internetten ……

pinterest, youtube, skype, tumblr, facebook, bitcoins,  twitter, wordpress, selfie, imgur, instagram, foursquare, linkedin, reddit, Viber, hoe kunnen wij onze tijd delen ……

Een van mijn vriendinnen leeft achter haar computer. Elk moment van de dag is zij online. Op hetzelfde moment heeft zij contact met verschillende mensen. Het onderwerp is altijd hetzelfde; wat er voor eten ontbreekt op de keukentafel en het ontbrekende vriendje. Mijn vraag is voortdurend hoe te werken tussen al deze chaos. Gelukkig heb ik het een stuk makkelijker. ’s Morgens vroeg ga ik gewoon op dezelfde tijd de deur uit. En ’s avonds steeds later kom ik thuis. Met mijn weekendinkopen haal ik meestal de volgende zaterdag wel. En anders struikel ik op weg naar mijn werk of weer naar huis over de open winkels.

In de trein zie ik soms een aardige vrouw en in de wachtrij bij de kassa zie ik ook wel leuke vrouwen. Maar 24/7 online zijn lukt mij niet. Soms hoor ik over nieuwe, betere datingsites. Alsof daar het geluk voor het oprapen ligt?

Met een goede vriendin overzee Skype ik af en toe en met een aantal vrienden mail ik regelmatig. Met een vrouw in Vietnam communiceer ik m.b.v. Viber. Voor een vriendin in Rotterdam gebruik ik whatsapp. Via Linkedin heb ik nu een aardig netwerk van zakelijke contacten. En soms kan ik daar handig gebruik van maken. Maar de nieuwste ontwikkelingen van het internet gaan grotendeels aan mij voorbij. Voor veel jongeren ben ik dan ook een typisch voorbeeld van een digibeet.

En toch kan ik niet meer zonder mijn internet aansluiting. …..

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, persoonlijk en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op internetten ……

  1. eltjedoddema zegt:

    En toch kan ik niet meer zonder mijn internet aansluiting. …..

    Stel die veur: gain Grunnegs meer in beeld. Elke dag zol leeg en ainzoam wezen…….😉

    Liked by 1 persoon

  2. Hillechien Prins zegt:

    Nou geef toe ik ook niet meer. Ten eerste is het een noodzakelijk kwaad op mijn werk en Ten tweede vind ik het gewoon fijn om contact met familie en vrienden te onderhouden ook al ben ik daar niet zo heel goed in. Maar ben zeker niet constant Online, de gedachte alleen al ….

    Liked by 1 persoon

  3. Myriam zegt:

    Jij een digibeet??? Laat me niet lachen, je bent aardig mee denk ik zo hoor 🙂

    Like

  4. Bertie zegt:

    Zonder Internet leven zou moeilijk voor me zijn maar de hele dag? Nee… Alleen met slecht weer laat ik de laptop aanstaan en check af en toe facebook, mail en weblog. Andere dagen sluit ik af, straks bijvoorbeeld. Te mooi weer om daar niet van te genieten en een smartphone heb ik niet.

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    er zijn dagen dan doe ik tussen het HuisHaten door wat op de pc
    met mooi weer ben ik weg de natuur in , oké vandaag dan niet , rustdag na een fijn weekend weg
    ik heb de blogs , soms een whatsap uit Zwitserland en of een mailtje uit Bonn , verder is het aardig rustig 🙂
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  6. De afleiding van het internet , facebook enz de geluidjes uit je zak of tas waar je wel op zou ‘moeten”reageren Tja het word alleen maar meer meer meer … Maar daar tegenover staan dan weer richtingen als in het Nu leven …. mind fulness enz
    Ik heb het heel lang volgehouden om niet mee te doen met Appen maar werk gerelateerd kon ik op een bepaald moment geen nee meer zeggen . Nu ik het een tijdje gebruik blijkt het toch wel handig .
    Bij vele anderen vergeleken ben ik net zo’n digibeet als jij want ik kijk smorgens mijn mail na … gewoon achter de laptop met een heerlijk bakje thee erbij. en als het even kan buiten in mijn tuin . maar eenmaal onderweg kom ik er ook vaak genoeg achter dat mijn mobiel nog steeds thuis aan de oplader ligt .
    Ik mis hem in de meeste gevallen niet want ik ben dus zo iemand die graag geniet van het moment .
    Een goed gesprek gewoon met iemand aan n tafeltje of een leuke ontmoeting ergens …met wie of wat dan ook …..de natuur….. is me veel meer waard.

