Een cordon van politie rondom de skatebaan bevrijdt bunzing

Op weg naar een kop koffie bij Oma Ietje fiets ik door het Nelson Mandelapark. Ik geniet van het vernieuwde park. Voor iedereen is er wel iets te doen. Sport, ontspanning, kunst en natuur komen in dit park mooi samen. Op de padenstructuur heb ik wel iets aan te merken.

Er is een rondje uitgezet voor de hardlopers van de atletiekvereniging. Tijdens een training kunnen de voetballers hier natuurlijk gebruik van maken. Lopend en fietsend komen veel mensen van Oost naar West door het Nelson Mandelapark. Het park is tenslotte het geografische centrum van Amsterdam-Zuidoost is.

Een van de Oost/ West routes gaat dwars over de skatebaan. Of er al ongelukken zijn geweest weet ik niet. Maar ik vind het een onhandig onderdeel in het ontwerp.

Op het heuveltje van de skatebaan ligt een skatekuil. Als bij een soort van arena kunnen de toeschouwers naar de capriolen van de skaters kijken.

Vanmorgen stond er een cordon van platte petten rondom deze skatekuil. Terwijl twee medewerkers van de Dierenambulance met netten vanaf de zijkant aan het vissen waren. Even vroeg ik mij af of de skatekuil vol met water is gelopen. Dichterbij komend zag ik een bunzing in de skatekuil schreeuwend heen en weer rennen. Voor de paddentrek in het voorjaar worden allerlei oplossingen bedacht. Maar hoe voorkomen moet worden dat deze bunzing weer gevangen zit in de skatekuil weet ik niet.

De paringstijd van de bunzing is aangebroken. Zwervend kan het mannetje op zoek zijn geweest naar een vrouwtje. Maar de grootte van het Nelson Mandelapark en de hoeveelheid natuur zal ook voldoende zijn om een bunzing van voedsel te voorzien.

Het blijft iets speciaal een natuurpark als centrum van een stadsdeel met 80.000 inwoners.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bunzing

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandelapark

http://omaietje.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Een cordon van politie rondom de skatebaan bevrijdt bunzing

  1. Grappig en leerzaam
    Zomaar iets bouwen, daar steekt de natuur een stokje voor.
    Een bunzingluikje dat opengaat op de geur van het dier, dat moet toch mogelijk zijn.
    Hoort op de kennis en innovatie agenda te staan, toch?!

    Liked by 1 persoon

  2. Rebbeltje zegt:

    Die wilde vast ook zijn capriolen laten zien…

    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  3. meninggever zegt:

    Een bunzing in Zuidoost?? Dat zal best wel eens stinken dan…..doen die beestjes toch dacht ik??

    Like

  4. Leo zegt:

    Die heeft zich vast thuis gevoelt in het Nelson Mandelapark , Zuid-Oost vangt toch iedereen op….of niet soms..??

    Like

  5. fietszwerver zegt:

    ja in de paring tijd , doen alle dieren wat vreemd
    en ja wij zijn ook dieren
    en naar mijn idee
    waarschijnlijk omdat wij dag en nacht 24/7 het hele jaar door paren
    doen wij nog het meest vreemd
    en gaan we zelfs vreemd
    een smal vastgezet plankje van de bodem van de put naar boven doet wonderen
    zie als voorbeeld alle vee roosters , zij die zo iets maken , zouden dat moeten weten
    ja sorry hoor , zo zie ik het
    en U ?

    Liked by 1 persoon

  6. Frank-103 zegt:

    Ik kan niet zeggen dat ik ooit een bunzing gezien heb. Of geroken. Dat die zich dan wel thuis voelt in de Bijlmer, dat geeft vast aan dat het daar een leuke leefomgeving is!

    Liked by 1 persoon

  7. Apiedapie zegt:

    Martin Gaus heeft hier vast een training voor.

    Liked by 1 persoon

  8. sjoerd zegt:

    Een stadsdeel met 80000 inwoners is bijna een stad op zichzelf….

    Liked by 1 persoon

  9. constantinoc zegt:

    Dat idee van Fietszwerver lijkt me wel wat: in elke skatekuil een klein trapje opnemen (mag van beton zijn) zodat bunzings en andere verdwaalden de weg terug weten te vinden.
    Overigens weer een mooie reportage, Rob. Als ik dit lees, krijg ik de indruk dat je levenslust alweer aardig op peil is. Goed zo!

    Liked by 1 persoon

  10. realjager zegt:

    Ik ben in ieder geval geen Bunzing tegengekomen bij mijn rondje Gaasperplas de afgelopen week….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

