Het geld ligt gewoon op straat!

Op elke school wordt tijdens de lessen biologie aandacht besteed aan de begrippen duurzaamheid of Mens&Milieu.

Energie blijft in elk schoolgebouw een lastig iets. Een juiste zonwering blijft moeilijk. Vreemd genoeg hebben de leerlingen vooral last van het zonlicht. Het schoolbord of het beeldscherm voorin het leslokaal is vaak niet goed zichtbaar. Aan de ander kant zijn er weinig zonnepanelen op schooldaken. Een combinatie van een goede zonwering d.m.v. zonnepanelen is natuurlijk het ei van Columbus!

De plantsoenen rondom een schoolplein zijn jammer genoeg vaak te herkennen aan de hoeveelheid zwerfvuil. Plastic boterhamzakjes al dan niet met brood gevuld worden door kraaien, eksters, meeuwen en ratten verder verspreid. Plastic is steeds meer het nestmateriaal dat de vogels rondom een school gebruiken. Plastic wordt nu ook apart ingezameld. De vraag is wanneer de scholen hier aan gaan meedoen?

Het blijven een leuke biologie onderwerpen; duurzaamheid en Mens&Milieu.
Toch vraag ik mij af wanneer scholen duurzaam zijn en rekening houden met ons milieu.

In mijn woonwijk staan afvalbakken voor papier, glas, plastic en kleding. Naast het winkelcentrum kom ik dezelfde gescheiden afvalbakken tegen. Na vraag ik mij af of er bij scholen ook  gescheiden afvalbakken komen?

Restafval werd vroeger gestort en nu meestal verbrandt.
Terwijl juist met hergebruik geld verdiend kan worden.
Als ik dan naar het zwerfvuil op en rondom de schoolpleinen kijk, dan denk ik vooral:

het geld ligt gewoon op straat!

http://recycling.startpagina.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur, Onderwijs, Politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Het geld ligt gewoon op straat!

  1. Rebbeltje zegt:

    Je moet het alleen zien liggen 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Frank-103 zegt:

    Nu nog iemand zien te vinden die grof geld betaalt voor (gevulde) boterhamzakjes. De plaatselijke zwervers hadden geen interesse, die willen liever bankbiljetten!

    Liked by 1 persoon

  3. Harrij Smit zegt:

    Ja daar zeg je wat. Niet erg opvoedkundig van de scholen dus. Blijkbaar is er niemand te vinden die voor zo iets ‘gewoons’ als gescheiden afval een facebookpagina in elkaar wil knutselen.

    Liked by 2 people

  4. sjoerd zegt:

    Je kunt er niet genoeg aandacht aan besteden. Recyclen is gewoon een must als we straks ook nog een leefbaar klimaat willen hebben en niet willen omkomen in onze eigen vuiligheid. Ik ben het met je eens dat scholen daar een voorbeeldfunctie in moeten hebben en duurzaam moeten zijn.

    Liked by 2 people

  5. kakel zegt:

    In Scandinavie liggen ze qua ontwikkeling mijlenver op ons voor. Jammer dat er niet alleen naar ons eigen zwerfafval maar ook over de grens gekeken wordt!

    Liked by 2 people

  6. rikus zegt:

    we houden het glas, plastic, papier en kleding al apart

    Liked by 1 persoon

  7. gewoonanneke zegt:

    Heb er al eens een paar blogjes over geschreven over dit onderwerp. Bij ons is een weg waar de scholieren van verschillende dorpen naar de middelbare scholen fietsen vice versa. Ik noem dat altijd de blikjesroute. Echt vreselijk. Daar zouden ze de milieu lessen eens in praktijk moeten brengen en ze zelf die rotzooi op laten ruimen. Het is echt een stokpaardje voor me want juist plastic verteert niet en komt allemaal in die sloten terecht. De gemeente is trouwens ook niet handig, als een keer per jaar de sloten opgeschoond worden ligt al die rotzooi op de kant. In plaats van opruimen laten ze het gewoon liggen zodat het bij de eerste de beste windvlaag opnieuw in de sloot beland.

