Een blikvanger

Voor het zwerfvuil staan er soms wel een paar verdwaalde te kleine prullenbakken rondom de scholen. Maar op de een of andere manier is het toch makkelijker om lege verpakkingen gewoon te laten vallen. Sommige scholen hebben daar een blikvanger (http://nl.wikipedia.org/wiki/Blikvanger ) voor staan. Goed mikken blijft een uitdaging voor iedereen. De gemiste blikjes en flesjes komen in of vlakbij de blikvanger terecht.

In de discussies over zwerfvuil valt het mij altijd op dat nooit als eerste oplossing prullenbakken worden genoemd. In een gesprek waarin ik om prullenbakken vroeg kreeg ik zelfs als antwoord dat dit vuil maakt. Het weghalen van zwerfvuil is in mijn ogen duurder en onzinniger dan een goede inzameling van vuil.

Investeren in een goede vuilinzameling bij scholen past voor mij bij: “Jong geleerd, groot gedaan”.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

22 reacties op Een blikvanger

  1. fietszwerver zegt:

    ja die dingen zie je nog wel eens staan , maar of het echt helpt , ik heb zo mijn twijfels als ik zo rond kijk tijdens zeg maar mijn wandelingen
    ik snap gewoon niet waarom er lui zijn ” jong en oud ” die hun rommel gewoon niet mee naar huis nemen als zeg de prullenbakken en vuinisbakken vol zijn
    ligt dat nu aan mij of aan hen , als je er wat van zegt krijg je op z’n minst een verbaal pak slaag

    Liked by 1 persoon

  2. Suskeblogt zegt:

    In het lager onderwijs zie je de kindjes samen met de leerkracht zingend en lachend de baan optrekken om met volle overtuiging al het vuil op te kuisen. Tien jaar later zie je dezelfde kids al hun vuil op straat smijten.
    In mijn ogen is opvoeden over milieu dweilen met de kraan open.

    Liked by 2 people

  3. Ximaar zegt:

    Hier staan in de gemeente circa 10 van die blikvangers. Ze zijn net als de andere prullenbakken van de gemeente en staan op fietsroutes net voor fietstunnels onder grote wegen door. Ik denk zeker dat het een beetje helpt. Er ligt niet veel naast, maar anders is dat toch nog handiger dan de blikjes en drinkpakjes uit de struiken te zoeken. Hier neemt het zwerfvuil duidelijk af. Door de gemeente staan veel afvabakken en als je daar een tip over geeft dan wordt er snel een bijgeplaatst of verplaatst. Ze moeten echter wel op een route liggen van de afvalbakkenleger.

    Zelf heb ik me al jaren voorgenomen om bij elke grotere wandeling (van circa 1 uur) 5 van de meest in het oogspringende dingen op te pakken en in een nabijgelegen afvalbak te stoppen. Vrijwel geen extra werk en het heeft meer effect dan de mensen opvoeden. Sterker nog misschien werkt deze voorbeeldfunctie beter dan de belerende functie die tegen de haren in strijkt.

    Eergisteren liep ik door het park en ging op een bank zitten naast een bekende. Toen viel mijn oog op een plastic verpakking aan de andere kant van de bank. Ik nam me voor om die bij het vertrek op te ruimen, maar dat lukte niet. Er kwam een jong stel voorbij lopen, waarvan de man me voor was. Hij pakte het op en gooide het 10 meter verder in de afvalbak. Wij als bankzitters applaudiseerden en hij moest daar erg om lachen.

    Liked by 1 persoon

  4. Linda zegt:

    Mijn vader heeft zowat een jaar lang elke keer als hij ging wandelen zwerfvuil gefotografeerd. Het leverde een ongelooflijke collectie aan foto’s op. De oplossing weet ik ook niet, ik begrijp echt niet dat mensen zomaar ergens een blikje achterlaten, of wat dan ook.

    Liked by 2 people

    • bloggersterk zegt:

      Een goed idee van je vader, daar ga ik mee aan de haal 😉 Ik ben regelmatig op pad met de camera en blog ‘in pixels’. Ik ben bang dat ik er niet lang over hoef te doen om een blog te vullen met de foto’s die dit oplevert.

      Liked by 1 persoon

  5. Tja… prullenbakken zijn al zo oud als de weg naar metuzalem en bijna altijd functioneel gebleken. En als daar vuil omheen ligt of bij is geplaatst ligt dat 9 van de 10 keer aan de frequentie van ledigen. Allemaal smoesjes. Bakken plaatsen! !

    “Als de boer niet kan zwemmen zal het ook wel aan zijn zwembroek liggen”.

    Gewoon prullenbakken plaatsen, op tijd ledigen en opvoeden die handel. Dus voordoen!!

    Groetjes, Rolf van der Leest

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Omgevingsbewustzijn zou de belangrijkste prikkel moeten zijn om je vuil gewoon in een bak te gooien of bij te houden tot je een bak tegenkomt. Maar als volwassenen het al niet hebben – op enkele uitzonderingen na dan -, hoe krijgen de kids dat dan ooit. Moeilijke discussie. Het Wikipedia-artikel linkt overigens door naar de Deense blikvanger, maar in Denemarken betaal je voor blikjes en kleine frisdrankflesjes tegenwoordig ook statiegeld. Ook een verkeerde prikkel maar als het dan toch nog wordt weggegooid, zal het snel geruimd worden door de kleintjes als aanvulling op hun zakgeld.

