Het goede van vroeger en de verbeteringen van nu!

Bij een collega blogger lees ik over het Boerderijmuseum in Heeswijk-Dinther. Een volledige boerderij uit 1900

Een gemengde boerderij. Kortweg;  veeteelt en landbouw onder een dak.

“De boerderij zelf is er een van de oude soort met een woonhuis (waar men vaak met een man of tien samenleefde) een voorstal en een achterstal. Veel van de zaken die je krijgt voorgeschoteld zijn, in de tijd bekeken,  inventief en soms zelfs slim. Zoals het vroegere verwarmingssysteem met een centrale houtkachel/open haard die bij gebruik ook meteen het water in de stal warm maakte, maar ook kon worden gebruikt voor roken van worsten. Niets op deze boerderijen ging verloren, alles was bruikbaar en niets werd zo maar weggemikt. Ook de slaapruimten zijn verhalen op zich waard.”

Moderne duurzame landbouwbedrijven gebruiken veel van de bedrijfsvoering uit die tijd en van deze boerderij. De circulaire of zelfvoorzienende elementen van dit boerenbedrijf zijn beter voor mens, plant, dier en aarde. Aangevuld met de moderne (ICT-)technologie maakt dat wij minder vermoorden, vernietigen en vervuilen.

Het goede van vroeger en de verbeteringen van nu!

Goed geschiedenisonderwijs vind ik belangrijk. Naast de verdere ontwikkeling van onze technische mogelijkheden vind ik filosofie onderwijs ook belangrijk. Stilstaan bij normen en waarden is niet meer voldoende. Steeds belangrijker is het te overdenken wat de gevolgen zijn van ons menselijke handelen. De gevolgen voor de mensheid, planten, dieren en onze Aarde zijn belangrijk. Van onze geschiedenis kunnen wij leren. En met de juiste blik kunnen wij vooruit bedenken wat de negatieve gevolgen zijn van ons handelen.

http://www.museumboerderij.nl/

http://altijdmijnmening.com/2015/07/22/boerderijleven/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Natuur, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Het goede van vroeger en de verbeteringen van nu!

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    als ex vee verzorger en liefhebber van de natuur ben ik het geheel eens met dit blog
    zonnige fiets groet

    Liked by 1 persoon

  2. Dat zou mooi zijn: minder vermoorden, vernietigen en vervuilen…Goed stuk, en ik heb weer een nieuw goed blog ontdekt om te volgen, waarvoor dank. Vroege ochtendgroet 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Patty zegt:

    Precies…even verder kijken en denken als je neus lang is 😉
    (Eindelijk schijnt ie weer hier -) zonnige groet!

    Liked by 1 persoon

  4. bloggersterk zegt:

    Denken in oorzaak en gevolg. Ik heb geen kinderen en heb geen idee wat ze allemaal onderwezen krijgen, maar ik schat in dat dit inderdaad braakliggend terrein zou kunnen zijn. Maar of je dat met filosofie – overigens een prachtvak – aangeleerd krijgt?

    Like

  5. lummel zegt:

    Ik denk dat mijn moeder in haar hele leven twee telefoons heeft gehad. De kids hebben nu elk jaar een nieuwe. Wel veel betere, maar ten koste van wat?

    Liked by 1 persoon

  6. meninggever zegt:

    IK kan iedereen aanraden even in dat erg leuke museum te gaan kijken. Omdat je ziet hoe kleinschaligheid ook milieuvriendelijk en zelfvoorzienend kan zijn. Kunnen we nog iets van leren. Ik deed dat in ieder geval……

    Liked by 1 persoon

  7. Rebbeltje zegt:

    Zo dichtbij en niet eens geweest…goeie tip
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  8. Melody zegt:

    Opgegroeid zijnde op het platteland is dit natuurlijk niet nieuw voor mij en vanuit die herinneringen kan ik ook niet anders dan jou volkomen gelijk geven. Ik hoop al heel lang dat meer mensen (vaker) stil gaan staan bij actie-reactie …. want dat kan volgens mij alleen maar de wereld een aangenamere plek maken voor elk levend wezen.

    Liked by 1 persoon

  9. Bertie zegt:

    Het ziet er aantrekkelijk uit, ik houd het in gedachten. Nu waren natuurlijk niet de boerderijen van kleine boertjes zo goed.

    Liked by 1 persoon

  10. fietszwerver zegt:

    als ik dit alles zo nalees , gaan we terug naar de tijd dat ik op de lagere landbouwschool ging , op de middelbare was het door het prille begin van de EU al aardig aan het afbrokkelen , mede door mega boerderijen
    ik fietste van Leerdam naar Eindhoven vandaag , leuk ritje
    slaap wel

    Liked by 1 persoon

  11. ria zegt:

    Ik ben een kind van puur natuur
    zonder mobieltje, make up of sieraden
    lees alle filosofische boeken van waarde
    zou het liefst willen wonen
    op de grote stille heide
    met een paar goede vrienden
    of met z’n beiden.
    de herrie en hectische drukte vermijden..

    Fijne nachtrust, Ria

    Liked by 1 persoon

  12. Moet hierbij opeens denken aan het stel wat ons huis gekocht heeft. Ze hebben alles in oude staat hersteld, zoals bv schuifpui eruit en gewone deuren er weer in. Van een grote kamer weer twee kamers met schuifdeuren in het midden gemaakt etc.Maar wel qua energie en verwarming de meest nieuwe technische en duurzame snufjes gebruikt.

    Liked by 2 people

  13. staartje zegt:

    Geschiedenis is heel belangrijk. en dan de geschiedenis goed gebruiken. ik heb me altijd verbasda dat zeer ontwikkelde samenlevingen als de Griekse en Romeinse zomaar konden instorten.

    Liked by 1 persoon

  14. sjoerd zegt:

    De mensen vroeger waren niet minder inventief, ze hadden alleen minder kennis. We moeten leren van onze historie en daar ook gebruik van maken.

    Like

  15. fietszwerver zegt:

    als ik Pieter ontmoet , hoe kan ik weten dat hij het is 🙂
    warme avond groet

    Like

  16. Dick zegt:

    Wijze en ware woorden, Rob! Uit de alom heersende verdwazing en verwarring zou je kunnen concluderen dat we ons tot dusverre op z’n minst iets te weinig rekenschap gegeven hebben van waar ons handelen en onze organisatievormen toe zouden kunnen leiden.

    Like

  17. het goede van vroeger maakt dat wij vandaag het beste hebben? 😉

    Like

Geef een reactie