    Liked by 1 persoon

  8. fietszwerver zegt:

    ja Rob
    wat zal ik zeggen
    alles is al gezegd
    geniet de dag

    Like

  9. Pffff het blijft een algemeen probleem, vuilnis, zwerfvuil misschien nog wel veel meer.
    Ik raap vaak blikjes of plastic flesjes als ik die op straat zie liggen, zouden meer mensen moeten doen… Heb sowieso altijd een plastic zakje in mijn zak (vanwege het hondje) en doe dat dan eerst om mijn hand voor ik die troep oppak. Maar wat Anneke schrijft over het schoonmaken van sloten door de gemeente en dan het vuil niet opruimen is echt helemaal belachelijk. Ja gek toch, dat we ons er bijna allemaal druk om maken als je het zo hoort, maar dat zo weinig mensen er iets aan proberen te doen…

    Liked by 1 persoon

  10. Paul zegt:

    Startpagina, bestaat dat nog?!
    Sommige scholen zijn heel erg trouw hoor met het scheiden van afval. Ik weet een school in Enschede waar er losse prullenbakken zijn buiten elk klaslokaal. De kinderen worden op jonge leeftijd al ‘gedrillt’ om aan het milieu te denken.

    Liked by 1 persoon

  11. bentenge zegt:

    Opvoeding… zowel van de kinderen als van al wat daar rond cirkelt, mezelf incluis.

    Liked by 1 persoon

  12. els zegt:

    Wordt er bij jullie op school dan niet gesorteerd? Bij ons, in België, wordt er wel veel aandacht aan geschonken. Kinderen zijn tenslotte de volwassenen van morgen.

    Liked by 1 persoon

  13. Lies zegt:

    Van huis uit moet je ’t mee krijgen, Rob, anders is ’t ontzettend moeilijk…
    Dan nog vandalisme…
    Lie(f)s.

    Liked by 1 persoon

  14. bittytje zegt:

    Tja, wij hebben onze kinderen ook manieren bijgebracht maar wat zagen we? Babbelend en muziekluisterend gooiden ze evengoed rommel weg. Net als wielrenners en mountainbikers, ze zien niet anders. Pas als ze volwassen worden zien ze wat ze doen.
    Eerlijk gezegd deden wij het vroeger ook wel eens, gooiden we halfvolle boterhamzakjes en colaflesjes in de Zaan.
    Misschien zou extra aandacht inderdaad helpen, dat hopen we dan maar.

    Liked by 1 persoon

  15. staartje zegt:

    Herkenbaar. Het stort me vooral dat onze studenten het maar op straat laten vallen. De dienst beheer kan het dan opprikken. SCHANDE

    Liked by 1 persoon

  16. EJW zegt:

    We zijn er nog lang niet terwijl er toch veel aandacht aan dit onderwerp wordt besteed

    Liked by 1 persoon

  17. realjager zegt:

    Meer scholen met zonnepanelen en gescheiden afval lijkt me inderdaad een stuk milieu vriendelijker!

    Liked by 1 persoon

  18. Rebbeltje zegt:

    Ja Rob laten we het eens over het weer hebben 😉
    Als we daar niet over klagen is het goed…nemen zo het komt.
    Fijne zondag

    Like

  19. meninggever zegt:

    Kwestie van motiveren. En zorgen dat de baten hoger zijn dan de kosten. Als ik nu in sommige wijken of steden zie hoeveel containers mensen in hun tuin moeten neerzetten omdat de Gemeente zgn. milieuvriendelijke scheiding van afval vraagt is het een beetje erg veel allemaal. Je mag er wel op afstuderen om te weten wat waar in moet. Bij de ondergrondse afvalcontainers in onze omgeving zie ik nog wel eens dat er dozen vol restafval naast worden gezet. Omdat men het gewoon niet meer weet, of domweg de bekende slordigheid van de gemiddelde mens die veel betaalt aan zijn afvalheffingen en dan ook nog eens moet werken om het spul weg te laten halen. Het is allemaal een kwestie van verkopen en iets minder beprijzen naar mijn mening..

    Like

  20. Daar heb je helemaal gelijk in. Nog mooier zou het zijn leerlingen actief te betrekken bij het verduurzamen van hun leeromgeving. Volgens mij kun je allerlei disciplines aan elkaar koppelen en leerlingen zelf projecten laten uitvoeren. Maar ja… daar moet dan wél weer even wat geld in gestoken worden ;).

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

