Merian’s borstel

Witte scheerkwasten en een rode pijl, waar hebben we het over? Geen tandenborstel.

Ik heb deze mooie ‘borstel’ zelf nog geen enkele keer in levende lijve mogen aanschouwen, maar andere personen dus wel! Daar wordt een mens best nieuwsgierig van!

Familie
Ik heb het over de rups van de Meriansborstel, en uiteraard ook over de vlinder uit de familie van de spinneruilen (Eribidae), die op hun beurt weer onderfamilie zijn van de donsvlinders (Lymantriinae). Het is een zeer algemene nachtvlindersoort die afkomt op licht en daarom ook overdag actief is. In april zijn de eerste vlinders te zien.

Waardplanten, Habitat en leefwijze
De rups van de Meriansborstel is geel en ruig behaard, heeft vier witte borstels op de rug en een rode ‘staart’, maar er komen ook bruine vormen voor. Bij de volwassen exemplaren zijn zwarte vlakjes te zien tussen de witte borstels. De waardplanten zijn bomen en struiken van sleedoorn, meidoorn, berk, eik en gecultiveerde fruitbomen in bossen, struwelen, parken en tuinen, voornamelijk op zandgronden, in de duinen en verspreid over het hele land.
De soort is niet bedreigd en komt voor in Europa en Klein-Azië.
De rups leeft vanaf juli tot oktober en groeit langzaam. In de maand oktober wordt de rups het meest waargenomen en dat is tevens de maand waarin de verpopping gaat plaatsvinden om te overwinteren. Dit gebeurt in een dunne zijdeachtige cocon die zich in of op de waardplant vormt of tussen de afgevallen droge bladeren op de bodem.

Vlinder
En dan de vlinder! Die is niet zo opvallend als de rups, maar heeft een schutkleur. Bij de paring op de stam van een geïsoleerde waardplant vallen ze overdag nauwelijks op. Ze vliegen in één generatie en leven kort van half april tot half juni, waarbij ze ook geen voedsel tot zich nemen. De mannetjes komen soms talrijk en de vrouwtjes in kleinere aantallen op het licht af. De spanwijdte van de vleugels ligt tussen de 40 en 60 mm. Het vrouwtje is groter dan het mannetje. De vlinder valt op door de houding, waarbij in rust de ruig behaarde poten naar voren zijn uitgestrekt.

Vernoemd
Maria Sibylla Merian (2 april 1647- 13 januari 1717) was een Duitse kunstenares en entomologe die planten en insecten bestudeerde en daar gedetailleerde tekeningen van vervaardigde. Zij was voor zover bekend, de eerste die de insecten tekende samen met de plant waar ze op voorkwamen. Zo komt de Meriansborstel aan de naam.

2 April is de geboortedag van Maria Sibylle Merian. In april zijn de eerste vlinders te zien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Sibylla_Merian

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meriansborstel

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Merian’s borstel

  1. meninggever zegt:

    IK ben blij dat je uitlegt dat het over een rups gaat. Ik dacht al dat het een kunstwerk betrof, al zijn die beestjes natuurlijk op zich kunstwerken. Maar ik heb er wat minder mee. Stadsmens tot in de botten zie ik de natuur meer als een soort groot decor waarin wij allemaal en rol spelen. Zelfs borstelige rupsen….

    Liked by 1 persoon

  2. sjoerd zegt:

    Dat is een behoorlijke vlinder als ik dat zo op wiki zie. Het verhaal was me onbekend, maar ik leer graag wat bij.

    Like

  3. Leuk hoor, laat de vlinders maar komen!

    Liked by 1 persoon

  4. Speciale kunstwerken waarover je ons in geuren en kleuren vertelt.

    Liked by 1 persoon

  5. John zegt:

    Ik heb de vlinder vorig jaar nog op de foto gezet. Ik zal eens een keer in mijn archief gaan zoeken om de foto te vinden.
    Al deze wetenswaardigheden wist ik niet. Zo leer ik weer wat bij.

    Liked by 1 persoon

  6. Bertie zegt:

    Mooie rupsen, kleurrijker dan de vlinder. Het verhaal kende ik niet en eerlijk gezegd houd ik de rupsen ook liever op een afstandje hoe mooi ze soms ook zijn. Griezelig gekriebel in je kleren…

    Liked by 1 persoon

  7. Frank-103 zegt:

    Wat een lezenswaardig blogje! Mijn interesse in vlinders gaat doorgaans niet zo ver, maar ik zal de volgende keer in de vlindertuin van Artis toch eens beter opletten!

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben echt dol op vlinders! Deze is wel apart maar wel een grauw exemplaar hè.
    Maar ja, ik houd nou eenmaal van kleuren ook 😉
    Heel interessante weetjes Rob!

    Liked by 1 persoon

  9. kakel zegt:

    Deze vlinder heb ik ongetwijfeld gezien. Waarschijnlijk schaarde ik haar onder de denigrerende naam “motjes.” Ik zal het niet meer doen! Interessante dame, die Maria Sibylla…
    groetjes kakel

    Like

  10. Interessant om hier iets over te lezen. Sowieso bijzondere beestjes, vlinders.

    Like

  11. realjager zegt:

    Ik had er nog nooit van gehoord maar wel een hele mooie les weer van iets waar we op moeten letten!

    Like

Geef een reactie

