Windmolens, toen, nu en later

Ooit ontstond ons land door windmolens.

Het gaf ons de benodigde energie voor vroeg industriële activiteiten.

Maar vooral gaven de windmolens ons land.

 

Talloze toeristen worden naar ons land gelokt met prentjes en praatjes van onze windmolens.

Hoe dit over 5 eeuwen zal zijn is nu niet te voorspellen.

De wetgeving over bebouwing en beplanting rondom oude windmolens kan ons veel leren. Een molenaar beriep zich vroeger op zijn windrecht. Dat men nu overlast van slagschaduwen en lawaai afwijst is billijk.

Zoals ik de oude windmolens imposant vind, zo ben ik ook onder de indruk van de moderne windmolens.

De turfwinning heeft ons veel warmte gegeven. Maar de waterwolf vrat daardoor ook veel van ons land. Droogmakerijen zijn met windmolens tot land gemaakt. Nu zorgt de gaswinning in Groningen voor veel problemen. Groninger land dat door aardbevingen en verzakkingen onbewoonbaar dreigt te worden dwingt ons om naar nieuwe energiebronnen te zoeken.

In een land waar het altijd waait zijn windmolens een mooie energiebron. Met onze huidige technische kennis moet het mogelijk zijn om windmolens te ontwerpen en bouwen waarbij nadelen en overlast tot een minimum beperkt blijven.

 

Zullen toekomstige toeristen ook naar onze windmolenparken komen kijken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windmolen

https://www.windcentrale.nl/

http://www.windvogel.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur, Politiek, windenergie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Windmolens, toen, nu en later

  1. bloggersterk zegt:

    Mooi om te lezen dat windmolens niet alleen maar verguisd worden. Ik breek af en toe ook een lans voor ze, als een van richting veranderde Don Quichotte. Veel medestanders vind ik er niet in. Laat mogelijke toeristen overigens eerst hun nek opwarmen: de windmolens in mijn gemeente – Zeewolde en daar staan er véél – hebben inmiddels een hoogte van 150 meter bereikt.

    Liked by 2 people

  2. bittytje zegt:

    De windmolens van nu hebben in mij ook een volgelinge. Ik vind ze prachtig, ze doen me denken aan moderne kunst; de belijning, mooi strak tegen de achtergrond. Niet te vergelijken met de oude natuurlijk, dat is de kwestie van appels en peren.
    Er komen herhaaldelijk berichten die er op wijzen dat ze niet geschikt zijn, weinig rendement opleveren. Lees: weg er mee.
    Als leek kan ik dat niet beoordelen.

    Liked by 1 persoon

  3. John zegt:

    Ik denk niet dat toeristen op hele parken zitten te wachten. Maar je weet nooit.
    Groet

    Like

  4. Blewbird zegt:

    Heel eens. Windmolens kunnen overal makkelijk geplaatst, zoals langs snelwegen. Ze zijn nog lang niet uitontwikkeld.

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    wellicht dat het volgende artikel je aanspreekt. Dit pas gewoon op de daken van de meeste flatgebouwen in Amsterdam ZuidOost. http://www.duic.nl/nieuws/windmolen-op-dak-hu-oudenoord-geplaatst/

    Liked by 2 people

  6. bentenge zegt:

    Wij zitten dit weekend in Tholen. De windmolens vind ik hier best passen. Ook die “in onze tuin” vind ik ondertussen ok.

    Liked by 1 persoon

  7. windmolens en klompen zijn niet meer van deze tijd, toch de echte ‘oude’ windmolens niet meer. Jullie geven ze nog een leven, gelukkig. In BE zijn ze bijna allemaal afgebroken en hier en daar is er eentje beschermd. Maar je moet wel echt op zoek gaan. De nieuwe vind ik een schande voor de horizon en landschappen. Lelijke draaiende palen waar boeren veel geld voor krijgen voor de verhuur van een lapje grond. Neen met de wetenschap en kennis die er nu is, moet er iets kunnen gevonden worden dat nog mooi is ook.

    Like

  8. Rebbeltje zegt:

    De molens waar ons land op draait…vind ik zo lelijk nog niet…maar een heel park?
    Nee dat is dan vast geen bezienswaardigheid.

    Fijn weekend

    Like

  9. Evert Roest zegt:

    Mooi geschreven en niet in de voor-tegen modus. Ja, in een land waar altijd waait is het een goed idee om uit wind energie te halen. Ja, er zijn ook tegenstanders. Maar in plaats van ze tegenover elkaar te zetten, kunnen we, zoals Rob zegt, misschien een oplossing vinden die voor alle partijen aanvaardbaar is. Schone en relatief goedkope energie, maar zo dat ook de huidige tegenstanders daar iets in zien.

