De buren van Richard Peter Stanislav Krajicek?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit sportief ben geweest. Eerder schreef ik al dat ik geen schaatstechnieken in de benen heb. Nu wil ik ruiterlijk toegeven dat ik nooit tegen een bal heb geslagen. Tennissen is dan ook niet mijn sport, niet om naar te kijken, niet om te zelf te spelen. Toch word ik telkens enthousiast als ik hoor of lees dat er weer een “Richard Krajicek Playground” geopend is.

Bij mijn nostalgische tocht door het Spijkerkwartier zocht ik de stadslandbouw naast de spoordijk. In mijn herinnering was de oude spoordijk een strook ontoegankelijke wildernis waar de natuur vrij spel kreeg. Met een kaartje voor interessante tuinen en opvallend groen ga ik nu op pad. Naast of achter de “Richard Krajicek Playground” zijn een aantal enthousiaste plantenliefhebbers de stadsnatuur aan het bedwingen. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de buren van Richard Krajicek.

Met het kaartje in de hand vraag ik aan een van de medewerkers van het prachtige sportcomplex de weg. Van de ene medewerker kom ik bij de andere medewerker. Allemaal zijn ze even vriendelijk en behulpzaam. Maar geen van allen weten ze de precieze plek van de stadslandbouw aan te wijzen. Vreemd genoeg kent ook niemand de folder waar ik mee rondloop. Vol verbazing bekijken en bespreken ze de folder.

Rondlopend verbaas ik mij over de prachtige omgeving en wens ik weer kind te zijn. Het hele Spijkerkwartier is zo veranderd. In het midden van de beruchte periode woonde ik in het midden van deze wijk. Toen leek het erop dat alle criminaliteit zich concentreerde in het Spijkerkwartier. Nu zie ik rustige straten, mooi groen, opgeknapte huizen en alles wat een opgroeiend kind zich maar kan wensen.

De stadslandbouw aan de Thiemestraat heb ik gevonden. Een mooie goed onderhouden moestuin met de mooiste en lekkerste, bloeiende en groeiende planten. Weinig mensen erkennen de schoonheid van hun eigen straat, wijk. Maar voor de bewoners en hun kinderen van het Spijkerkwartier moet het een lust zijn op hier te wonen en op te groeien!

www.mijnspijkerkwartier.nl

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, eten en drinken, gezondheid, Kinderen, Natuur, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De buren van Richard Peter Stanislav Krajicek?

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    Richard woont zover ik weet in Muiderberg 🙂
    maar het is een goede zaak deze speelvelden te plaatsen voor de kinderen
    als ik het ook een mooi streven om parken en plantsoenen of ander groen , goed te onderhouden en er zelfs een moestuin van te maken , met ook als het kan mooie bloemenborders , dat is weer goed voor de bijenstand en houd wespen weg van de woningen en terrassen
    geniet de dag
    wandel groet

    Like

  2. Hillechien Prins zegt:

    En stond daar nu ook de Krajicek playground

    Liked by 1 persoon

  3. Stadslandbouw is een nieuw woord voor me. Wonend in Zeeland ben ik erg bekend met landbouw; nu ben ik verder benieuwd naar de stadsvariant.

    Liked by 1 persoon

  4. Mooi dat het allemaal zo ten goede veranderd is. Vaak hoor je juist het tegenovergestelde.
    Voor gezinnen nu een fijne buurt, kan me voorstellen dat je wel weer kind zou willen zijn.
    Zonnige dag gewenst! Groetjesss

    Liked by 1 persoon

  5. Jaixy zegt:

    Leuk zeg dat je oude buurt zo positief veranderd is.

    Liked by 1 persoon

  6. staartje zegt:

    Met zulke mensen wordt Nederland goed en mooi

    Liked by 2 people

  7. Goede ontwikkeling die stadslandbouw in de volkswijken van onze steden!

    Liked by 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Mooie dingen die Krajicek doet en dan ook nog op een goede locatie, tussen de mensen en in een opgeknapte wijk. Dar hebben we wat aan!

    Liked by 1 persoon

  9. Plato zegt:

    Stadslandbouw. Ik heb ooit enorm genoten van al die initiatieven om daktuinbouw te bedrijven. Ook in Amsterdam trouwens. De Bijlmer lijkt me er uitstekend geschikt voor want geen industrie etc. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het Spijkerkwartier niet ken. In de Bijlmer liep ik mijn rondjes (in de middagpauze) van ZAO aan de Bullewijk naar de Amsterdamse Poort. Soms zwierven we door de wijk aan de overzijde van het spoor, soms naar IKEA of richting AMC, een enkele keer Kraaiennest. Maar het Spijkerkwartier… nee. Waar ligt het en… heb je er ooit foto’s van gepubliceerd. Het lijkt me een aantrekkelijke wijk.

    Liked by 1 persoon

  10. sjoerd zegt:

    Alles wat het groen maakt ben ik voor. Stadslandbouw is nieuw voor me. Ben me net aan het oriënteren op een groen sedumdak.

    Liked by 1 persoon

  11. zo’n tocht doorheen je vroegere ‘thuis’ brengt jou niks dan schoonheid?
    ’t is te hopen dat de huidige bewoners dat inderdaad ook zo ervaren, rob! 😉

    Liked by 1 persoon

  12. Beste Rob,

    Goed om te horen dat je zo positief bent over de Krajicek Playground in het Spijkerkwartier en de mensen die daar werken.

    Een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een wijk is één van onze doelen. Fijn dat we ook in het Spijkerkwartier daar onze (kleine) bijdrage aan hebben kunnen leveren.

    Hartelijke groet,
    Annemarie Smith
    Krajicek Foundation

    Liked by 1 persoon

  13. meninggever zegt:

    Zoals ook Johan Cruyff zorgt dat de jeugd gaat sporten en nog zo wat lieden met een bekende naam zorgen dat er op straat meer genoegens zijn dan verveling en hangen. Goed initiatief en als dat leidt tot meer goede tenisspelers zou dat nog een pre zijn ook. Ik leerde het indertijd niet. Te elitaire sport. Je mocht al blij zijn als je in de straat hardloopwedstrijden kon houden of de straatvariant van het edele honkbalspel….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

