Griekenland

Voor mensen in de schuldsanering is een beduidende kwijtschelding van gemaakte schulden het belangrijkste begin van een nieuw schuldenvrij leven. De schuldeisers moeten daarin niet alleen meewerken, maar ook samenwerken. Het kleine beetje leefgeld dat overblijft schrikt de mensen met grote schulden in eerste instantie altijd af. Het onder curatele staan helpt daarna met het opbouwen van een nieuw ander uitgavenpatroon.

Als ik de hectische verslaggeving van de Griekse financiën volg valt mij op dat de oude en nieuwe minister van financiën gerenommeerde economische geleerden zijn. Dat de gesprekken over hoe nu verder niet verder komen dan vooral machogedrag vind ik opvallend.

Nieuwe plannen zijn niet nodig / mogelijk.

Heeft de Griekse overheid en de Griekse samenleving het uitgaven patroon nu toch drastisch veranderd? Moeten wij Europeanen niet gewoon ons verlies nemen en accepteren?

Europa is in mijn ogen ontstaan om vooral een vuist te kunnen maken naar andere economische grootmachten. Samen sta je sterk. Vreemd en verkeerd vind ik dat het nu al veel te lang een interne verdeeldheid is waarmee wij ons te kijk zetten naar die andere economische grootmachten. I.p.v. gezamenlijk op te treden naar een buitenwereld lacht de wereld om het interne gekrakeel in Europa.

Het Griekse volk heeft met hun referendum een democratisch antwoord gegeven op een financieel probleem. Kunnen de Europese leiders nu een juiste keuze maken voor het oplossen van de financiële problemen? Of blijven het Griekse volk en Europa het ruziënde kleuterklasje in de economische wereld?

Het zal mij benieuwen wanneer het nuchtere verstand de kans krijgt om het gekrakeel te stoppen! De meerderheid bij het Griekse referendum koos voor Oxi. In mijn ogen is het nu tijd dat Europa volmondig Ja kiest voor een Verenigd Europa, inclusief Griekenland.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Politiek en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Griekenland

  1. Harrij Smit zegt:

    Ja zo zou het moeten zijn (*verzuchtte hij) 😦 Eén Europa met één munt is m.i. alleen mogelijk wanneer solidariteit opnieuw de norm wordt en er rekening mee wordt gehouden dat het ene land meer mogelijkheden (kapitaal, grondstoffen, structuur) heeft dan het andere. Hoe zou de hereniging van Oost en West Duitsland ooit mogelijk zijn geweest wanneer men dat met het ‘Griekse model’ zou hebben gedaan.

    Liked by 1 persoon

  2. eltjedoddema zegt:

    Ego’s en prestiges breken vaak veel af……

    Liked by 1 persoon

  3. Heb me nooit zo bezig gehouden met dat alles, Brussel, de Euro, Griekenland… krijg er gewoon pijn in mijn hoofd van… eigenlijk is het een oneigenlijke toestand. Klinkt dat even, of slaat het nergens op? Vergeef het me dan maar Rob.

    Liked by 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    Zou mooi zijn als Europa, dat niet omvalt als Griekenland de schulden wat later terugbetaalt, niet de Griekse bevolking laat bloeden, maar degenen die deze toestand hebben veroorzaakt door onverantwoordelijk om te gaan met de financiële ruimte die het lidmaatschap van de Europese Unie ze bood. Kortom: Europa moet er op toezien dat de Griekse banken, politici en economische bovenlaag de schulden terugbetalen: zij die al die jaren profijt hebben getrokken van leningen die uiteindelijk de Griekse economie niet hebben geholpen.

    Liked by 3 people

  5. fietszwerver zegt:

    ik houd mij ook niet zo bezig met dat europesche gedoe
    maak ik mij enkel maar kwaad en dat is slecht voor mijn ademhaling

    Liked by 1 persoon

  6. sjoerd zegt:

    Ik vind dat de Grieken wel degelijk op hun geld moeten passen, het moeten niet de klaplopers van Europa worden. Dat we ze moeten helpen om hier overheen te komen ondersteun ik ook. Maar de wil van Griekse zijde moet er zijn.

    Liked by 1 persoon

  7. zeezicht zegt:

    Het Griekse volk heeft gestemd, maar half wetend waar het over ging…
    Politiek interesseert mij ook maar matig, maar wat ik hier vooral zie is een hoop arrogantie!

    Liked by 1 persoon

  8. twrls zegt:

    … Intussen blijft Nederland maar op de knietjes vallen voor Brussel en voldoet, zonder blikken of blozen, de een na de andere nabetaling aan eerder gemelde over.. Kunnen ze daar Griekenland niet van spekken?

    Liked by 1 persoon

  9. sprakeloosid zegt:

    Eens, verantwoordelijk lenen is ook een ethische kwestie die niet gehanteerd is. Ik vraag me af of ‘wij’ ons verlies moeten nemen of de banken en instellingen die willens en wetens in schuldpapieren hebben gehandeld en risico’s genomen. Ik vond dit stuk wel aardig http://www.mo.be/interview/boaventura-de-sousa-kijken-door-een-nieuwe-bril Maar nieuwe goeie brillen zijn vaak zoek of staan onbewust gewoon op je kop.

