Een netelige zaak om op te eten …….

Veel mensen vinden het vreselijk.

Brandnetels groeien in de tuin, bosranden en verwaarloosde plekken.

In het voorjaar na een frisse regenbui zijn de topjes lekker malsgroen.

 

Eerst breng ik water aan de kook met een beetje miso.

Miso is een japanse sojapasta.

En dan gooi ik de jonge topjes van de brandnetel in het water.

Met de kook gaat de brand uit de blaadjes.

 

Lekker met een geroosterd broodje.

Of een zuurdesem boterham met jonge kaas.

 

En zo is mijn tuin weer schoon.

En is mijn maag gevuld met lekker en gezond.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_brandnetel

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een netelige zaak om op te eten …….

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    wat je noemt
    een lekker weetje
    geniet de dag

    Like

  2. Bertie zegt:

    Het schijnt smakelijk te zijn maar ik heb het nooit geprobeerd. Misschien is ’t het idee dat het tuinafval is; we zien het ook niet meer waar je vroeger in de meeste tuinen wel een verwaarloosd hoekje had.

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    ja Rob
    de plek is moeilijk aan te geven , maar daar in de buurt komt de pijn vandaan
    leek het vanochtend beter te gaan , nu ben ik wat aan het stoffen en denk nee dat is niet goed
    ja ik pas erg op met mijn gezondheid hoor
    veel tuin plezier

    Like

  4. Ik heb er pàs geleden voor enkele ‘ongelovigen’ nog een soepje van gemaakt,
    zij vonden het lèkker ! ( gekookt prikt het niet meer natuurlijk ! ! )

    Ik pluk ze met blote handen, even prikkelt het, daarna voelt het als ‘verdoofd’
    en kun je doorgaan met plukken …
    alléén de topjes en jonge scheuten, het onder-blad is ‘taai’ als je’t kookt ;
    goed ook meteen tegen rheuma …
    Ik doe ook wel fijn gehakte gekookte netels door aardappel-puree,
    ( resultaat Groéne puree / kan ook met spinazie )
    Als mijn jongste dochter eens bij moeder thuis komt vraagt ze nog àltijd
    om dié groene (netel-) puree ! Tja, in Parijs-stàd vindt ze geen brandnetels ….
    Dit gebruikte ik al in NLD, zo’n 34 jaar geleden en meer !

    MEDICINAAL / Oudste dochter ( toen pas 4 of 5 ) zwol plots op in een allergische reaktie …
    Weekend, niet onze eigen dokter en apotheek , je kent dat wel … Diagnose ” Urticaire / Netelroos… met een ( veel te stèrk ) voorgeschreven middel eerst maar een theelepeltje geprobeerd ipv 2 eetlepels (!) Het trok ermee weg langsaam aan… Toen in de Genees-planten-boeken neuzen : urticaire -> brandnetel…. Prik met prik bestrijden …
    een thee-tje en jà ze werd weer snèl dun en had geen pijn / jeuk meer ….
    De cavia naar buiten bij de konijnen, alles schoon en bij het minste of geringste rode vlekje
    bij dochter : bràndnetels op het menu voor de hele familie :
    als thee getrokken (net spinazie-kook-water, dus niet viés ! )
    als soep, als groenten – ook net als de spinazie klaargemaakt ,
    en in de puree, dat vonden ze nog leuk ook : groéne puree !
    ( en vanzèlfsprekend lieten wiij in een flinke hoek van de tuin die netels rustig groeien ! )

    BRANDNETELS zijn ook een goed middel tegen plantenluis en dergelijke tuin-plagen :
    Flink wat netels – hele stengels kunnen erin – in een ton of grote bak water laten ‘rotten’ , fermenteren, zeven en spuiten of begieten waar die beestjes huizen .
    pas op , het sapje ‘brandt’ / prikkelt, rubber-handschoenen aan en niets in de ogen spetteren … !

    LET WEL OP WAAR JE ZE PLUKT : in eigen tuin het beste…
    maar elders nagaan of er niet gespoten is / wordt,
    of het niet op een dubieuze vuilnisbelt groeit enz…
    ( want netels groéien het liefst op kompostrijke grond.. op vuilnisbelten dus ook )

    Veel tuin plezier en
    eet smakelijk met netels ! !

    groetjes, hanny / Toulouse

    Liked by 3 people

  5. Mark zegt:

    Ik ging tot nog toe nogal respectloos om met de brandnetel. Maar ik stel mijn mening maar eens bij.

    Liked by 1 persoon

  6. Paperona zegt:

    Ik drink wel eens brandnetelthee. Ook lekker 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Ik heb ze toch liever niet in de tuin…

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Een vliegende kraai vangt allicht wat en dat is hier het geval…veel geleerd over deze toch wel netelige plant 😉
    Groetjes en fijne dag

    Liked by 1 persoon

  9. Ivar Wakker zegt:

    Toch een soort Recycling..

    Brand je je mond
    aan de netel
    of is de soep
    te heet..?

    Als bij het hek
    van prikkeldraad
    vanuit het groen
    tussen de brandnetels
    de distel groeit,
    dan rijst de vraag:
    “Wie prikt wie het eerst?”
    Het wordt nog gekker
    als er een bij neerdaalt

    Hoe ben je op mijn blog terecht gekomen?

    Liked by 1 persoon

  10. Kan niet slecht zijn – zeker met een laagje chocoladesaus !

    Liked by 1 persoon

  11. Zilvertje zegt:

    Mijn oma maakte er soep van en wij kleindochters hebben die traditie overgenomen, is bloedzuiverend denken we, omdat oma dat vertelde. Maar dat wat jij doet is nieuw voor me, het is het proberen waard. ( we hopen alleen altijd maar dat er heen gif op zit, want soms spuiten gekke mensen alles dood )

    Liked by 1 persoon

  12. John zegt:

    Het zijn zeer goede planten.
    Je kunt ze plukken zonder last te krijgen van hun prikkels.
    Ik gebruik ze voor verschillende doeleinden.

    Liked by 1 persoon

  13. cat zegt:

    Nettle salad is good too … so is dandelion salad … so love spring, Rob … smiles … Love, cat. https://www.youtube.com/embed/51VhG8MKxJY?rel=0&controls=0&showinfo=0

    Liked by 1 persoon

  14. ja, netels zijn heel gezond, rijk aan vitamine C en werken zuiverend! 😀

    smakelijk, rob!

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dus het verhaal bij mij bracht een schaterlach , kijk dat moeten we hebben
    vrolijke groet terug 🙂
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  16. Klinkt heeeeeerlijk ! 😉
    Ik heb ook wel eens zevenblad gekookt .Ook de malse eerste blaadjes .
    Kook clubje beginnen?

    Liked by 1 persoon

  17. meninggever zegt:

    IK moet er niet aan denken….heb er net even te vaak in gelegen in mijn jeugd en dat was geen genoegen…:)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

