Ik houd van hout

Ik zit in de tuin van een vriendin op houten vlonders. Naast mijn tuinstoel staat een grote houten paddenstoel. Bij de buren staat een groter houtsculptuur. En met het rondje door het park zien we een flinke boomstoel van Henk. De structuur van hout, de kleur en geur maken mij vrolijk. Als er dan ook nog eens mooie objecten mee gemaakt zijn ben ik helemaal blij.

De mensen van WAAR zijn het met mij eens. Zij zijn ook gek op hout. Op bijvoorbeeld de kommen en snijplanken van acacia’s uit de Filippijnen. WAAR vertelt je ook graag over de makers van onze cadeaus. Zij werken in fairtrade werkplaatsen en verdienen zo een eerlijke kans op een beter bestaan.

Acaciabomen zijn niet moeilijk te vinden in de Filippijnen, ze staan langs wegen en op onbebouwde grond. Na 300 jaar overheersing door Spanje, kwamen de Filippijnen in Amerikaanse handen. Een VS gouverneur wilde dat alle straten werden beplant met acacia’s. Vandaar dat je ze overal ziet. ’t Is bovendien een snelgroeiende houtsoort die een warme kleur heeft. Mooi hout om te verwerken tot allerlei gebruiksvoorwerpen.

Het aanplanten van acacia’s is voor veel mensen daarom een investering die na een aantal jaren wat extra geld oplevert als de boom gerooid en verkocht wordt. De overheid controleert het kappen, verhandelen en verwerken van de bomen.
Enrique (70) vertrok al op jonge leeftijd naar Amerika, een beter leven achterna. Hij ging ’t leger en vocht zelfs in Vietnam. Na zijn pensioen keerde hij terug naar de Filippijnen om iets terug te doen voor zijn land. Hij startte een succesvol bedrijf in houten meubels, maar een paar jaar geleden stortte de markt in. Later kwam hij in contact met fairtrade importeur Kinta. Samen gooiden ze het roer om. Geen meubels meer, maar design gebruiksvoorwerpen als kommen, kandelaars en snijplanken. Een mooie combinatie van technisch vernuft en Westers design. ’t Gaat inmiddels goed met Enriques’ bedrijf, hij heeft 40 mensen in dienst en in drukke tijden zijn er soms wel 80 mensen aan de slag.

http://www.ditiswaar.nl/acties/ik-hout-van-jou

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, Filipijnen, Natuur en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Ik houd van hout

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooi hout is niet lelijk
    en lelijk hout bestaat niet πŸ™‚
    de zin over de controle door de overheid op de kap , vertrouw ik niet
    voor de rest is het een goede zaak
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  2. staartje zegt:

    heerlijke taal: ‘ik hout van jou” Ook ik houd van hout, maar niet van alles……

    Liked by 1 persoon

  3. zeezicht zegt:

    Ooit had ik eens een boomstronk van een oude perenboom die weg moest. Hele oude boom, dus mooie stronk in de tuin. Ik plaatste er van die vetplantjes op die overal groeien, de naam ken ik niet. Het was een pronkstuk en zo ‘natuur’…
    Tot er honderd meter verder een bosmierencolonne besloot dat er daar plaats was voor een nest… bye bye hout…

    Liked by 1 persoon

  4. Suskeblogt zegt:

    Zo lang het milieu niet kapot gemaakt wordt door al dat hout kappen is het ok voor mij.

    Liked by 1 persoon

  5. Rebbeltje zegt:

    Ik houd van hout
    Wat een mooie woordspeling πŸ˜‰
    Fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  6. sjoerd zegt:

    Acacia is inderdaad mooi hout. Ik hou ook van hout, mits goed beheerd.

    Liked by 1 persoon

  7. alles wat moedertje natuur maakt is uniek en wondermooi! πŸ˜€

    hou jezelf koel, rob!

    Liked by 1 persoon

  8. bloggersterk zegt:

    Helemaal eens dat hout schitterend materiaal is, maar ik heb de vlonders waarop je vanuit mijn woning de achtertuin betreedt nu overtrokken met een strook van nepgras. Die vlonders zijn meer dan driekwart van het jaar levensgevaarlijk glad. Houd het maar beter bij levende bomen of anders mooie houten kunstwerken.

