waren plekken op de wereld waar ontdekking reiziger van spraken
    nu komt het heel dicht bij voor een ieder
    jammer dat het vaak oorlog is in die streken , en deze kleine gemeenschappen worden opgeslokt daar de grote buren
    en vooral de kinderen weer de dupe zijn , en vaak ontwikkeling hulp held aan de bekende strijkstok blijft hangen
    China is in deze een grote boosdoener , zie ook Tibet
    jammer want ook taal en gebruiken verdwijnen hier mee

    Liked by 1 persoon

  4. Joolzz zegt:

    Een beetje Floortje Dessing, maar dan net even naders… ☺️ Gaaf!!

    Liked by 2 people

  5. Mooi verhaal! Het is ook maar bijzonder dat de wereld steeds kleiner wordt door internet. Waar we vroeger vrijwel niets afwisten van verre oorden, is dat nu totaal anders.

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Ja met bloghoppen kom je nog eens ergens…prachtig toch?

    Liked by 1 persoon

  7. Interessante blog lijkt me dat! Leuk om te weten!

    Liked by 1 persoon

  8. ’t plezante is dat wij met 1 vingerklik eender waar ter wereld kunnen terechtkomen! 😀

    Liked by 1 persoon

  9. cat zegt:

    Lost and found … guess what, I just discovered the wordpress reader 🙂 Love, cat.

    Liked by 2 people

  10. Staart zegt:

    Bijzonder. Mooi om te lezen. Inspirerende mensen

    Liked by 1 persoon

  11. lisoverseks zegt:

    Mooi! Btw. Birma wordt tegenwoordig Myanmar genoemd. (En niet voor niets…Birma is naam vd onderdrukkers.)

    Liked by 1 persoon

  12. bittytje zegt:

    Mooie en interessante websites. Er gaat niets boven papieren boeken maar als ondersteuning is Internet onbetaalbaar.. Je komt bijna overal.

    Liked by 1 persoon

  13. EJW zegt:

    Met internet haal je alles in huis wat buiten de deur is. Een fenomeen dat ik niet meer zou willen missen.

    Liked by 1 persoon

  14. Dankjewel, Rob! (Ik zie je post nu pas. Krijg geen email-verwittiging bij reacties.)



    Het is inderdaad de bedoeling van mijn berichten om verschillende “werelden” met elkaar in contact te krijgen en dan is dat leuk om te merken dat dat aanslaat. In dat betreffende artikel van mij lag, inderdaad, vooral de nadruk op het mooie, interessante en (inter)culturele. Wat best past bij Rob’s aanpak over het algemeen. Rob vindt het vast niet erg als ik nog opmerk dat wij ons niet alleen vanwege al dat mooie als NGO in Zaiwaland gevestigd hebben. Onder de oppervlakte heersen er enorme problemen. Behalve dat er in het gebied (en China als geheel) van alles aan onderwijs&opvoeding mankeert wordt het al decennialang overspoeld door heroine en andere akelige drugs uit het zeer-nabijgelegen Myanmar. Trots op de eigen etnische achtergrond kan op verschillende manieren helpen, maar het is voor ons eigenlijk slechts één van de middelen.

    groeten, Anton

    Liked by 1 persoon

  15. Paul zegt:

    Ik vind het inderdaad leuk al die blogs van over de wereld. Ik lees ook enkele engelstalige blogs van expats, en dat geeft soms ook een mooi inkijkje in het dagelijks leven in een ander land. Toch weer iets heel anders dan al die travelblogs met hotspots (al maak ik daar regelmatig dankbaar gebruik van).

    Liked by 1 persoon

  16. meninggever zegt:

    Vroeger was ik ongeveer het enige kind in onze klas die met vakantie ging. Mijn moeder had een grote drang nieuwe zaken te ontdekken op dat punt en dan reisden we dus naar Valkenburg, Belgie, Duitsland. Heel bijzonder in die jaren. Altijd met de auto, en ik vond dat de mensen daar heel vreemd spraken. Maar dat maakte je je dan eigen na enige tijd. Zo beschouw ik ook andere culturen op het internet of via zelf bezoeken. Gewoon daar waar mensen het leuk vinden om iets positiefs te vertellen over hun cultuur dan wel geinteresseerd zijn in de jouwe. Leren doe je elke dag, als je de ogen en oren maar de kost geeft…

    Like

Geef een reactie

