Een nieuwe kijk op Biologie

Om het kleinste leven te onderzoeken gebruiken biologen een microscoop. Voor het gebruik van een microscoop zijn er een aantal hulpmiddelen. Een slijmscherp scalpelmesje komt in sommige gevallen goed van pas komen. Op het scalpelmesje wil ik een volgende keer nog eens terugkomen met de juiste voorbereidingen bij een goed biologisch onderzoek. Voor het verplaatsen van het onderzoeksobject gebruiken we een pincet. Een stevige maar scherpe prepareer naald helpt ook bij het verplaatsen van het kleinste object. Om het preparaat vochtig te maken helpt een pipetje. Om een goed zichtbaar contrast te krijgen helpt een kleurstof.

Maar het allerbelangrijkste zijn: Schranderheid, vernuft, spitsvondigheid, helderheid van geest, reactievermogen, initiatief, intuïtie, een open blik, slimheid, speurzin en een goede microscoop.

Mijn agenda geeft voor vandaag twee afspraken aan. Een jaarlijkse herinnering en een Biologieconferentie. Naar de conferentie kijk ik uit, de herinnering vergeet ik liever.

Met microscopen, scalpel mesje, pincet, prepareer naald of pipet ga ik vandaag waarschijnlijk niet werken. Toch heeft de Biologenconferentie een mooi programma. Ik kijk uit naar de ontmoeting met collega’s. En ik neem mijn natuurlijke nieuwsgierigheid mee. Ik hoop op een nieuwe verfijnde blik op de Biologie!

http://www.nibi.nl/nieuws/29-mei-2015-zee-in-de-klas

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Kinderen, Natuur, Onderwijs en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Een nieuwe kijk op Biologie

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    ik wens je suc6 met het onderzoek
    en een fijne tijd in Egmond

    strand groet

    Liked by 1 persoon

  2. sjoerd zegt:

    Ik wens je een fijne en leerzame dag.

    Liked by 1 persoon

  3. Veel succes en een mooie dag vandaag!

    Liked by 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    Die jaarlijkse herinnering sta je vandaag vast niet meer bij stil. Hoop dat ik nog op tijd ben om je een heel fijne en leerzame dag te wensen. En een goed weekend om na te genieten natuurlijk!

    Liked by 1 persoon

  5. Paperona zegt:

    Bekijk je ook wel eens rare dingen onder je microscoop?

    Liked by 1 persoon

  6. Myriam zegt:

    Veel plezier!!!

    Liked by 1 persoon

  7. Harrij Smit zegt:

    Het geluk ligt dikwijls in het kleine 🙂 Geniet ervan!

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Zo een leerzame dag voor jou…geniet ervan 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Bertie zegt:

    Had ik maar mee gekund, alleen al om aan de zee t zijn….

    Liked by 1 persoon

  10. constantinoc zegt:

    Volgens mij heb jij veel gemeen met mijn biologieleraar van zestig jaar geleden. Een bepaalde gedrevenheid, maar tegelijkertijd ook genoeg rust om volop te profiteren van wat om je heen je aandacht trekt, Rob. Hopelijk heb je een inspirerende dag met collega’s gehad.

    Liked by 1 persoon

  11. Ivar Wakker zegt:

    Ofschoon de golven
    nogsteeds aanspoelen
    is de stroperigheid
    dusdanig toegenomen
    dat het langzaamaan
    toch kritiek wordt
    Badgasten kunnen
    zonder afspoelen
    niet meer verbranden
    in de volle zon
    Wel voorzichtig
    met afvegen
    van het zand
    De grove korrel
    werkt als schuurpapier
    en kun je
    van voor af aan beginnen
    Bruine schilfers in het zand…

    Liked by 1 persoon

  12. en nou is die conferentie ook alweer herinnering

    Liked by 1 persoon

  13. http|://ceesvandepanne.wordpress.com zegt:

    Ik wenst je veel onderzoek toe erg leerzaam toch !!!! Het interesseert mij wel— geniet met alles wat jij ook gaat doen Gr Cees

    Liked by 1 persoon

  14. Rob Alberts zegt:

    Dankjewel!
    Fijne zondag.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