    Liked by 1 persoon

  9. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja regelmatig een slok doet goed met deze warmte
    je hebt gelijk deze afscheid feessies zijn erg leuk , komen meest heel oud collega’s op af
    fijne avond

    Liked by 1 persoon

  10. realjager zegt:

    JA er gebeurde vooral veel tijdens de 2e wereld oorlog daar in de fillipijnen met Generaal Mc Arthur volgens mij…Hout is mooi gebruiks materiaal!

    Liked by 1 persoon

  11. Hout leeft altijd! Mooi logje!

    Liked by 1 persoon

  12. Niets mooier dan hetgeen de natuur ons geeft…

    Liked by 1 persoon

  13. John zegt:

    Leuk verhaal,
    Warme groet

    Liked by 1 persoon

  14. bentenge zegt:

    Ik hou ook van hout. Daarom zijn onze raamkozijnen geen PVC of alu.

    Liked by 1 persoon

  15. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    volgens de radar zou er hier al een bui geweest zijn , nu nog niet een druppel
    inderdaad het is zeer drukkend weer , en een paar fikse buien zouden dat veranderen , we wachten het maar af
    ik heb m’n huisje kuis en kan morgen dus de deur achter mij dichttrekken en er weer eens op uit gaan te wandelen

    een zomerse groet terug

    Liked by 1 persoon

  16. Ben even gaan kijken op de link van WAAR en als ze open zijn ga ik misschien toch eens piepen in Maastricht. Ik hou van HOUD(T)

    Liked by 1 persoon

  17. cat zegt:

    I’m working on my wood pile for my fire place on those cold winter’s nights .. and they are just around the corner as we will have night frost end of August/ beginning of September for sure. We only have poplar, spruce, willow and a little birch in this part of AB … All is still lovely and green here right now … my garden is growing beautifully and furiously … maybe nature knows that all this summer splendor will be over soon … I have cedar wood deck furniture and a cedar wood camping table by the barbeque pit … the smell of barbeque and cedar wood and freshly mowed grass … hmmm … smiles … summer time, when the living is easy, eh? … you enjoying your summer, Rob? Love, cat.

    Liked by 1 persoon

    • cat zegt:

      … u saw my post “2am” from sometime in March? … always carrying wood … that’s me and daughter Mary … smiles … the poem was written for a native friend of mine … she lost a wee baby girl just like me … I met Brenda again yesterday at their PowWow on the Sunchild reserve … will send pics if you like … and maybe some of “my” woods ? Love, cat.

      Liked by 2 people

  18. Bertie zegt:

    Hout is warm, hout lijkt altijd te blijven leven, hout is mooi. Als boom en als gebruiksvoorwerp/kunstwerk. Als het goed behandeld en geplaatst wordt, tenminste.
    Donker meubilair in zonloze hoeken maken een kamer niet mooier, maar zet een licht-eiken blad in de zon en wrijf het op. Schitterend.

    Liked by 1 persoon

  19. Kakel zegt:

    Houd moed.
    Hout moet πŸ˜‰

    Liked by 1 persoon

  20. Kakel zegt:

    Ik klikte iets te vlug weg…
    Als ik hout zie, moet ik altijd aan mijn vader denken. Zijn leven lang meubelmaker geweest. Hij heeft veel voor ons gemaakt in huis en vind het echt een ambacht. Net als het werk van WAAR.
    lieve groet kakel

    Liked by 1 persoon

  21. logbankje zegt:

    hout is het mooiste product om te bewerken, naar te kijken en op te bijten. Hans

    Like

  22. Mooi geschreven, je schept zowaar een sfeer die bijna tastbaar is.

    Liked by 1 persoon

  23. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    dus nog een dag aan het werk , betekent dat 1 dag werken en dan vakantie πŸ™‚
    fijne werkdag
    koele groet

    Like

Geef een reactie