    Liked by 1 persoon

  7. Minka Jansen zegt:

    Mijn, nu volwassen, kinderen weten me te vertellen dat ik als een stemmetje in hun hoofd zit. Op het moment dat ze stiekum iets op de grond zouden willen gooien horen ze mij roepen dat ze dat moeten laten. Kortom, stevige normen en waarden raken kinderen nooit meer kwijt, al zouden ze willen 🙂 Ik denk wel dat je gelijk hebt en dat we die normen heel erg duidelijk moeten blijven uitdragen oa door de aanwezigheid van afvalbakken. Schoonmaakprojecten op scholen en in buurten, boetes voor het rondstrooien van vuil enz. De gelegenheid maakt de dief. Met je kleine snoeppapiertje naar een afvalbak lopen terwijl de straat bezaaid ligt met vuil dat is gewoon niet houdbaar. Als het schoon is voel je veel meer dat je het zo moet houden. Dat punt moet dus gewoon bereikt worden. Onderwijs kan daar fors in helpen. Ook daar ontstaan ‘stemmetjes’ .

    Liked by 1 persoon

  8. johmar zegt:

    wat me nog wel vaak stoort is het feit dat de jeugd de schuld krijgt ,natuurlijk zijn er jongeren en kinderen die dingen weggooien op straat, maar aan de andere kant ,waar krijgen zij het goede voorbeeld? zelf zie ik ook genoeg volwassenen die zonder schroom dingen op straat gooien ,soms zelfs als er een meter verder wel een prullenbak staat. in het verleden zei ik er wel eens wat van ,maar voor je het weet word je uitgemaakt voor van alles en nog wat , dus daar waag ik me maar niet aan, wel raap ik regelmatig iets op om het vervolgens in de dichtstbijzijnde prullenbak of thuis weg te gooien.

    Liked by 1 persoon

  9. Zo’n blikvangers zetten aan om dingen weg te gooien in plaats van de moeite te doen ze op een deftige manier in een afvalbakje te doen. Geen goed idee, dus.

    Liked by 1 persoon

  10. sjoerd zegt:

    Vuilnisbakken moet ook uitnodigen om er iets in te doen en dienen ook op tijd te worden geledigd. Voorbeeld gedrag doet daarbij wonderen.

    Liked by 1 persoon

  11. Dick zegt:

    Zo is dat, Rob!
    Laat niet als dank …
    Goed voorbeeld doet … en
    Jong geleerd is ….

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    Nederland is een klein land en men denkt binnen de overheid daardoor ook veel te klein. Men denkt klein in formaat, de gemiddelde openbare prullenbakken hebben de maat van een gemiddelde huis-tuin-en-keukenemmer, kennelijk om de Arbo-eisen niet te overschrijven voor hen die deze dingen moeten legen. Daarnaast denken we klein in budget. Want legen doen we eens in de twee dagen of zo. Resultaat is (te)klein en (te) weinig maken volle bakken en dus rommel er omheen. We hebben geen discipline. Ondergrondse bakken worden verkeerd gebruikt. Men krijgt niet door de oren en ogen van de mensen heen gedramd dat een oud bed NIET in die container past of mag. Er naast zetten is asociaal gedrag en leidt tot gevolggedrag bij anderen. OP scholen zou je een bijdrage kunnen leveren, maar er moet ook van ouders en opvoeders een impuls uitgaan om kinderen duidelijk te maken dat rommel opruimen iets is dat zo hoort of moet en niet eigenlijk niet hoeft. Kortom, er is nog veel succes te behalen.

    Liked by 1 persoon

  13. perdebytjie zegt:

    Dis ’n wereldwye probleem…veral vandat goedere in allerlei verpakkings voorkom.

    Liked by 1 persoon

  14. Bertie zegt:

    Het zijn echt goede dingen. Hier staan ze al heel lang en er zouden best wel wat bij geplaatst mogen worden..

    Liked by 1 persoon

  15. Rebbeltje zegt:

    Als je de reacties leest weet iedereen wat men met afval moet doen maar de vraag blijft DOEN ze het ook? Een afvalbak die vol is nodigt uit om het ernaast te gooien ???

    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  16. lummel zegt:

    Kan de Nederlandse jeugd niet meer mikken?

    Liked by 1 persoon

  17. benjamín zegt:

    Lang Vlaamse fietspaden staan veel van die blikvangers opgesteld. Ik amuseer me daar geweldig mee, al dien ik te bekennen dat ik heel slecht kan mikken.

    Liked by 1 persoon

  18. gewoonanneke zegt:

    Dat is te simpel gedacht. Vuilnisbakken ;). Ja ik zie hier op de scholenroutes ook blikvangers wordt wel gebruikt maar helaas zie ik nog heel veel in sloten en langs de slootkanten liggen. Ik noem het altijd de blikjesroute. Jong geleerd is inderdaad oud gedaan maar ja met elkaar en stoer op een bepaalde leeftijd dan gooi je toch niet je zakje in een prullenbak, denk dat het zo werkt. Had het er echt bij mijn zoon wel ingestampt maar toen ik onverwacht een keer naar zijn visstekje kwam waar hij zat met vrienden had ook hij zijn verpakkingen en lege flesjes tussen de stenen op het talud van de Lek gestopt. Heb er daar met zijn vrienden er bij niets van gezegd maar thuis wel. Het is wel blijven hangen gelukkig ook bij hem.

    Liked by 1 persoon

  19. Vreemd hè, ik heb ook wel eens gehoord dat teveel prullenbakken uitlokt dat er juist troep omheen wordt gegooid… snap het eigenlijk niet hoor! En die blikvangers vind ik best wel slim, als ze ook maar echt gebruikt worden en dat is het punt natuurlijk…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