    Liked by 1 persoon

    • De tegenstanders zijn niet tegen windmolens, maar tegen vooruitgang.
      Ze heben wel bereikt dat er strenge regels voor geluid en slagschaduw van grote windmolens zijn.
      Daardoor is er geen overlast meer.
      Maar tegenstanders blijven schreeuwen, omdat ze het niet om de windmolens zelf gaat.

      Like

  10. fietszwerver zegt:

    een goed verhaal Rob
    ik zie regelmatig de oude molens , en vind die ook mooi
    zie ook zeer veel van die moderne dingen en hoor die ook als ik er onder door fiets , zeg op de dijk in de polder , daar vind ik ze ook niet echt storend , maar een heel park van die dingen zeg voor de kust , nee zeg ik dan

    Like

  11. Dick zegt:

    (Te)veel van die dingen bij elkaar lijkt me wel een bijzonder gezicht opleveren, maar of het ook mooi is?; misschien van gepaste afstand bezien. Je weet natuurlijk niet hoe de mensen in de toekomst naar de dingen zullen kijken en wat toeristische attracties zullen blijken. Dan zie ik er in Duitsland nog altijd meer staan dan in ons land; maar ja bij ons kun ze in het water zien staan en dat heeft toch ook weer wat!

    Liked by 1 persoon

  12. Joolzz zegt:

    Ik vind molens best leuk, maar die energie windmolens maken ook wel veel lawaai… en dat voor zo’n klein land, waar rust toch al moeilijk te vinden is… Misschien dat we toch iets meer de combinatie zonnen-energie en dakpannen moeten gaan onderzoeken?

    Liked by 1 persoon

  13. realjager zegt:

    Die oude molens zijn mooi om te zien en die nieuwe echt niet. Als ze die nu als die oude eruit laten zien is dat misschien wel de oplossing! 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. clair1991 zegt:

    Ik ben gek op molens, maar minder op het lawaai da ze maken. Het zwoeffffffff zwoefffffffffffff zwoeffffffff als de wieken de lucht doorklieven wordt vrij irritant lijkt me. Of kun je het vergelijken met wonen aan een station? Wij hebben trouwens geen windmolen maar wel zonnepanelen. Tot ons grote genoegen:)

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja het was een mooie receptie
    en nu dus alle tijd voor mijn hobby’s
    kan geen zonnige groet terug doen want die is verdwenen
    geniet de dag

    Like

  16. benjamín zegt:

    Ik heb wat met klassieke windmolens en daarom benijd ik jullie, Nederlanders, een beetje, want jullie hebben er massa’s van. Zo heb ik ooit mijn ogen uitgekeken in Koog aan de Zaan, want daar troepen ze samen. De moderne windmolenparken kunnen echter niet op mijn sympathie rekenen.

    Liked by 1 persoon

  17. In Brugge hebben we ook een aantal van die mooie oude windmolens. Die nieuwe zijn echter,qua toeristische waarde, veel minder aantrekkelijk.
    Raar dat jullie in Nederland niet meer energie halen uit de damp uit klompen. Een gemiste kans…

    Liked by 1 persoon

  18. Mack zegt:

    De moderne windmolenparken vind ik verschrikkelijk om te zien. Het zorgt ervoor dat je de menselijke invloeden al van ver ziet en geen plek meer overhoudt waar je het idee hebt dat je vrij bent. Komt bij dat ik bepaald niet gechameerd ben van de mensen die ze laten plaatsen op hun grond omdat ze daar veel geld voor krijgen. Misschien moeten we eens wat minder stroom gebruiken. Maar ja, dan moeten de pc’s uit.

    Like

  19. meninggever zegt:

    Laat ik voorop stellen dat ik wel iets heb met die oude molens.. Op loopafstand kan ik er verschillende bereiken. Maar die steken hooguit een meter of 10/12 boven het maaiveld uit. Heel iets anders dan die vreselijke Marsbewoners die tegenwoordig zo nodig de hele horizon moeten vervuilen. En dat dan ook nog eens met een relatief laag rendement en een hoge subsidie. Leuk bedacht maar niets voor de toekomst. Je kunt niet naast elk huis een molen neerzetten zonder je te bedenken dat we dan in een onleefbaar land terechtkomen. Waarom zijn die molens ooit vervangen door stoommachines en nog wat hoogwaardiger technologie? Simpel, omdat ook de molens van toen niet efficient genoeg waren. Waartoe dienden die dingen? Om water weg te pompen, zeker ook! Maar ook om meel te malen, hout te zagen en zo meer. Het land werd er niet zozeer mee opgebouwd, wel uitgebouwd. Maar machines konden dat echt veel beter. En dan zouden we nu terug gaan naar windenergie? 5% van alle energie halen we nu uit al die molens die overal staan te staan. Hele kolonies vogels vliegen zich er tegen te pletter. Wat is er toch mis met geavanceerder alternatieven als milieuvriendelijker huizen en kantoren, zonnecellen overal, getijdencentrales, en wat er nog meer beschikbaar is of komt. Van al die molenparken krijgen we spijt. En dan is het te laat…

    Like

  20. A van de Aa zegt:

    De oude windmolens staan er eeuwen, de nieuwe generatie schijnt niet zo lang mee te gaan…..

