Een pannenkoekboekje voor Oma en kleinkind

Samen met Kiet schreef ik eerder “een rare pannenkoek”. Bij Diana Dubois kocht ik vorige week een boekje met wereldrecepten voor een smakelijke pannenkoek. In mijn herinnering is een pannenkoek bakken mijn eerste keukenprestatie. Pannenkoeken bakkend met de kinderen van vrienden heb ik regelmatig aan dit moment terug gedacht. Een haute cuisine kok ben ik nooit geworden. Een liefhebber van liflafjes ben ik ook niet.

Maar een stevige, doch voedzame maaltijd eet ik graag.

Een zoete variant van pannenkoeken heeft niet mijn voorkeur. Een simpele dunne of dikke pannenkoek lust ik weer wel. Nu er zelfs kant en klare pannenkoeken in de schappen van de supermarkten liggen begrijp ik er helemaal niets meer van. Het recept voor pannenkoeken kan eigenlijk niet mislukken!

Van alles kan er aan het beslag toegevoegd worden. Zoals er ook veel op de pannenkoek gedaan kan worden. Over de juiste dikte of doorsnede heeft men in verschillende landen weer andere ideeën.

Het receptenboekje van Diana Dubois is een omdraaiboekje. Zoals een goede pannenkoek ook gedraaid wordt. De ene kant geeft de leukste en lekkerste recepten van de hele wereld. De andere kant geeft een leuk voorleesverhaal. De tekeningen van Diana van Dijk maken het een leuk boekje voor de kleintjes. Volwassenen hebben natuurlijk ook veel plezier met dit boekje. Voorlezen aan een klein kind blijft leuk. Met het daarna samen lekker genieten van de eerste keuken-experimenten. Voor elke grootouder, ouder en kind is er een dun, dik, klein, groot, warm of koud pannenkoeken recept. Kortom een lekker boek voor de hele familie!

Samen pannenkoeken maken en eten maakt een feestdag.

 

ISBN 9789075812039 Sonnie’s recepten voor de hele familie

Uitgeverij Dubois

 

 

Benodigdheden:

Fornuis, koekenpan, grote kom, garde of mixer, au bain-marie pan, twee borden.

Ingrediënten:

  • 200 gram bloem
  • 300 gram melk
  • 3 eieren
  • genoeg boter of bakolie om de pannenkoeken niet te laten aanbranden
  • een snufje zout

Bereidingswijze:

  1. Het idee is om de bloem in een grote kom te doen.
  2. Gooi hier de melk langzaam bij. Doe ondertussen telkens een ei bij de kom. Je kunt het mengsel met een garde of een mixer mixen. Zorg ervoor dat er aan het einde geen klontjes meer over zijn.
  3. Als het beslag klaar is, oftewel de pannenkoekenmix, kan het bakken beginnen. Gooi eerst nog een snufje zout in de kom met het beslag, pas op: niet te veel!
  4. Verhit 2 of 3 koekenpannen op een gaspitje en doe wat boter of olie in de koekenpan. Als dit gesmolten is, kun je wat beslag in de koekenpan gieten. Je zult even moeten aanvoelen wanneer de pannenkoek omgedraaid moet worden, hier is niet echt een richtlijn voor. Meestal duurt dit tussen de 1 á 2 minuten. Je kunt de pannenkoek hierna nog een minuutje bakken, dan is ie klaar! Bak ze totdat ze een beetje goudbruin worden.
  5. Als er een pannenkoek klaar is, kun je het beste een vierde gaspitje of gasplaat gebruiken om een pan met heet water op te zetten. Zet aan de bovenkant van deze pan een bord. Doe de pannenkoeken op dit bord, op deze manier zullen ze warm blijven.
  6. Is het beslag op! Is het genoeg? Je kunt de pannenkoeken dan opeten. Eet smakelijk!

 

https://robalberts.wordpress.com/2014/09/14/een-rare-pannenkoek-met-vuong-kiet-chu-en-rob-alberts/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Kinderen en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Een pannenkoekboekje voor Oma en kleinkind

  1. Suskeblogt zegt:

    smakelijke groet op deze zondag.

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    je brengt me op een idee
    nee ik ga niet zelf bakken , maar een bezoek aan de
    http://www.devuurscheboer.nl/
    is al weer een tijdje terug 🙂
    smakelijk

    Liked by 1 persoon

  3. Myriam zegt:

    Smakelijk hoor!!!

