Het OV

Een systeem is gekocht. Dus een chauffeur wordt aangenomen. Voor de salarisbetaling is een kassier aangesteld. Boven de kassier komt een boekhouder. De boekhouder krijgt een administratieve kracht.

Nu is er ook een chef nodig voor de noodzakelijke leiding. Een chef alleen werkt niet. Dus een hogere chef en een hoofd chef zijn aangesteld.

Daarop is er een directeur benoemd. Deze directeur krijgt natuurlijk een assistent. Voor de controle is er een Raad van Bestuur benoemd.

Om de kosten in de hand te houden kreeg de OV-maatschappij het politieke advies om de controlerend personeel te ontslaan.

Maar om het systeem rendabel en in stand te houden moet de burger het systeem bewaken.

Er wordt een vrijwilliger gezocht.

 

Is dit een broodje aap verhaal? Of is dit werkelijkheid?

 

De Nieuwmarkt-rellen herinner ik mij nog goed. Toch woon ik nu met plezier in Amsterdam-Zuidoost door de Metrolijn. Zullen mensen straks ook zo positief praten over de NoordZuid-lijn?

De urbanisatie maakt dat er steeds meer ov komt in de Randstad. Het doortrekken van de NoordZuid-lijn naar Schiphol geeft nu al veel verzet. Toch zie ik daar ook nog toekomst in.

De krimp buiten de Randstad geeft allerlei problemen. Ook met het ov gaat het dan mis. Het begin van dit blog speelt spijtig genoeg in veel krimpgebieden van Nederland!

 

http://www.amsterdam.nl/noordzuidlijn/

http://9292.nl/#

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bevolkingskrimp/oorzaken-en-gevolgen-bevolkingskrimp

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Het OV

  1. Weer een duidelijk verhaal
    Met een bewolkt groetje

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    als OV gebruiker , merk ik wel in afgelegen gebieden dat er minder bussen rijden en zo dus een langere wachttijd heb daar
    mijn moeder zei lang geleden eens
    ” toen het woordje manager werd uitgevonden ging het mis ”
    de man/vrouw op de werkvloer zijn er de dupe van
    ook ik denk dat de doortrekking naar SPL van de NZ lijn er op den duur wel komt
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. Ximaar zegt:

    Dit verhaal ken ik ook in de vorm van een brugwachter of een veerpontkapitein. Natuurlijk gaat het in meer of mindere mate wel zo en je ziet het overal terug. Het ergste zijn de tijdelijk ingehuurde managers die tot taak hebben om een hele afdeling te ontslaan en daarna verder te gaan bij een andere baas die hetzelfde wil. De hoofdklojo is de aandeelhouder, die een goed rendement op hun aandelen wil. En die aandeelhouders zijn wij, al dan niet via ons pensioenfonds.

    Toch snap ik niet waarom er een bestuurder in een metro zit. Dat ding kan net als een lift geen kant op en je zou hem dus net zo kunnen besturen als een horizontal lift. Sterker nog dat doen ze al 20 jaar in Lille, dus waarom hier niet?

    Met de functie van het OV zit ik ook min of meer in m’n maag. Lange afstanden met een trein of een snelbus lijken me prima en kunnen mensen uit de auto halen. Korte stukjes met een locale bus vind ik minder. Die trekken de scholieren van de fiets. En dat is hier in een gemiddelde regionale stad goed te merken. Veel lege bussen en alleen op schooltijden zit er veel spul in onder de 20 jaar. Laat die gasten fietsen, dat is een stuk gezonder. Sterker nog als ze met de bus opgroeien ontdekken ze op latere leeftijd niet de voordelen van de fiets, maar stappen ze in de eigen auto. Dat voorbeeld kennen we maar al te duidelijk van de USA.

    Het OV voor mensen met een beperking werkt ook vrijwel niet. In NH zijn 2000 haltes verhoogd en van blindentegels voorzien. Daarna geen aansluiting met andere blindenroutes. Kortom hoe kom je met een taststok bij een halte? Voor mensen met een beperking had die enorme bak met geld (kostte 700 euro per halte) beter ingezet worden voor speciaal vervoer dat van deur to deur gaat.

    Liked by 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    Ik rijd gelukkig in een zuinige diesel, waardoor ik de totale afstand die ik moet reizen kan afleggen in dezelfde tijd die ik nodig heb om vanaf mijn woonplaats met de bus bij een treinstation te komen. Ritje Utrecht C.S. met bus en trein – hemelsbreed 40 km – kostte me een jaar geleden ruim 1,5 uur. Is vice versa bijna een dagbesteding. Met de auto ben ik er in een half uur.

