Een rectificatie van een slordige vergissing

In mijn stukje “De Familie Bavinck uit Driemond” zitten een aantal slordigheden. De wasserij Griffioen stond niet in Driemond, maar in Weesperkarspel. Driemond is het oude Geinbrug. Dat is een dorpje dat bij de bouw van de Bijlmer door Amsterdam geannexeerd is. Nu is het onderdeel van het stadsdeel Amsterdam-ZuidOost. Weesperkarspel was een van de grotere gemeenten van Nederland. We praten dan over het grondoppervlak en niet over het aantal inwoners. In vroegere tijden was dit juist een zeer dun bevolkt gebied.

Hier komt mijn vergissing ook vandaan. De uitgaven van de Historische Kring Driemond lees ik uit interesse voor mijn stadsdeel Amsterdam-ZuidOost. Kadastraal woon ik nu nog in de Weesperkarspel. Terwijl de gemeente Weesperkarspel al enige tijd niet meer bestaat. Na de gedeeltelijke Amsterdamse annexatie kregen Weesp, Naarden en ’s Graveland de rest van het grondgebied.

Onder Weesp, langs de Vecht aan de Utrechtseweg lagen een aantal wasserijen. En niet zoals ik verkeerd beschreef in Driemond. De Vecht stond rond 1800 en staat nu in 2015 weer bekend vanwege haar schone water. In 1900 haalde Heineken ook zijn water uit de Vecht. De Amstel was toen te veel vervuild om in de bierbrouwerij te gebruiken.

De leden van de Historische Kring Driemond vertelde mij dat er vaak twee families verbonden waren aan een wasserij. De familie voor het waswerk en een familie verantwoordelijk voor het transport en het contact met de klanten. In het geval van de wasserij Griffioen van Adriaan Griffioen heeft een trouwerij twee families bij elkaar gebracht. Na zijn huwelijk werd zijn zwager Bavinck uiteindelijk compagnon. Deze zwager kocht later het hele bedrijf van Griffioen. De bedrijfsnaam Griffioen bleef gehandhaafd. Al werd het een familiebedrijf van Bavinck. De tweede generatie Bavinck heeft na 1960 de wasserij Griffioen overgenomen. Veel werk werd uitgevoerd door vakantiekrachten. Uiteindelijk zorgden de opkomst van de wasmachine en de steeds verder gaande hygiëne eisen van o.a. ziekenhuizen voor een teruglopende omzet. Schaalvergroting en investeringen in meer en grotere machines bleken noodzakelijk. Voor de Familie Bavinck een reden om het bedrijf te verkopen. Collega Hafkamp uit Apeldoorn heeft het bedrijf overgenomen. De Wasserij Hafkamp in Apeldoorn bestaat nog steeds.

Voor het gezin van een van de broers Bavinck was geen geschikte huisvesting aan de Utrechtseweg aan de Vecht. In 1950 verhuisde zij naar Geinbrug, het huidige Driemond. Dit laatste gegeven maakt dat mijn oorspronkelijke titel: “ De familie Bavinck uit Driemond” wel een beetje klopte. Alleen dat de geschiedenis van de wasserij Griffioen, van de familie Bavinck, ligt aan de Utrechtseweg langs de Vecht, heb ik volledig over het hoofd gezien.

N.a.v. mijn slordige vergissing heb ik met een aantal leden van de Historische Kring Driemond mogen kennismaken. Een leuke ontmoeting waar ik in een ander blog nog eens op terugkom.

Cor Bavinck van http://www.tumult.nl/ wil ik ook bedanken voor zijn hulp, aanvullingen en verbeteringen.

Zowel de Historische Kring als Cor Bavinck hebben mij bereidwillig geholpen om deze nieuwe tekst te schrijven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesperkarspel

https://nl.wikipedia.org/wiki/Driemond

https://robalberts.wordpress.com/2015/07/20/de-familie-bavinck-uit-driemond/

http://www.wasserijhafkamp.nl/

http://www.tumult.nl/

http://www.historischekringdriemond.nl/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Driemond en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Een rectificatie van een slordige vergissing

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooi dat een voor jou lezers eigenlijk klein foutje , er nieuwe contacten voor jou zijn ontstaan voor je interesse in de geschiedenis van jou omgeving
    en wij steken er ook weer veel van op , ikzelf kan die omgeving goed
    en had dit allemaal toch niet bevroed

    visserij groet

    Liked by 1 persoon

  2. staartje zegt:

    Dat is dan weer rechtgezet. Voor mij als lezer gaat het om de lijn en maakt zo’n foutje geen verschil

    Liked by 1 persoon

  3. eltjedoddema zegt:

    vergizzen
    is mìnselk

    zo nait
    din hadden we
    n uutdrukken minder

    Liked by 2 people

  4. sjoerd zegt:

    Dat is echt mooi zo’n rectificatie…

    Liked by 1 persoon

  5. Morgaine zegt:

    En er is meteen weer een heel nieuwe post ontstaan, je hebt weer een mooi mens ontmoet en leren kennen, en wat mij betreft, al die kadasters en waar precies, is voor mij altijd ongeveer, haha de grote lijn was kloppend, dat is genoeg als je er verder weinig komt of nog van weet, maar die plaatsnamen komen mij wel bekend voor, maar nooit bij stil gestaan dat dit opgegaan is in de Bijlmer. Daar was ik toen te jong voor.

    X

    Liked by 2 people

  6. bloggersterk zegt:

    Elk voordeel hep z’n nadeel: als je veel lezers hebt, zoals jij, is de kans op ‘close readers’ groter. Voordeel van het nadeel is weer: je blog wordt er steeds beter van 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. JoJo zegt:

    Leuk om te lezen. Ik heb in Driemond gewoond, van 2003 tot 2007.

    Liked by 1 persoon

  8. meninggever zegt:

    Voor de oppervlakkige lezer geen al te groot vergrijp hoor. En als je wilt zien hoe zo’n wasserij indertijd werkte, in het fraaie Zuiderzeemuseum van Enkhuizen staat nog zo’n gebouw en dat werkt op stoom nog prima….

    Like

Geef een reactie

