Gebruik vaker een bloemetje

Dit als variant op de reclameleus; “Neem vaker een bloemetje mee”. Op mijn eerste school liep een erg creatieve collega rond. Mariejan wist met weinig tot niets de mooiste kunstwerken te maken. Studenten van de Rietveld Academie kijken graag bij haar in de winkel om nieuwe trends en mooie dingen te bewonderen. Een van de zijpaden die Mariejan bewandelt is het maken van kleding met bloemen of andere natuurlijke voorwerpen. Maar ook organiseert zij diners van alleen maar bloemen. In dit blog wil ik het ook hebben over eetbare bloemen.

Mariejan geeft workshops en diners waarin zij alle mogelijke eetbare bloemen gebruikt en verwerkt. Als eetbare bloem kwam ik vroeger niet verder dan de artisjok. Waarbij ik eerlijkheidshalve ook nog moet toegeven dat ik daar niet echt van geniet. Maar met de gerechten van Mariejan loopt opeens het water uit mijn mond. Fleurig en lekker eten wat wil een mens nog meer?

In Lekker Vegetarisch, zomer 2015, van de Vegetariërs bond lees ik twee boekrecensies. Ik breng de twee boeken graag onder jullie aandacht; “Koken met Kruiden en Bloemen” en “Gerechten uit de tuin van Eden”.

Voor de voedingswaarde eten we natuurlijk te weinig met alleen bloemen. Voor de smaak kan de geur een leidraad zijn. Hoewel er soms verrassende andere smaak tevoorschijn komt. Veel soorten Fruit, Kruiden en Groenten geven lekkere en eetbare bloemen. Ook zijn veel Wilde Bloemen erg lekker. Zelfs van de gekweekte bloemen kunnen wij er veel van op ons bord gebruiken. Ik noem er een paar bij naam: Goudsbloem, Hibiscus, Jasmijn, Komkommerkruid, Lavendel, Oost-Indische kers, Pelargonium, Sering, Viooltje geven smakelijke bloemen.

De kleur, geur en smaak maken dat een bloemenmaaltje extra feestelijk is!

De bloemblaadjes van de Goudsbloem drink ik graag als thee. Maar verder worden de bloemen rauw verwerkt en gegeten. De bloem van de aardappel, tomaat en aubergine is vreemd genoeg erg giftig! Zo zijn er nog meer giftige planten waar de bloemen juist niet van gegeten mogen worden. Bij het Vingerhoedskruid wordt er raar maar waar wel een geneesmiddel van gemaakt.

De twee boeken zijn echte aanraders.

Vandaag 10 juli 2015 is op het Museumplein van Amsterdam de langste vegetarische tafel. Of er bloemgerechten geserveerd worden weet ik nog niet. Maar ik ga wel mee eten.

http://holland.proximedia.com/local/netherlands/b/bloemsierkunst/produkt1.htm

Koken met kruiden en bloemen; Pip McCormac, Good Cook, ISBN 978 94 6143117 2

Gerechten uit de tuin van Eden, uitgeverij Kosmos, 1987

http://www.vegetariers.nl/lekker/events

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, eten en drinken, gezondheid, Natuur, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Gebruik vaker een bloemetje

  1. Mocht ik verlof hebben, ik zou ook komen eten 🙂 !

    Liked by 1 persoon

  2. eltjedoddema zegt:

    Moak veuraal
    n prachtboeket van
    de bloumen dij je
    plokken kinnen…….

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een interessant blog en als ik het allemaal zo lees en zie ook een smakelijke en zelfs vol van geur
    ik hoop aanstonds als ik een rondje om de plassen en langs de Vecht fiets ook veel bloemen te zien
    geniet de dag

    Liked by 2 people

  4. bloggersterk zegt:

    Eet smakelijk vanavond!

    Liked by 2 people

  5. fietszwerver zegt:

    dank je Rob
    ik ben zo weg met de fiets en zal van de blommen genieten
    inderdaad een zonnige groet

    Liked by 2 people

  6. John zegt:

    Hier gebruiken we komkommerkruid. Dat groeit hier op het erf dus waarom niet gelijk gebruiken in de sla. Verder dan dat komen we niet met bloemengebruik.

    Liked by 2 people

  7. Harrij Smit zegt:

    Leuke benadering, Rob en voor mij een prettig idee dat er uit mijn achtertuin zoveel te snoepen is. Zal vanmiddag eens een hapje lavendel proberen 🙂

    Liked by 2 people

  8. perdebytjie zegt:

    Ek het nooit besef daar is soveel eetbare blomme nie.

    Liked by 2 people

  9. Patty zegt:

    Jammie jammie…ook eens proberen. Alhoewel ik wel twijfel over lavendel; de olie en creme’s hiervan mag je niet inwendig gebruiken, maar de bloem eten mag wel? Ga ik toch eens verder uitzoeken 😉

    Liked by 2 people

  10. sjoerd zegt:

    Verschillende van deze bloemen heb ik geproefd, alleen van het vingerhoedskruid blijf ik ver weg…

    Liked by 2 people

  11. staartje zegt:

    Leuke dingen! Die tafel lijkt me leuk; de boeken ook.mjaren gelden at ik in Amsterdam mijn eerste viooltje. Leuk en lekker

    Liked by 1 persoon

  12. de langste vegetarische tafel ..
    daar had ik mijn voetjes wel willen onderschuiven, rob! 😀

    fijn weekend, met hier en daar een lekker bloemeke! 😉

    Liked by 1 persoon

  13. rietepietz zegt:

    Ik begin te begrijpen dat ik m’n mooi boeketjes voortaan beter veilig weg kan zetten 😉
    Nee ik wás al geen avontuurlijke eetster en dan wordt er bij het ouder worden zeker niet beter op, bloemkool met een bloemig gekookt aardappeltje vind ik al vergenoeg gaan;-)

    Liked by 1 persoon

  14. jeetjemina zegt:

    Om eerlijk te zijn, ik ben geen bloemeneter maar zou dat toch eens moeten proberen.
    In de oorlog aten bloembollen en voor zover ik weet, zijn ze daar niet aan dood gegaan!
    En aan die tafel op het M plein had ik grasg aangeschoven als ik het had geweten!!

    Liked by 1 persoon

  15. Melody zegt:

    ot
    ik heb niets met koken… dus wat wel of niet kan moet je aan mij niet vragen…

    Ik kwam ff kijken naar een zwembroekloos verhaal maar ook dat kon ik niet vinden 😉

    Fijne avond verder en mooie zondag natuurlijk ook

    Liked by 1 persoon

  16. Contramin3 zegt:

    Ik ga eens op zoek. .. en maak een foto als ik ze heb gevonden en klaar ben om ze te verorberen!

    Liked by 1 persoon

  17. meninggever zegt:

    Ik krijg smaakjesthee niet door de keel. Vreselijke smaak. Dus dat wordt niks met die bloemengerechten……

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