    Liked by 1 persoon

  10. Het is een moeilijk probleem met Griekenland en ik kan mij indenken dat de bevolking de bezuinigingen zat is, maar ja er moet ook iets veranderen wil je niet altijd in de ellende blijven zitten.

    Liked by 1 persoon

  11. constantinoc zegt:

    Je hebt op een goede manier Zuid-Oost Amsterdam gekoppeld aan Zuid-Oost Europa, Rob. Het is nu de hoogste tijd dat Europa niet meer wordt geleid vanuit geld- en machtdenken, maar vanuit sociale motieven. En wat de Griekse schulden betreft: die moeten, zoals anderen ook al benadrukten, worden verhaald op de schuldigen en niet op onschuldige Griekse burgers.

    Liked by 1 persoon

  12. tjark reininga zegt:

    een van de dingen die is misgegaan bij de eerdere Europese hulp aan Griekenland is, als ik het analyseer, dat er geen goed verdienmodel voor Griekenland is meegenomen. Weliswaar kon met Europees geld in Griekse infrastructuur worden geïnvesteerd, maar daarvoor werden veelal Europese financiers (banken) ingeschakeld en Europese ondernemingen. En ik vrees dat die laatste wel geproduceerd hebben, maar de winst die zij daarmee behaalden vooral naar hun eigen basis hebben doorgesluisd. Hierdoor hebben deze Europese ondernemingen en banken waarschijnlijk meer van de Europese steun aan Griekenland geprofiteerd, dan de Griekse economie.
    Maar toen die laatste instortte beleven de financiële verplichtingen aan het Europese bedrijfsleven bestaan. En toen de Europese banken in problemen kwamen en hun vorderingen op Griekenland niet konden innen, hebben de EU-lidstaten deze overgenomen. Zodat zij (en dus hun belastingbetalers) nu met het probleem zitten dat Griekenland onvoldoende verdient.
    Waarbij we natuurlijk moeten aantekenen, dat de Griekse regeringen waarschijnlijk ook structureel onvoldoende hebben gedaan om hun structurele inkomsten te vergroten.
    Zo zou zij moeten proberen de winst die in het land gemaakt wordt, effectief te belasten. En bijvoorbeeld niet meer toelaten dat touroperators die met declaraties voor (fictieve) kosten in hun land van herkomst (Nederland, bijvoorbeeld, of Duitsland) wegsluizen. Of met behulp van de brievenbusfirma’s, die in Nederland zo talrijk zijn. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de kosten van (vakantie)verblijf op de zonnige Griekse eilanden voor ons hoger worden, maar dat lijkt me een klein offer om de Griekse en Europese economische verhoudingen te versterken.

    Liked by 1 persoon

    • 90% van de Griekse schuld werd gemaakt door banken uit Nederland, Duitsland en Frankrijk. Zij wilden net zo succesvol zijn als de Britse banken.
      En kozen de Zuid Europese landen omdat daar de rente lekker hoog was.
      Daar konden zij met hun lage rente goed concurreren en verdienen.
      Zo werden Zuid Europese landen vol gepompt met geld.
      Toen ontdekten deze banken de reden van de hoge rente, zoals, wellicht een slechte betalings moraal.
      En dus creeeerde de ECB nog eens nieuw geld, om de banken te redden.

      De volgende halte, de VS, dat misschien nog wel faillieter is dan Griekenland.
      Met vooral Nederlands en Chinees geld.

      Liked by 2 people

  13. Myriam zegt:

    Helemaal en totaal met je eens!!!!

    Liked by 1 persoon

  14. John zegt:

    De minister van financiën die helaas is opgestapt is een zeer slim mens. Ik wil je dit interview met hem uit 2011 niet onthouden.
    https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.groene.nl%2Fartikel%2Fwe-zijn-op-weg-naar-het-zwarte-gat&h=2AQEZRD-B&s=1
    De vergelijking met schuldhulp zoals die hier is vind ik een slechte. Veel Grieken hebben hier niet om gevraagd en het geld wat naar Griekenland ging was om Franse Duitse, en Nederlandse banken te redden. De Europese leiders moeten eens laten zien dat ze echt om democratie geven.

    Liked by 1 persoon

  15. Patty zegt:

    Wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven…Hoog tijd dat dat besef eens bij iedereen doordringt; in geheel Europa 😉

    Liked by 1 persoon

  16. Rebbeltje zegt:

    Er zijn genoeg woorden aan vuil gemaakt ik volsta met hopelijk komt er een oplossing
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  17. Dick zegt:

    Het zal je vast niet verbazen, Rob, dat ik me helemaal in je conclusie kan vinden!

    Liked by 1 persoon

  18. henk50 zegt:

    Opmerkelijk dat er destijds politici waren die meenden dat Griekenland een strop werd omgedaan als ze toen (al) toe zouden treden tot de Eurolanden, en dat de schuld uiteindelijk zó groot zou worden dat de Grieken dat nooit meer zouden kunnen betalen. Alleen mocht dat niet gezegd worden; Europa moest groter groeien. De ‘gewone Griekse man/vrouw’ is er nu de dupe van. Dat betekent ook dat we de Grieken nu niet in de kou mogen laten staan, hoe warm het daar nu ook is.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

