Fietsstraten

Door de nieuwe woonwijkjes in de Bijlmermeer worden de doorgaande fietsroutes nu onderbroken door 30 km zones. Voor de lokale fietser een ramp. Slalommend tussen geparkeerde auto’s blijft het uitkijken. Overstekende voetgangers en spelende kinderen zorgen voor de meest onverwachte fietsongelukken. Voor de doorgaande fietsers zorgen de 30 km zones voor langere verdwaaltochten.

Veel wegwijzers staan verkeerd of ontbreken. Bij het ontwerpen van de nieuwbouwwijkjes zijn de meest vreemdsoortige verkeersoplossingen bedacht. Op geen enkele wijze is er in de ontwerpen verkeersdeskundigheid te ontdekken.

Amsterdammers staan vaak bekend om een bepaalde arrogantie. In Amsterdam-ZuidOost wil ik het geen arrogantie noemen. In Diemen is er al enige tijd een fietsstraat. Dus dichtbij is er bij ambtenaren, politici en bestuurders informatie op te halen. Op meer vlakken zijn er mooie oplossingen in Diemen te vinden.

Mijn oproep aan de ambtenaren, politici en bestuurders is dan ook stap eens op de fiets. En om met kleine ritjes te beginnen adviseer ik om bij de omliggende gemeentes te gaan kijken en luisteren. Veilig, snel en plezierig fietsen kan ook in Amsterdam-ZuidOost!

Tip 1 is dan van mij kijk eens naar de mogelijkheden van een fietsstraat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsstraat

http://www.fietsersbond.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, eten en drinken, Politiek en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Fietsstraten

  1. constantinoc zegt:

    Terecht heb je er ook de link bij gezet naar de website van de Fietsersbond. Die adviseert al vele, vele jaren ook belangstellende ambtenaren van de gemeenten bij het combineren van fietsvoorzieningen met de belangen van andere weggebruikers.

    Liked by 1 persoon

  2. sjoerd zegt:

    Bij de gemeenteraadsverkiezingen eens uitkijken wie dat in de portefeuille wil opnemen…

    Like

  3. Lehti Paul zegt:

    Leuk, de ervaring van een gebruiker over het (onbedoelde) effect van de nieuwe ordening in Zuid-Oost. Hoe was het voor de komst van de nieuwe woonwijkjes? 🙂

    Like

  4. meninggever zegt:

    Fietsstraten? Je bent al blij met meer normale fietspaden. In die zin was die oude Bijlmer best een goede wijk, gescheiden verkeersstromen en veel groen. Maar ja, toen dat allerlei gespuis uitnodigde om juist die fietsers (en wandelaars) leeg te kloppen moest er wel iets anders worden bedacht. Kennelijk niet altijd met goed gevolg. Overigens is in Diemen ook niet alles 100% op orde hoor, maar dit terzijde…

    Like

  5. Rob Alberts zegt:

    Lees ik hier jouw eerste positieve opmerking over de Bijlmermeer ???
    Verbaasde groet,

    Like

    • meninggever zegt:

      Nee hoor, dan lees je mij vaak verkeerd. Ik ben niet tegen de Bijlmer als stedenplan, als wijk, of wat ook. Ik heb er een paar beroerde jaren meegemaakt door medebewoners van de indertijd al te dure flats die het woongenot en de veiligheid ondermijnden. Maar ik fiets er nog wel eens doorheen en dan is het nog steeds een aardige wijk. En ik zie heus de nieuwe en positieve ontwikkelingen wel….

      Like

  6. els zegt:

    Ook hier in België wordt de fietser in de 30 km zones meer en meer ‘gebruikt’ als snelheidsremmer voor het autoverkeer, heb ik de indruk. 😦

    Liked by 1 persoon

  7. bentenge zegt:

    Breek me de bek niet open. Je zou eens naar Asse (B) moeten komen…

    Liked by 1 persoon

  8. bittytje zegt:

    Inderdaad is het soms lastig, de situatie voor fietsers. Ook wij verzuchtten af en toe: fietsen de besluitvoerders zèlf wel eens?

    Liked by 1 persoon

  9. frank-103 zegt:

    Zo zou ik het ook fantastisch vinden als zo´n directeur van NS of minister van Verkeer en Waterstaat eens een paar weken in de spits op de Zaanlijn met de trein zou reizen in plaats van zich met de auto te vervoeren. Wedden dat er dan wel langere treinen ingezet zouden worden! En er treinen besteld zouden worden met fatsoenlijke beenruimte. Dan zeg ik niks over een WC, want die plaszakken wennen best!

    Like

  10. Geert Smits zegt:

    Fietsen. Hier in Gouda doen we dat natuurlijk ook. Maar de gemeente heeft bedacht om een fietsstraat aan te leggen in een wandelgebied. Voor de Amsterdammers: stel je voor dat je een fietspad door de Kalverstraat aanlegt. Als je fietst wil de wandelaars niet voor het wiel en andersom kan je soms nijdig worden op de fietsers. Onze ambtenaren dachten een goed fietsplan bedacht te hebben maar helaas. Ook deze overheidsdienaren fietsen waarschijnlijk niet 🙂

    Like

  11. Rebbeltje zegt:

    De fietsersbond geeft vele goede tips…nu nog ernaar luisteren.
    Groetjes en fijne nieuwe week

    Liked by 1 persoon

  12. Nochtans zijn jullie fietspaden de hemel in vergelijking met wat wij in België meemaken. Er komt zeer langzaam verandering in, maar er is nog heel wat werk voor de boeg.

    Liked by 1 persoon

  13. garfjeuh zegt:

    Fietsen is de stad is niet altijd evident. Hier in België hebben wij bijlange niet zo veel fietspaden als bij jullie.

    Liked by 1 persoon

  14. Suskeblogt zegt:

    Hier in Roeselare probeert men het de fietsers gemakkelijk en veilig te maken, maar er is nog veel werk aan de winkel.

    Liked by 1 persoon

  15. realjager zegt:

    Bij mijn rondje hardlopen vorige week merkte ik wel dat niet alle paden goed verlicht zijn en dat is ook best vervelend als je de weg daar niet goed kent…

    Liked by 1 persoon

  16. Joolzz zegt:

    Ik denk dat dit in de meeste steden een grote ergernis is!

    Liked by 1 persoon

  17. Paul zegt:

    Ik heb een tijd in Lelystad gewoond. Zeker geen stad waar ik een warm gevoel aan over heb gehouden, maar hoe men daar het fietsverkeer heeft geprobeerd te scheiden van het autoverkeer, vond ik echt fantastisch!

    Like

  18. henk50 zegt:

    In Alkmaar is een aantal fietsstraten aangelegd. De meest recente ligt achter het station. Daar is werkelijk goed over nagedacht. De auto is er te gast, er staan geen geparkeerde auto’s langs de kant en bijna niemand rijdt harder dan zo’n 25 km. per uur. Het centrale deel is voor de fietser, de automobilist moet over een soort kinderhoofdjes om de fietser in te halen. Dat remt automatisch de snelheid. Bij een eerdere fietsstraat wordt door auto’s soms toch nog te snel gereden, omdat het ontwerp daar kennelijk toe uitnodigt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

