Romeinse notenomelet – Patina versatilis

Van 2 tot en met 10 mei 2015 is de Romeinenweek. In weekend van de Romeinenweek op 9 & 10 mei start de Romeinse Limes Zomer. Tijdens de Romeinse Limes Zomer komt ieder tweede weekend van de maand mei t/m september de Romeinse Limes tot leven. Zo’n 30 organisaties en ondernemers openen hun deuren voor het publiek met activiteiten voor jong & oud! http://www.romeinselimeszomer.nl/

In het boek van de Romeinenweek lees ik het volgende recept:

Romeinse notenomelet – Patina versatilis

In plaats van de vissaus ga ik een beetje zeezout gebruiken.

Dit heb je nodig:

1 eetlepel amandelen

1 eetlepel hazelnoten

1 eetlepel pijnboompitten

2 eieren

2 eetlepels melk

1 theelepel honing

1 theelepel garum (dat is vissaus, te koop in de supermarkt)

halve theelepel gemalen zwarte peper

Boter om te bakken

Zo maak je het:

Rooster de noten licht in een koekenpan tot ze een mooi lichtbruin kleur­tje hebben. Laat ze afkoelen en hak ze dan fijn. Neem een kom en doe daar de eieren, melk, honing, vissaus en peper in en roer heel goed door elkaar. Roer op het laatst de gehakte noten ook door het eimengsel.

Zet een koekenpan op het vuur en doe er een beetje boter in. Als de boter gesmolten is doe je het eimengsel in de pan en bak je er een lekkere smeuïge omelet van. Als je omelet klaar is doe je hem op een lekkere boterham. Je moet nog één dingetje doen voor hij klaar is: neem een flinke eetlepel honing en doe die over je omelet.

Eet smakelijk!

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Kinderen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Romeinse notenomelet – Patina versatilis

  1. Hillechien Prins zegt:

    Lijkt me heerlijk, ga dit recept zeker eens proberen .

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    ik zou zeggen laat het je smaken
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. lijkt mij heel lekker maar dan zonder de honing

    Liked by 1 persoon

  4. Manon Henzen zegt:

    Ja, echt heerlijk! Mocht je nog meer Romeinse recepten willen proberen, kijk dan ook eens bij mijn andere Romeinse recepten op http://eetverleden.nl/recepten-oudheid/. Ik kan de aspergepatina erg aanraden. Veel kookplezier!

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Alleen de honing lijkt me vreemd… Maar ik zal het eens proberen.

    Liked by 1 persoon

  6. Lijkt me een caloriebommetje, maar kan niet slecht smaken!

    Liked by 1 persoon

  7. Uitgeprobeerd en het smaakt naar meer.
    Dat doet me twijfelen aan de Romeinse origine.
    Het zou weleens een Etruskisch recept kunnen zijn, Rob.
    Mede gelet op de voor Romeinen onmatige hoeveelheden.
    Dat kan echter ook komen door de grootte van mijn bestek. 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Zilvertje zegt:

    Lijkt me heerlijk, even knippen en plakken in mijn lekkere dingenhoekje.

    Liked by 1 persoon

  9. eensperweek zegt:

    Gelukkig weet je wat garum is…Het lijkt me overheerlijk.

    Liked by 1 persoon

  10. Lijkt me wel heel lekker maar zal toch naar een speciaal warenhuis moeten zoeken vrees ik. Misschien op de markt aan de Marokkaanse kraampjes?

    Like

  11. Bertie zegt:

    Lijkt me lekker, misschien probeer ik het uit..
    Van de Romeinse Limesweken had ik nog nooit gehoord, ik ga googlen want op de site is de uitleg karig. Het is een interessant onderwerp; pas waren we nog in het Cuijkse Ceuclum (museumvan o.a. Romeinse tijd). Misschien weet men daar ook iets over deze weken.

    Liked by 1 persoon

  12. Manon Henzen zegt:

    Voor de Romeinenweek: http://www.romeinenweek.nl
    Voor de Romeinse Limes Zomer: http://www.romeinselimeszomer.nl (nieuw evenement, moet nog flink opstarten zo te zien)
    Voor garum: http://eetverleden.nl/winkel/product/colatura-di-alici/

    Liked by 2 people

  13. realjager zegt:

    Een omelet uit de Romeinse tijd….Vast lekker maar met noten? Ik sla deze over 🙂

    Like

  14. constantinoc zegt:

    Lijkt me een heel lekkere omelet en ik ga hem zeker proberen. Maar die Romeinse afkomst, kunnen we daar wel zeker van zijn? Het is al heel lang geleden dat de Romeinen hier waren en de boekdrukkunst was nog lang niet uitgevonden. Overgeleverd op een kleitablet?

    Like

  15. Weet je, die noten vind ik heerlijk, maar als er maar een ingrediënt in zit wat ik echt niet lekker vind (in dit geval die garum) zou ik het al niet snel maken. Maar dat is dus te vervangen door zeezout begrijp ik? Dan lijkt het me heerlijk :-).

    Liked by 1 persoon

  16. Hmmm. Aqua loopt me door mijn ore.

    Liked by 1 persoon

  17. Pingback: Oud eten, lekker eten met een eetverleden | Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

Geef een reactie