    Liked by 1 persoon

  21. staartje zegt:

    Ik vind die moderne molens niet beroerd. Bovendien als we energie willen, hebben we molens nodig. Nog altijd het minst slecht…..

    Liked by 1 persoon

  22. cat zegt:

    Northern Europe is perfect for producing energy through wind mills, if only we could harvest the power of the ocean waves as well … never forget Kindersdyke, Holland … lovely country side … Always, cat.

    Liked by 1 persoon

  23. De oude windmolens vind ik nog steeds prachtig, het hoort ook gewoon bij ons landje.
    De nieuwe vind ik afschuwelijk.. maar ja de techniek gaat vooruit en alles kost geld, dus logisch dat ze worden gebruikt als het besparingen oplevert. Maar een heel park en zoals ook al voor de kust de planning is vind ik niet mooi.. Maar tegenhouden, ach nee.

    Liked by 1 persoon

  24. Toortsie zegt:

    Ek moet nou mooi terugdink aan toe ons laas in Nederland was. Het julle nou baie windlaaiers om elektrisiteit te verskaf?

    Liked by 1 persoon

  25. Plato zegt:

    Zolang er geen betere oplossing is, moeten die windmolens er gewoon komen. Er is geen goed alternatief. Tenzij je graag schoorstenen of nucleaire troep in je voortuin wilt. De tegenstanders begrijp ik niet zo goed. Want we willen toch ook niet afhankelijk blijven van gazprom etc?
    Ik zeg: nog veel meer inzetten in stroom door wind – en waterkracht.

    Liked by 1 persoon

  26. Zilvertje zegt:

    De enorme windmolen waar ik laatst voor stond ( Kust bij Wieringen ) gaf geen lawaai, ik heb speciaal heel goed geluisterd want ik wilde me er een mening over kunnne vormen, mogelijk maken ze nu geluidsarme, maar in elk geval, ik ben nog steeds blij met die molens.

    Liked by 1 persoon

  27. Ximaar zegt:

    Als het om de windturbines gaat, dan loopt Nederland ver achter bij Noord-Duitsland en Denemarken. Touristisch gezien kan je voor die dingen beter naar Brandenburg gaan waar er 1000’den staan.

    Zelf ben ik wel voor aanpassingen. Beperk de maximum draaisnelheid middels een goede windafhankelijke versnellingsbak. Dat levert net zoveel energie op, met veel minder geluidsoverlast. Maak de molen hoger en de wieken korter. Hoogte is veel belangrijker voor een constante opbrengst en de wind heeft er meer kracht. Door de huidige maximum hoogtes maken ze de wieken te lang. Die extra lange wieken zijn minder effectief dan een grotere ashoogte.

    En zet ze inderdaad maar op zee, hebben we daar ook eens wat om aan de horizon te bekijken.

    Over 5 eeuwen bestaan deze windturbines niet meer. Waarschijnlijk is het over 50 jaar al over en zijn ze ingehaald door andere goedkopere vormen van stroomopwekking. Zonne-energie is er een van, maar de kans is ook groot dat windengergie op een andere manier wordt afgevangen zonder draaiende wieken en dat is dan weer goed toe te passen op hoge flatgebouwen in dichtbevolkte gebieden.

    Liked by 1 persoon

  28. Net als ouderwetse windmolens zijn moderne windmolens onderhouds gevoelig, dus zullen de meeste verdwijnen, als ze zijn versleten.
    Op een paar na, die de mensen willen bewaren. De eiffeltoren staar er ook nog steeds.

    Een verschil is wel dat de oude molens gewoon aan hun lot kunnen worden overgelaten en zo langzaam zijn weggerot en ingestort.
    De grote molens zijn daar te hoog voor en de regels te streng.
    Ik schat dat over 50 jaar actiegroepen ontstaan om sommige windmolens of mooi ontworpen rijen windmolens te laten staan.
    Naarmate er steeds meer komen, zullen ze ook minder intensief gebruikt worden, en daardoor langer meegaan dan de huidige 20 jaar.
    Enercon heeft net een nieuw type geïntroduceerd met een ontwerp levensduur van 30 jaar,ipv 20.
    Sraks komen er typen met nog langere levensduur.

    Belangrijk is echter dat gewone burgers eigenaar kunnen worden, elk huishouden een eigen stukje windpark, voor eigen gebruik.
    Dan kunnen meer mensen zich er mee identificeren, “daar wekken we onze stroom op””
    Vroeger waren er windmolens war “ons meel vandaan komt”

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