    Liked by 1 persoon

  7. John zegt:

    Je maakt gebruik van meer sociale netwerken dan mij en ik ben geen digibeet dus jij al helemaal niet.
    Mensen die 24,7 online zijn zullen natuurlijk nooit dat ontbrekende vriendje of vriendinnetje vinden lol.
    Het zou zonde van het leven zijn alsmaar bij de pc te zitten.

    Liked by 1 persoon

  8. Ximaar zegt:

    Veel van je lijstje gebruik ik niet, zoals Facebook en de zaken die daar op lijken. Aan de andere kant is mijn laptop ook mijn TV en staat ie om die reden en teletext regelmatig aan. Met een smartphone is het overigens nog erger. Ik ken hele volksstammen die elke 2 minuten naar dat schermpje moeten kijken. Dat is nog meer een verslaving, die met mensen mee op pad gaat.

    Liked by 1 persoon

  9. schrijfsels zegt:

    Facebook, twitter, Instagram en pinterest: daar die ik niet (meer) aan mee. CandyCrush was verslavend voor even, Word- en NumFeud zijn dat nog altijd 🙂 Ik blog soms, lees mijn krant nog op papier, en ben best sociaal. Volgens mijn kinderen ben ik redelijk digibeet, voor mijn schoonouders ben ik de redder in nood als hun i-pad ’t weer eens niet doet.

    Liked by 1 persoon

  10. Nou ik vind internet de uitvinding van de eeuw, zou er niet meer zonder kunnen, ik vind het helemaal geweldig..
    Praat met mijn familie over de hele wereld.Facebook vind ik prachtig..heb zoveel familie leden gevonden …Als je zo een grote familie hebt als ik, dan vind je dat geweldig..in Zuid Amerika, Amerika, Asia, alle uithoeken van de wereld zijn ze vertegenwoordigd.
    Via Skype praat ik af en toe met hen, maar via Messenger van FB kan dat ook..Whatsappen dat doe ik ook, altijd wel iemand die met je wilt praten, soms niet zo handig, vanwege de tijdsverschillen..maar ach dat is een kleinigheid.
    Nee ik Facebook, ik WhatsApp, Skype, Viber, smsen en bellen komt niks meer van…dat is passé…Nee ik zou gek worden als ik geen internet zou hebben.
    Ik heb heel wat leuke mensen leren kennen, en daar ben ik blij om…Lang leve het internet!

    Liked by 2 people

  11. Maar daarnaast kan ik de natuur en de dieren ook waarderen…heerlijk erop uit, lekker een met de natuur…maar de telefoon gaat ook mee, en af en toe post ik wel een fotootje om aan hen te laten zien hoe mooi de natuur is…

    Liked by 1 persoon

  12. Patty zegt:

    Ik zou me aardig remi voelen zonder internet hierzo op de berg 😉
    Hoewel contact in persoon nog altijd veel fijner is, ook ik zou niet meer zonder internet kunnen. Zoals met alles; de juiste balans zien te vinden 😉

    Liked by 2 people

  13. Suskeblogt zegt:

    Ik houd van internet alleen al voor de vele informatie die je er kunt vinden. Wat de sociale netwerken betreft ben ik neanderthaler. Ik heb facebook maar alleen om bij te lezen wat er in mijn omgeving gebeurt en wie waar mee bezig is. Nu en dan een like of reactie, veel meer niet.
    Geen smartphone met apps voor mij voorlopig. Ik leef ook graag in de echte wereld zonder constant voorovergebogen naar dat schermpje te staren terwijl ik door de straten van de stad wandel.
    Groetjes.

