Frank Creton, een ontmoeting

Terwijl wij een kop koffie drinken geeft Frank Creton zijn kaartje. Ondertussen vertelt hij trots over zijn werk. Over de hele wereld is het te zien. De ING is een van zijn vaste afnemers. In de kantoren van de ING en haar voormalige buitenlandse vestigingen hangt zijn werk. Frank Creton werd geboren op 20 december 1941 in het district Nickerie, Suriname.
Hij groeide op in het district Coronie. Als verstekeling is hij naar Nederland gekomen. Avontuur, nieuwe indrukken, jong en onbevangen is hij naar Nederland gekomen. Jarenlang werkte hij op Prinseneiland. Nu komt hij dagelijks naar Heesterveld om te werken. Creton leeft voor zijn kunst, voor het maken van schilderijen en hij zal daarmee doorgaan zolang hij dat kan.

Authentieke taferelen van Suriname legt hij vast op doek om deze te behouden voor toekomstige generaties.

In zijn jeugdjaren in Coronie bleek al dat Frank talent voor tekenen had. Hij verkocht in die tijd tekeningen voor 2 (Surinaamse) centen per stuk. “Met het verdienen van een kwartje was je rijk”. Na de lagere school, inmiddels 14 jaar oud, ging Frank bij familie in Paramaribo wonen. Hij wisselde het kalme leven op het platteland in voor het drukkere stadsleven. In de stad leerde hij te overleven door afwisselend hosselen en werken. Hij bleef tekenen met foto’s als voorbeeld. Fotografisch tekenen noemt hij dit zelf. Die tekeningen uit zijn tienertijd waren vaak te zien in de etalage van het grootste en bekendste warenhuis C. Kersten & Co.

Trots spreekt Frank Creton over zijn leermeester, Martin Krabbé (vader van filmacteur en schilder Jeroen Krabbé). Anatomisch tekenen, kleurgebruik en het werken met olieverf leerde Martin Krabbé aan Frank Creton. “Je schildert met alles – met je neus, met je oren, met je enthousiasme, overal zit verf.”

Mensen boeien Frank Creton. Met zijn dagelijkse gang naar zijn atelier ontmoet hij telkens weer nieuwe mensen en krijgt hij weer nieuwe indrukken. De drang om een creatie te maken blijft hem beheersen. Een dag zonder schilderen is voor hem een niet doorleefde dag. Schilderen is zijn leven. Je kunt het ook anders zeggen: zijn leven is schilderen.
Maar in al zijn werk blijft zijn Surinaamse achtergrond zichtbaar.

http://frankcreton.nl

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Frank Creton, een ontmoeting

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    zag wat werk van hem , mag er best zijn vind ik , al ben ik geen kunstkenner
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. bloggersterk zegt:

    Kleurrijke man, zowel in het werk dat ik op zijn site zag als in zijn geschiedenis.

    Liked by 1 persoon

  3. sjoerd zegt:

    Hij heeft in ieder geval zijn droom tot werkelijkheid gemaakt.

    Liked by 1 persoon

  4. Bertie zegt:

    Dat het zo’n interessante man is wist ik niet, ik kende alleen zijn naam.
    Hij was behoorlijk actief gezien de hoeveelheid werken. Er zitten mooie stukken bij maar ik denk niet dat mijn budget er groot genoeg voor is ;).

    Liked by 1 persoon

  5. benjamín zegt:

    Nooit eerder wat van de brave man gehoord, maar ik heb me even doorgeklikt naar zijn website. Wat ik daar zie is niet meteen van aard om me uit mijn voegen te doen barsten van enthousiasme, maar het bevalt me wel.

    Liked by 1 persoon

  6. meninggever zegt:

    Ik ken de man niet, noch zijn werk, maar zo te lezen is het een bewogen kunstenaar….dat is al heel veel waard….

    Liked by 1 persoon

  7. Alleen de naam zei me wat, wist echt niks van die man.
    Zijn werk spreekt me aan en inderdaad, Suriname is overal, mooi!
    Ik zou graag eens naar Suriname gaan… misschien komt het er ooit nog eens van!

    Liked by 1 persoon

  8. constantinoc zegt:

    Interessant verhaal over een interessante man, Rob. Ik ben even naar het werk op zijn site gaan kijken. Heel kleurrijk en daardoor, voor zover ik het kan beoordelen, heel Surinaams. Ik ben er (nog) nooit geweest, hoop de kans te krijgen het eens te zien.

    Liked by 1 persoon

  9. Mooi, zulke verhalen van- en over mensen. En kleurrijk is altijd goed, daar word je vrolijk van!

    Liked by 1 persoon

  10. Paul zegt:

    Nog nooit van gehoord, maar even googlen op zijn naam levert prachtige kleurrijke schilderijen op. Terecht dat hij op vele kantoren van multinationals hangt.

    Like

Geef een reactie

