Een systeem is gekocht. Dus een chauffeur wordt aangenomen. Voor de salarisbetaling is een kassier aangesteld. Boven de kassier komt een boekhouder. De boekhouder krijgt een administratieve kracht.
Nu is er ook een chef nodig voor de noodzakelijke leiding. Een chef alleen werkt niet. Dus een hogere chef en een hoofd chef zijn aangesteld.
Daarop is er een directeur benoemd. Deze directeur krijgt natuurlijk een assistent. Voor de controle is er een Raad van Bestuur benoemd.
Om de kosten in de hand te houden kreeg de OV-maatschappij het politieke advies om de controlerend personeel te ontslaan.
Maar om het systeem rendabel en in stand te houden moet de burger het systeem bewaken.
Er wordt een vrijwilliger gezocht.
Is dit een broodje aap verhaal? Of is dit werkelijkheid?
De Nieuwmarkt-rellen herinner ik mij nog goed. Toch woon ik nu met plezier in Amsterdam-Zuidoost door de Metrolijn. Zullen mensen straks ook zo positief praten over de NoordZuid-lijn?
De urbanisatie maakt dat er steeds meer ov komt in de Randstad. Het doortrekken van de NoordZuid-lijn naar Schiphol geeft nu al veel verzet. Toch zie ik daar ook nog toekomst in.
De krimp buiten de Randstad geeft allerlei problemen. Ook met het ov gaat het dan mis. Het begin van dit blog speelt spijtig genoeg in veel krimpgebieden van Nederland!
http://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bevolkingskrimp/oorzaken-en-gevolgen-bevolkingskrimp
Weer een duidelijk verhaal
Met een bewolkt groetje
LikeGeliked door 1 persoon
mogge Rob
als OV gebruiker , merk ik wel in afgelegen gebieden dat er minder bussen rijden en zo dus een langere wachttijd heb daar
mijn moeder zei lang geleden eens
” toen het woordje manager werd uitgevonden ging het mis ”
de man/vrouw op de werkvloer zijn er de dupe van
ook ik denk dat de doortrekking naar SPL van de NZ lijn er op den duur wel komt
geniet de dag
LikeGeliked door 1 persoon
Dit verhaal ken ik ook in de vorm van een brugwachter of een veerpontkapitein. Natuurlijk gaat het in meer of mindere mate wel zo en je ziet het overal terug. Het ergste zijn de tijdelijk ingehuurde managers die tot taak hebben om een hele afdeling te ontslaan en daarna verder te gaan bij een andere baas die hetzelfde wil. De hoofdklojo is de aandeelhouder, die een goed rendement op hun aandelen wil. En die aandeelhouders zijn wij, al dan niet via ons pensioenfonds.
Toch snap ik niet waarom er een bestuurder in een metro zit. Dat ding kan net als een lift geen kant op en je zou hem dus net zo kunnen besturen als een horizontal lift. Sterker nog dat doen ze al 20 jaar in Lille, dus waarom hier niet?
Met de functie van het OV zit ik ook min of meer in m’n maag. Lange afstanden met een trein of een snelbus lijken me prima en kunnen mensen uit de auto halen. Korte stukjes met een locale bus vind ik minder. Die trekken de scholieren van de fiets. En dat is hier in een gemiddelde regionale stad goed te merken. Veel lege bussen en alleen op schooltijden zit er veel spul in onder de 20 jaar. Laat die gasten fietsen, dat is een stuk gezonder. Sterker nog als ze met de bus opgroeien ontdekken ze op latere leeftijd niet de voordelen van de fiets, maar stappen ze in de eigen auto. Dat voorbeeld kennen we maar al te duidelijk van de USA.
Het OV voor mensen met een beperking werkt ook vrijwel niet. In NH zijn 2000 haltes verhoogd en van blindentegels voorzien. Daarna geen aansluiting met andere blindenroutes. Kortom hoe kom je met een taststok bij een halte? Voor mensen met een beperking had die enorme bak met geld (kostte 700 euro per halte) beter ingezet worden voor speciaal vervoer dat van deur to deur gaat.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik rijd gelukkig in een zuinige diesel, waardoor ik de totale afstand die ik moet reizen kan afleggen in dezelfde tijd die ik nodig heb om vanaf mijn woonplaats met de bus bij een treinstation te komen. Ritje Utrecht C.S. met bus en trein – hemelsbreed 40 km – kostte me een jaar geleden ruim 1,5 uur. Is vice versa bijna een dagbesteding. Met de auto ben ik er in een half uur.