    Liked by 1 persoon

  14. Harrij Smit zegt:

    Gelukkig kan een mens keuzes maken, Rob en dat gaat jou dus ook nog wel goed af. De kunst is om al die mogelijkheden naar onze wensen en behoeften te gebruiken, in plaats van je knettergek te laten maken door ze allemaal en tegelijkertijd op je (smartphone, laptop, p.c. en tablet) los te laten 😀

    Liked by 1 persoon

  15. Eline zegt:

    Ik doe volop mee in al het internet- en sociale mediageweld. Stiekum vind ik het fijn als ik een vakantieadresje tref, waar geen bereik is en geen wifi. Heerlijk rustig. Als er dan ook nog geen nederlandse TV is, dan is er pas echt rust. Soms verbaas ik mij erover dat mensen steeds minder snel de telefoon pakken om even te bellen. Dat je een echte stem hoort, zullen we maar zeggen.

    Liked by 1 persoon

  16. sjoerd zegt:

    Ik leef van de enen en nullen, maar soms gaat de kop om. Ik heb mijn blog en voor de rest doe ik het rustig aan. Ik heb alleen een mail verslaving waar ik nog vanaf moet.

    Liked by 1 persoon

  17. Lewies Mymer zegt:

    Digibeet–nuwe word vir my. Ek glo nie dit bestaan (al) in Afrikaans nie. Dit beskryf my digitale vermoë baie goed!

    Liked by 1 persoon

  18. staartje zegt:

    Aardig bij de tijd. En prima keuzes gemaakt.De tijd van nu vraagt om het maken van keuzes. 24/7 online zijn. Dat moet je niet willen

    Liked by 1 persoon

  19. Rebbeltje zegt:

    En toch is het soms erg handig…dochter en schoonzoon zijn nu in Ijsland en o ik mag meegenieten van de natuurfoto’s via fb…en wat is het daar mooi zeg. En zolang de pc doet wat ik wil dan voel ik me nog geen digibeet…
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  20. Paul zegt:

    Ik kan ook absoluut niet meer zonder internet. Maar ik probeer wel te letten op de hoeveelheid tijd die ik online besteed. Beetje rondklikken, en je bent zo uuuuuren verder.

    Liked by 1 persoon

  21. Morgaine zegt:

    Ik word al kriegel van internet, lees, blogs lezen na 2 uur lezen dus… en dan FB nog, dat is het wel, dan moet ik van internet af, al zijn er ook wel momenten da ik iets langer zit, maar echt, na 3 uur, moet ik iets anders ga doen, of dat dan buiten of in huis is, kan verschillen, heeft ook weer met mijn gezondheid te maken.

    Vroeger op msn kon ik ook wel aardig mijn tijd verdrijjven, maar eigenlijk ben ik chatten en zo wel wat zat, en email? ja voor de blogs die een update hebben en soms naar familie, maar dat gaat eerder en meer via de vaste lijn, niet eens mobiel, of via FB even een berichtje.

    X

    Liked by 1 persoon

  22. terrebel zegt:

    Zo gaat dat met verslavingen: je hebt ze niet nodig én je kunt niet zonder. Met een beetje moeite kan ik een paar dagen internetloos leven. Maar dan gaat het toch weer kriebelen…

    Liked by 1 persoon

  23. Tjonge jonge, ik gebruik dat allemaal niet hoor… maar kan echt niet meer zonder internet.
    Tijdens de eerste jaren overwinteren had ik zelf geen internet, maar moest dan naar de receptie van het complex waar wij woonden. Kon er zo chagrijnig van worden en zo ben ik helemaal niet.
    Ik heb mijn WordPress blog (heerlijk), Facebook (vooral leuk voor de buitenlandse contacten), YouTube (broodnodig voor mijn muziek), Skype (Op dit moment maar 2 mensen waar ik regelmatig mee Skype zonder video) en… – die staat er in die opsomming niet bij – Facetimen (vergelijkbaar met Skype) doe ik voornamelijk met mijn zoon die in het buitenland woont. Geen Twitter meer, geen Instagram meer, geen Pinterest meer… teveel van het goede!
    Maar… nogmaals, ik kan echt niet meer zonder internet.. 😉