    Liked by 1 persoon

  4. clair1991 zegt:

    Vreselijk die kant en klaar gekochte meuk pannenkoeken en poffertjes. We hebben ze wel eens gratis gehad. Geprobeerd en gelijk weggegooid. Net wat je zegt: zelf bakken is leuk en veeeeeeeeeel lekkerder. En ook zo gedaan. Mijn kleinzonen helpen trouwens graag bij het mixen en bakken als ze er zijn.

    dankjewel voor het recept… ga ik zeker een keer maken

    Liked by 1 persoon

  5. John zegt:

    Een pannenkoek gaat er altijd wel in.
    Smakelijke groet

    Liked by 1 persoon

  6. Jammie lekker, ik wacht nog even tot mijn kleindochters in juli komen, dan ga ik aan de slag!
    Zonnige, smakelijk groet! 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Paul zegt:

    Kijk, dat is nou eens een leuk cadeau voor mijn vriend. Die is dol op pannenkoeken en het bakken ervan. Nu word hij dit jaar veertig, dus ik ga dit boekje gewoon op voorhand alvast bestellen voor zijn verjaardag.

    Liked by 1 persoon

  8. Ik ben ook dol op pannenkoeken en deze hier regelmatig zelf gebakken 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. Zilvertje zegt:

    Vind het nog steeds zalig, maar de kinderen vinden het niet meer lekker, dus nu eet ik ze nog alleen als ik zonder kinderen ben, maar ik ben bijna altijd met kinderen. :^(

    Liked by 1 persoon

  10. sjoerd zegt:

    Dat is een van de weinige dingen die ik nog niet heb gemaakt.

    Liked by 1 persoon

  11. Mmmm voor mij wel de mierzoete variant met keukenstroop, goed voor het ijzer… 🙂 Wat een leuk idee zo’n boekje!

    Liked by 1 persoon

  12. constantinoc zegt:

    Je schrijft over “een stevige, doch voedzame maaltijd”. Volgens mij typisch een uitdrukking van Heer Bommel. Maar van wie het ook komt, nu valt mij ineens op dat hierin al een tegenstelling tussen stevig en voedzaam wordt gesuggereerd. Vooruitziend van die Bommel, als je ziet hoe stevig er tegenwoordig wordt gewaarschuwd tegen (te) stevige maaltijden en eetwaren.
    Overigens ben en blijf ik ook een liefhebber van pannenkoeken (liefst met gember!), die hier in Brasil in een wat lichtere variant panquecas heten (spreek uit: pankèkas).

    Liked by 1 persoon

  13. staartje zegt:

    Grappig. Ik ga er eens naar op zoek. Inmiddels ben ik meer en meer voor gewoon zelf koken met gewone producten. Geen kant en klaars. Wel laat ik de granen meer en meer staan. Er zijn egelukkig ook veel graanloze recepten voor de pannenkoek. ook ik ga voor de hartige variant.

    Liked by 1 persoon

  14. lummel zegt:

    Ik schrijf nog steeds pannekoek. Die derde n staat me tegen.
    Bij ons thuis eten we ze direct uit de pan op. we wisselen steeds van bakker. In de keuken.

    Liked by 1 persoon

  15. lummel zegt:

    De laatste is voor mij. Ik roer een paar rozijnen door het beslag, bakken, af laten koelen en de volgende morgen als ontbijt opeten.

    Liked by 1 persoon

  16. lummel zegt:

    Maak ook eens een pannekoekentaart 1 pannekoek, laagje beleg, weer een pannekoek, laagje beleg, net zolang doorgaan tot er geen pannekoeken meer zijn. Snij punten uit de taart en opeten maar (pas wel op uw vingers, die eet u er zo maar bij op)

    Liked by 2 people

  17. bittytje zegt:

    Zo simpel is het, een van de makkelijkste recepten. Dunne plakjes appel er op of een boel rozijnen er in, ontpitte kersen… heerlijk. Of alleen maar stroop erop, jammie.. 😉

    Liked by 1 persoon

  18. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    de nieuwe fiets is er nog niet hoor 🙂
    maar wandelen is ook heerlijk , komende woensdag ga ik weer een etappe doen van het Hanzestedenpad
    geniet de dag
    beetje bewolkte groet

    Like

  19. Moet ik dringend eens komen proeven bij je.
    Ik vond het al raar dat ik geen berichten meer kreeg bij je nieuwe logjes – ineens besef ik waarom 🙂 !

    Liked by 1 persoon

  20. Paperona zegt:

    Pannenkoeken bakken is een grote hobby van mij. In het verleden heb ik pannenkoekenfeesten gegeven. Hier in Vragender hebben ze super lekker meel. Zeg nou zelf, de ene pannenkoek is de andere niet.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

