De Filipijnen, een (on-)bekende eilandengroep

Terwijl ik mijn blog over Cherylyn Vanzuela schrijf merk ik dat ik wel erg weinig van de Filipijnen weet. De moeder van Cherylyn komt van Mindoro, San Jose. Moeder is geboren in Cabanatuan City. Haar vader is van Leyte en geboortig in Matalom. De eilanden en de plaatsen zijn onbekend voor mij.

Jeanette is aan het emigreren naar de Filipijnen. Jeanette is een goede blogvriendin. Waar en op welk eiland Jeanette zich uiteindelijk op de Filipijnen zal vestigen is mij even ontgaan. Toch volg ik met haar blog de emigratieplannen op de voet. Hanny uit Zuid Frankrijk is een andere blogvriendin. Zij bezoekt geregeld haar kleinkind op de Filipijnen. En zo blijkt opeens hoe klein de wereld is. Maar ook dat ik met Janet, een Filipijnse leerling, meerdere volwassen lijntjes heb naar de Filipijnen.

Tagalog is de Filipijnse taal die steeds genoemd wordt. Spaans van de eerste veroveraars en Engels door de Amerikaanse overheersing maken dat Filipijnen in veel andere landen een betere toekomst zoeken. Maar een oorspronkelijke cultuur zorgt er ook voor dat er nog steeds meerdere talen worden gesproken.

Jaarlijks komen de orkanen boven de Filipijnen in het nieuws voorbij. De impact hiervan wordt door Cherylyn op haar website ingrijpend weer gegeven.

Mijn atlas geeft aan dat de Filipijnen bestaat uit ontelbare eilanden. Ondanks de band met de Verenigde Staten van Amerika ligt het wel erg dichtbij ZuidOost Azië. Nee, het hoort bij ZuidOost Azië.

Ik moet mij toch eens gaan verdiepen in de cultuur van de Filipijnen. Met het gevaar te ontdekken dat er veel verschillen tussen de verschillende eilanden zijn ….

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filipijnen

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Filipijnen, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op De Filipijnen, een (on-)bekende eilandengroep

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooi dat je via blog vriendinnen en ouders van leerlingen
    zo een blog maakt over de Filipijnen , ja wij horen hier over die vreselijke natuur rampen
    maar verders is het toch wel onbekend
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Dwarsbongel zegt:

    OT: Ik heb op Dwarsbongel een antwoord gegeven op je vraag over Magdalena. Ik zag hier geen e-mail mogelijkheid, dus even op deze manier…
    Ik probeer binnenkort hier eens verder te lezen; het ziet er goed uit!

    Liked by 1 persoon

  3. sjoerd zegt:

    Om eerlijk te zijn weet ik er ook niet veel van… Toch leuk dat je er zo’n manier mee geconfronteerd wordt.

    Liked by 1 persoon

  4. Heb altijd een tante non in de Filipijnen gehad en weet er eigenlijk ook niets over. Van communicatie gesproken.

    Liked by 1 persoon

  5. Onze koning heet Filip – misschien kan hij meer vertellen over de Filippijnen?

    Liked by 1 persoon

  6. Bertie zegt:

    Het is een eilandenrijk,meer weet ik er ook niet van.
    Wanneer je een vriend/-in kent die er vandaan komt, zoals jij Cherylyn kent, dan raak je vanzelf geïnteresseerd in diens roots.

    Liked by 1 persoon

  7. 7107 eilanden, en mijn reis start op Oriental Mindoro, net onder het eiland waar Manilla op ligt. Of ik echt ga emigreren naar de PH, dat zal de tijd leren, voorlopig zit ik er 2 maanden, daarna zie ik wel verder. Ik zal verder leven zonder vaste woon-of verblijfplaats. Het tagelog herinenrt me aan Spaans, maar ik krijg het niet in de vingers, ik ben blij dat ze ook Engels spreken. Mosschien reis ik wel door naar Thailand, Tibet en ook Bora Bora staat op de bucketlist. Maar dan moet ik wel eerst geld verdienen. 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. hier gaat wel ‘ns wat naar de filistijnen, maar naar de filipijnen zijn we nooit geweest! 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Interessant logje! Ik heb niet veel, zeg maar niks, met Azië, dus nee, ik wist er niks van.
    Maar wel leuk om dit te lezen!
    Groetjesss

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