    Liked by 1 persoon

  5. Korreltje zegt:

    De overheid lijkt af en toe de weg kwijt. Heb me rot gelachen toen ik voor mijn bejaarde ouders een afsrpaak moest maken om een id kaart aan te vragen op het lokale gemeentehuisje. Ze willen wel meedoen met de nieuwe tijd en proberen alles te automatiseren (die ene baliemedewerker heeft plaatsgemaakt voor een paal bij de ingang waar je je Q code moet scannen!) maar het werkt allemaal nét niet. En zeker niet als je, zoals mijn ouders, gewoon nog geen emailadres hebt. En wat een geld kost dat allemaal…

    Liked by 1 persoon

  6. Veel reis ik niet met het OV en het vervoersysteem vind ik behoorlijk complex.
    En al die mannetjes bovenin de boom lijken mij ook behoorlijk onzinnig… maar ja, wie ben ik?

    Liked by 1 persoon

  7. Rebbeltje zegt:

    Als dit een broodje aap verhaal is dan is zakendoen zeker koehandel?
    Och werkverschaffing is een goed doel…groetjes

    Like

  8. Bertie zegt:

    Zo groeit bij ieder nieuw ontwerp het personeelsbestand waarna het weer ingeperkt moet woorden want de verdiensten blijken te laag.
    Maar goed, OV moet er zijn. In ons dorp rijdt de regiotaxi naar het ziekenhuis, 14-20 km, afhankelijk van de route. Kosten: ruim € 8 p.p. enkele reis. ongeveer 33 euro voor een kort bezoekje. Dat was anderhalf jaar geleden, waarschijnlijk is het intussen nog duurder geworden.
    Een grote bus rijdt er ook maar niet langs het ziekenhuis.
    En een buurtbus. Voor als je heel veel tijd hebt.

    Liked by 1 persoon

  9. fietszwerver zegt:

    wat een verschillende reacties , maar over 1 ding zijn de gebruikers van het OV wel eens , het is aan de prijs, zeker als je de weg niet weet
    Ja ik ben aardig aan het nieuwe leven gewend , en het dagritme is er ook , al is dat wat afhankelijk van het weer , mooi weer en ik ben weg , minder weer ik doe thuis de klusjes
    fijne avond en morgen een fijne dag

    groet , Karel

    Liked by 1 persoon

  10. lummel zegt:

    Ik heb al sinds 5 jaar het Nederlandse niet meer gebruikt. Een vriend van me bezocht Amsterdam en beklaagde zich er bij mij over dat hij niets van het OV begreep. De enige gemakkelijke aanschaf was het retourtje Paris Nord Amsterdam

    Liked by 1 persoon

  11. Bij ons in België hetzelfde verhaal. Jobs die vroeger door drie personen werden gedaan moeten nu alleen worden uitgevoerd, en dan wordt nog nagedacht of die éne wel efficiënt bezig is…

    Liked by 1 persoon

  12. sjoerd zegt:

    Het probleem is het neo liberalisme, het lean en mean zorgt ervoor dat er geen sociale maatschappij meer is. Het is begonnen toen de staat alles ging afstoten, de PTT de energiebedrijven de afvalverwerking en ga zo maar door. Er is geen plaats meer voor mensen die minder presteren en ouder worden.

    Liked by 1 persoon

  13. Odette zegt:

    Ik mag hópen dat de NZ-lijn doortrekt naar Schiphol. En wat mij betreft ook nog verder naar t Noorden. Purmerend. Hoorn. Einde files…? Of utopie?

    Like

  14. Moest hieraan denken:
    De zomerwei des ochtends vroeg.
    En op een zuchtje dat hem droeg
    vliegt een geel vlindertje voorbij.
    Heer, had het hierbij maar gelaten.

    Uit: M. Vasalis, De oude kustlijn (2002)

    Groetjes van Annette

    Liked by 2 people

  15. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ja het is groeizaam weer
    ja en wat is onkruid , zitten hele mooie plantjes en blommetjes bij 🙂
    suc6 straks in de tuin en een fijne dag
    vroege groet

    Like

  16. Gerbie zegt:

    Helaas kun je geen extreem voorbeeld meer bedenken of in de realiteit blijkt de overtreffende trap al te bestaan.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