LikeGeliked door 1 persoon
De overheid lijkt af en toe de weg kwijt. Heb me rot gelachen toen ik voor mijn bejaarde ouders een afsrpaak moest maken om een id kaart aan te vragen op het lokale gemeentehuisje. Ze willen wel meedoen met de nieuwe tijd en proberen alles te automatiseren (die ene baliemedewerker heeft plaatsgemaakt voor een paal bij de ingang waar je je Q code moet scannen!) maar het werkt allemaal nét niet. En zeker niet als je, zoals mijn ouders, gewoon nog geen emailadres hebt. En wat een geld kost dat allemaal…
LikeGeliked door 1 persoon
Veel reis ik niet met het OV en het vervoersysteem vind ik behoorlijk complex.
En al die mannetjes bovenin de boom lijken mij ook behoorlijk onzinnig… maar ja, wie ben ik?
LikeGeliked door 1 persoon
Als dit een broodje aap verhaal is dan is zakendoen zeker koehandel?
Och werkverschaffing is een goed doel…groetjes
LikeLike
Zo groeit bij ieder nieuw ontwerp het personeelsbestand waarna het weer ingeperkt moet woorden want de verdiensten blijken te laag.
Maar goed, OV moet er zijn. In ons dorp rijdt de regiotaxi naar het ziekenhuis, 14-20 km, afhankelijk van de route. Kosten: ruim € 8 p.p. enkele reis. ongeveer 33 euro voor een kort bezoekje. Dat was anderhalf jaar geleden, waarschijnlijk is het intussen nog duurder geworden.
Een grote bus rijdt er ook maar niet langs het ziekenhuis.
En een buurtbus. Voor als je heel veel tijd hebt.
LikeGeliked door 1 persoon
wat een verschillende reacties , maar over 1 ding zijn de gebruikers van het OV wel eens , het is aan de prijs, zeker als je de weg niet weet
Ja ik ben aardig aan het nieuwe leven gewend , en het dagritme is er ook , al is dat wat afhankelijk van het weer , mooi weer en ik ben weg , minder weer ik doe thuis de klusjes
fijne avond en morgen een fijne dag
groet , Karel
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb al sinds 5 jaar het Nederlandse niet meer gebruikt. Een vriend van me bezocht Amsterdam en beklaagde zich er bij mij over dat hij niets van het OV begreep. De enige gemakkelijke aanschaf was het retourtje Paris Nord Amsterdam
LikeGeliked door 1 persoon
Bij ons in België hetzelfde verhaal. Jobs die vroeger door drie personen werden gedaan moeten nu alleen worden uitgevoerd, en dan wordt nog nagedacht of die éne wel efficiënt bezig is…
LikeGeliked door 1 persoon
Het probleem is het neo liberalisme, het lean en mean zorgt ervoor dat er geen sociale maatschappij meer is. Het is begonnen toen de staat alles ging afstoten, de PTT de energiebedrijven de afvalverwerking en ga zo maar door. Er is geen plaats meer voor mensen die minder presteren en ouder worden.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik mag hópen dat de NZ-lijn doortrekt naar Schiphol. En wat mij betreft ook nog verder naar t Noorden. Purmerend. Hoorn. Einde files…? Of utopie?
LikeLike
Moest hieraan denken:
De zomerwei des ochtends vroeg.
En op een zuchtje dat hem droeg
vliegt een geel vlindertje voorbij.
Heer, had het hierbij maar gelaten.
–
Uit: M. Vasalis, De oude kustlijn (2002)
Groetjes van Annette
LikeGeliked door 2 people
Dank je wel 🙂
LikeLike
mogge Rob
ja het is groeizaam weer
ja en wat is onkruid , zitten hele mooie plantjes en blommetjes bij 🙂
suc6 straks in de tuin en een fijne dag
vroege groet
LikeLike
Helaas kun je geen extreem voorbeeld meer bedenken of in de realiteit blijkt de overtreffende trap al te bestaan.
LikeGeliked door 1 persoon