Aromatische essence, Science Fiction of puur natuur

In kleine flesjes worden de meest prachtige kleurtjes, geurtjes en smaken verkocht. Hoewel ik niet echt een theedrinker ben verbaas ik mij altijd over de keuzemogelijkheid in een theekistje. De kleurtjes en geurtjes staan mij al tegen. De smaak hoeft dan voor mij niet meer. Maar bij veel frisdranken heb ik eigenlijk hetzelfde.

Maar ook als ik de etiketten bij een supermarkt lees verwonder ik mij over de chemische voedingsindustrie. Nog steeds wordt overal suiker aan toegevoegd. Maar het rijtje aan chemische toevoegingen onderaan bij de ingrediënten wordt ook langer en onbegrijpelijker. Niet alle E-nummers zijn verkeerd. Alle toegestane toevoegingen hebben een E-nummer gekregen. E-nummers geven bij het opzoeken van de stof achter het E-nummer aan of het natuurlijk of synthetisch is.

Tussen natuurlijk en synthetisch is een overgangsgebied gekomen. Genetisch gemanipuleerde bacteriën of gisten kunnen nu ook aroma of smaakstoffen maken. Maar ook zijn er nog steeds puur fabrieksmatige stoffen die aan ons eten en drinken worden toegevoegd.

Zou het daarom zijn dat de voedingsindustrie blijft vast houden aan te kleine onleesbare lettertjes op een etiket?

In mijn vriezer leg ik ijsblokjes met verse tuinkruiden. Hoewel ik niet echt een kok ben maak ik toch mijn eten zelf. Kant en klare smaakjes of sausjes gebruik ik niet. En een wegwerpmaaltijd koop ik niet. Of ik daardoor langer leef weet ik niet. Maar het eten smaakt mij zo beter. Het koken geeft mij daardoor ook meer plezier.

Ik blijf een liefhebber van Sciencefiction (afgekort sf, scifi of essef). Maar dat is alleen voor het lezen. Eten doe ik graag puur natuur.

 

Aroma, smaakstof

Natuurlijk aroma; smaakstof met een natuurlijke grondstof en bereidingswijze, door gisten of bacteriën al of niet genetisch gemanipuleerd.

Natuurlijke smaak of aroma; voor 95% gewonnen uit het product.

Natuur identiek aroma; synthetische smaakstof, een verboden term.

Genetisch gemodificeerd

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genetisch_gemodificeerd_organisme

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, gezondheid, Natuur, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Aromatische essence, Science Fiction of puur natuur

  1. hetiszoalshetis zegt:

    Haha, leuk…geen sf op je bord.
    Hier gebeurt dat tegenwoordig toch soms wel weer.
    Maar sf-boeken lees ik dan weer niet 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Wildcard zegt:

    Science Fiction film kijker? zijn er genoeg hoor 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    voor mij geen sf boek of film
    maak ook steeds meer m’n eigen prakkie , maar toch ook nog wel een kant en klare af en toe
    wens je een smakelijke dag

    Liked by 1 persoon

  4. Lehti Paul zegt:

    Fijn stuk om te lezen. *doet aardbeien net uit tuin in bakje waar de inhoud van de eigengemaakte diepvriesmaaltijden-restjes- nog op staat.*
    Over die thee; de keuringsdienst van waarde deed er eens een leuk onderzoek naar: die kleurtjes zijn ook gewoon suiker.

    Liked by 1 persoon

  5. Gelukkig wordt het volk wel steeds kritischer. Ongelooflijk wat ‘we’ allemaal maar naar binnen schuiven omdat we er blind op vertrouwen dat de overheid ons heus wel zal beschermen…

    Liked by 1 persoon

  6. Het wordt bijna een sport om eten in elkaar te flansen zonder die toevoegingen. Vroeger lette ik er niet op. Een bal gehakt is een bal gehakt tot ik ontdekte dat er een hoop suiker in die bal zit. En zo zijn er een heleboel voorbeelden. Aan de andere kant moet ik er ook niet te veel op letten, want dan blijft er weinig over 🙂

    Lekker koken met eigen kruiden. Niet alleen gezonder, maar ook zoveel lekkerder.

    Liked by 1 persoon

  7. perdebytjie zegt:

    Dit gaan maar oral so.Alles het preserveermiddels en suiker in en middele waarvan die gewone mens geen kennis het nie.As ek op die pakkies lees,klink dit vir my soos Grieks!

    Liked by 1 persoon

  8. sjoerd zegt:

    Ik vind SciFi geweldig en maak tegenwoordig ook alles zelf klaar. Niks niet potjes en klant en klaar. Het smaakt gewoon beter. Gisteren een lekkere maaltijdsoep gemaakt net tomaten resten groenten en wat witte bonen. Heerlijk en veel smakelijker dan soep uit blik.

    Liked by 1 persoon

  9. Hillechien Prins zegt:

    Tja die kleine lettertjes daar erger ik me groen en geel aan, heb erg slechte ogen maar kan toch moeilijk met het vergrootglas boodschappen doen. Dus ja weet niet altijd wat er in zit maar zelf koken vind ik heerlijk om te doen, en dan doe ik er toch de kruiden uit mijn eigen tuintje in.

    Liked by 2 people

  10. Myriam zegt:

    Ik heb liefst plat water, zonder enige toevoeging, of een glaasje champagne, dat is ook een natuurproduct 😉

    Liked by 2 people

  11. Rebbeltje zegt:

    Nu ik ga voor rooibos altijd met de thee en koffie smaakt me beter nog 😉
    Al die geuren zijn aan mij niet besteed en frisdrank liefst sinasappelsap met water een sauna noemen ze dat in het zuiden en is goed tegen de dorst…groetjes

    Liked by 2 people

  12. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    inderdaad de stelling van Amsterdam is mooi , vele plekken zijn opgeknapt en andere terug aan de natuur gegeven
    wens je alvast een fijn weekend

    Like

  13. meninggever zegt:

    Vervelend is dat de voedselindustrie vrijwel overal smaakmakers instopt. Niet alleen suiker, ook zout kom je overal tegen. Dus als je iets zouts eet denk je dat je door dat niet te nemen je zoutconsumptie kunt terugdringen. Valt tegen. Suikers zitten ook overal, maar ik ben nu wel zo ver dat ik geen suiker meer neem in de thee. Overigens wil ik geen smaakjes, veel te sterk naar mijn gevoel. Dan maar door met die bittere theesmaak van de zwarte soort. Zou daar ook suiker in zitten? Ik proef het zeker niet….

    Liked by 2 people

  14. Haha geef mij maar water ipv frisdrank. Jus d’orange vind ik wel lekker en ik drink dan ook elke dag een glas, soms versgeperst, is meteen één stuks fruit.
    Ik gebruik wel maaltijd- of soeppakjes, is gewoon gemakkelijk, maar dan met veel groentes toegevoegd! En thee, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg… als ik al theedrink… doe mij maar koffie, 2 bekers op een dag!

    Liked by 1 persoon

  15. bloggersterk zegt:

    Je bent eigenlijk geen theedrinker, maar promoot toch een paar blogs hiervoor je (brand)netelige thee……en eigenlijk vond ik dat al science fiction.

    Liked by 1 persoon

  16. Emigrant zegt:

    Of we nou troep eten of natuurvoedsel, we worden toch allemaal negentig. Blijkbaar zijn we een vuilnisbakkenras.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

