De kracht van Sayasiri

Bloedende wonden trekken de stiefmoeders door de jeugd van Sayasiri. De ongelukkige keuzen van haar moeder komen zijdelings ter sprake als wij eerder een kop Muntthee aan het drinken zijn. Moeder heeft voor haar zelf niet altijd de makkelijkste weg gekozen. Maar in de weelde van haar vadershuis heeft Sayasiri het ook niet altijd even fijn. Stiefmoeder beantwoordt in alles aan de vreselijkste vrouwen uit de bloederige sprookjes.

Het overgewicht van de puberende Sayasiri komt zeer zeker niet door het lekkere koken van stiefmoeder. Afgewezen, uitgescholden is zij regelmatig in tranen naar een fastfoodzaak gevlucht. Eten om te vergeten. Stiefmoeder weigert voor Sayasiri te koken. Vader wordt natuurlijk wel met de lekkerste kookkunsten verwend. Maar Sayasiri vindt bij thuiskomst altijd lege potten en pannen. Met snaai en graai eten winkelt zij haar verdriet weg. De fastfoodzaken en boetiekjes zagen alleen een vrolijke jonge meid. Maar verder kijkend droop het verdriet en de eenzaamheid van haar af.

Nu terwijl wij samen naar ons werk toe reizen vertelt zij trots haar nieuwe verhalen. Levenslustig als Sayasiri is luister ik graag naar haar. Uit het Verre Oosten komen stief broertjes en zusjes naar Nederland. Vooruitkijkend verheugt Sayasiri zich op de gezelligheid in huis. De sportschool bezoekt zij niet alleen in januari, maar ook de rest van het jaar. Met haar opleiding gaat het uitstekend. Bij de stageadressen krijgt zij mooie getuigschriften.

 

Haar krachtige persoonlijkheid geeft de nu volwassen Sayasiri een eigen toekomst. Zij schrijft zelfstandig verder aan haar eigen levensverhaal.

 

https://robalberts.wordpress.com/2014/12/23/de-nachtmerrie-van-sayasiri/

https://robalberts.wordpress.com/2014/12/14/een-goed-hart-sayasiri/

https://robalberts.wordpress.com/2014/06/20/sayasiri-mijn-koningin-voor-vandaag/

https://robalberts.wordpress.com/2014/06/20/sayasiri-een-prinses-van-de-toekomst/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Kinderen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op De kracht van Sayasiri

  1. Rebbeltje zegt:

    Ode aan een doorzetter dat is wat ik eruit haal..gogo Sayasiri

    Liked by 1 persoon

  2. Bertie zegt:

    Het gaat dus al beter met haar, lees ik in de vorige logjes. Het is haar gegund, aan iedereen die moeite wil doen om iets van het leven te maken.

    Liked by 1 persoon

  3. Het leest als een gedicht

    Liked by 1 persoon

  4. Tjonge wat een verhaal en wat een bijzondere band heb jij met dit meisje Rob.
    Ik hoop dat je nog eens over haar schrijft, ben wel benieuwd hoe het gaar zal vergaan!

    Liked by 1 persoon

  5. kakel zegt:

    Een sterke vrouw! Ik hoop dat zij haar kracht aan andere vrouwen en jonge meisjes kan doorgeven. Wat een mooi verhaal…

    Liked by 1 persoon

  6. sjoerd zegt:

    Ik hoop dat ze haar eigen leven verder leidt. Troost zoeken in voedsel helpt niet.

    Liked by 1 persoon

  7. fietszwerver zegt:

    als ik het goed gelezen heb , is dit vechtertje goed bezig , ondanks wat overgewicht , is ze niet gezwicht om de school en het zogenaamde luie en makkelijke straat leven te kiezen
    helemaal top
    wordt vast vervolgd

    Liked by 1 persoon

  8. Wat een bijzonder verhaal. Mooie woorden.

    Liked by 1 persoon

  9. bentenge zegt:

    Karakter hebben als het er op aan komt, wat een prachtige eigenschap.

    Liked by 1 persoon

  10. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    het is daar ook mooi wandelen
    fijne avond nog
    groet , karel

    Like

  11. Frank-103 zegt:

    Tja, zodra Sayasiri op eigen benen kan staan ziet stiefmoeder haar nooit meer, zie ik zo voor me. Stiefmoeder en vader in vertwijfeling achter latend, want ze bedoelden het zo goed? Ik heb mijn stiefoma na het overlijden van mijn opa nooit meer gezien, ze heeft ook nooit zelf contact gezocht met mij of mijn broer of zus. Mensen zijn soms rare (nare?) wezens!

    Like

Geef een reactie