    Liked by 2 people

  24. Ik heb enkel WordPress en heel sporadisch bezoek ik Facebook op een anonieme account…

    Liked by 1 persoon

  25. gelukkig bepaal je zelf hoe ver je wilt gaan met internet en hoe lang je naar je scherm zit te turen.

    voor wie het niet moest weten; er zit een uit-knop aan je pc.
    (aan je leven trouwens ook) 😉

    Liked by 1 persoon

  26. Ik verdien mijn geld online, ik kan niet zonder internet. Internetdaten heb ik ook gedaan, maar ik ben slecht in online selecteren van de juiste partner. Ook offline ben ik daar slecht in trouwens. Als ik boodschappen doe kom ik vaak langs de orgelman, via een datingsite wilde hij met me op date, ik niet met hem. Ik heb niets met draaiorgels, zeker niet als de orgelman er tegenover staat. Ik werk 4 uur per dag online. De rest van de dag sta ik in het echte leven. Dat is mijn realiteit.

    Liked by 1 persoon

  27. Geen idee waar nu een goede dating site te vinden is. Ik heb 14 jaar geleden mijn vent gevonden op onehello.nl maar dat bestaat niet meer. Wel weet ik dat veel relaties op Internet ontstaan zijn. En waarom niet?
    Voorheen zat ik rustig de hele dag achter de pc, maar dat heb ik substantieel afgebouwd. En een iZombie (zoals dat meisje dat tegen de glazen wand aanliep) wil ik never nooit worden. Wel heb ik nu ook een camera die in mijn broekzak past en waar ik ook nog mee kan bellen 🙂

    Liked by 1 persoon

  28. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja je zegt het goed , en deze regendag is heel goed voor de natuur
    vandaag blijf ik dus thuis en doe wat HuisHaten , morgen wandel ik weer in Drente
    vrolijke pensioen groet 🙂

    Like

  29. hanscke zegt:

    Wegens vakantie en andere bezigheden hier een tijdje niet meer geweest. Ik zal dan ook wel een digibeet zijn, maar zoals ik mij op het internet voortbeweeg vind ik het goed en zo wil ik het houden. Ik zie mijn surfen op het internet als zwemmen in zee, dat vind ik leuk, maar ik hoef niet zo nodig echt te surfen of laat staan kitesurfen.

    Liked by 1 persoon

  30. small kucing zegt:

    There are good and bad about internet connection and socuial media. It all comes down to how we use them . If used correctly then it would do good instead of harm

    Liked by 1 persoon

  31. Plato zegt:

    Ik kan nauwelijks geloven dat je een digibeet bent. Als jij het bent, ben ik het ook. En ook ik zou mijn internet niet graag missen. Weliswaar is hier alleen youtube en weblog in gebruik maar alleen het googelen naar onderwerpen al. Mijn hele cursus kunstgeschiedenis hangt er aan en daarnaast vele onderwerpen.
    Die vriendin lijkt me saai. Laat ze kopen wat ze op tafel wil en als ze een vriendje wil moet ze minder zeurverhalen neerzetten, denk ik. Of ben ik nu te hard?

    Liked by 1 persoon

  32. botervliegje zegt:

    ik vind internet een hele mooie uitvinding. Internet en ik weten samen nl heel veel, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er op. Pinterest vind ik fijn omdat ik daar alles op kan verzamelen wat ik nu niet meer hoef te printen en vervolgens niet meer weet waar ik de losse papieren heb gelaten. Van facebook is bij mij de lol al af, niets nieuws te beleven. Whatsapp is makkelijk om snel een berichtje te sturen en instagram heb ik nog maar net ontdekt dus daar nog genoeg te ontdekken.

    Liked by 1 persoon

  33. waterleeuw zegt:

    Voor de opkomst van internet ging alles wat niet face-to-face kon, per (vaste) telefoon of brief.
    Iemand die destijds de hele dag aan de telefoon gekluisterd zat, en/of met zijn neus in de correspondentie zat, zou toch als lichtelijk vreemd zijn gezien.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

