Het Spijkerkwartier, een nostalgische terugblik

In de beruchte periode van het Spijkerkwartier heb ik even op Spijkerstraat 231 gewoond.

Oorspronkelijk is het Spijkerkwartier een plek met spijkers. Het begrip “spijker” is ontstaan uit het laat Latijnse “Spicarium” (graanschuur) met als stam: “Spica” (korenaar). Versterkte bouwwerkjes van steen werden in het veld als graanopslag gebruikt.

In mijn tijd, de beruchte periode van het Spijkerkwartier, werden er andere dingen opgeslagen en verhandeld. In de tuinhuizen tussen de Spijkerstraat en de Driekoningendwarsstraat lagen vaak drugs en/of wapens. Uit het raam van onze keuken of op het platte dak naast onze keuken leek het soms alsof we naar een politieserie keken. Agenten in burger en in uniform stroomden dan van alle kanten de binnentuinen binnen om iemand op heterdaad te arresteren.

In mijn herinnering heeft de wijk monumentale huizen met prachtige gevels. Achter roodverlichte ramen kleedden mannen zich vroeger uit voor vrouwen met indrukwekkende gevels. De heen en weer rijdende mannen op zoek naar de mooiste vrouwengevel werden eerst gedwarsboomd door het invoeren van eenrichtingsverkeer in de straten. En na mijn vertrek zijn de vrouwen van lichte zeden uit de wijk verbannen. Terwijl ik nu rondloop klaagt een horeca ondernemer over het doodse karakter van de wijk. Graag zag hij de rode lampen weer schijnen.

Zelf geniet ik van de gerenoveerde gevels. De werkende vrouwen uit de beruchte periode mis ik helemaal niet. De nieuwe buurt spreekt mij juist aan. Het rijtje met de Brusselse huizen aan de Spijkerstraat heeft voor mij altijd allure gehad. De Franse neorenaissance van de buitenkant vind ik mooi. Binnen was duidelijk te zien dat hier rijke mensen met personeel hebben gewoond. Terwijl ik bij mijn oude voordeur sta zie ik dat het pand nu in drie luxe appartementen is ingedeeld. De buurman, kunstenaar Beks, woont er ook niet meer.

De beneden buurvrouw met haar illegale kroeg in het souterrain is natuurlijk vertrokken. De andere buurvrouw met haar lichte bijverdiensten is ook verhuisd. In oude fabriekspanden en scholen zijn studentenkamers gekomen. Dus ook op de bovenste verdieping wonen andere mensen. De reuring in de wijk is anders. Maar kan ook gezellig en levendig worden.

Voor alle leeftijden is er nu iets te vinden in het Spijkerkwartier. De zichtbare, onzichtbare  en aantoonbare criminaliteit is gelukkig verdwenen!

http://www.spijkerkwartier.net/

 

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Het Spijkerkwartier, een nostalgische terugblik

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    zo heeft elke periode toch zijn eigen charme
    ik fietste gister ff naar het buurtje waar ik opgroeide , je kan daar spreken van een dorp op zich
    er is ook nog niet een steen gedraaid , maar de bevolking is veranderd , ik spreek van Tuindorp – Nieuwendam
    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  2. Jaixy zegt:

    Mooi beschreven wat de tijd doet met een wijk. Hoe dingen veranderen, hoe de inwoners veranderen.

    Liked by 1 persoon

  3. Gerbie zegt:

    Mooie zin: “En na mijn vertrek zijn de vrouwen van lichte zeden uit de wijk verbannen.”

    Oorzaak? Gevolg?

    Liked by 2 people

  4. Ik ken alleen maar het nieuwe Spijkerkwartier

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Mooie herinneringen toch…

    Liked by 1 persoon

  6. Rebbeltje zegt:

    Ja Rob je vind niet meer terug wat je achterliet…maar je geniet van de gevels en van wat eens was…fijn weekend

    Liked by 1 persoon

  7. Geert Smits zegt:

    Mooie sfeerschets 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Bertie zegt:

    Een goed logje. Het Spijkerkwartier ken ik niet, alleen van naam en die was niet best zoals je al schreef.
    Dat iemand de reuring mist kan ik me wel ’n beetje voorstellen; slecht of niet, levendigheid schenkt sfeer aan een woonwijk en maakt het wonen gezellig. Misschien is het er nog te nieuw?

    Liked by 1 persoon

  9. Suskeblogt zegt:

    gelukkig zijn er de herinneringen nog.

    Liked by 1 persoon

  10. Frappant Rob… ooit woonde ik een straatje verderop: De Karel van Gelder, laten we zeggen Spijkerkwartier vs 2.0; vergelijkbare herinneringen.
    Ik kon er in ieder geval mijn eendje on-afgesloten voor de deur parkeren… “toezicht” genoeg !
    Totdat ook daar verdwaalde kogels op een dag in de muren van het balkonnetje ketsten…. toen was het ook daar snel gedaan met de rosse buurt !

    Liked by 1 persoon

  11. realjager zegt:

    Ik ben er volgens mij nog nooit geweest maar fijn dat zo’n buurt zo goed opgeknapt is!

    Liked by 1 persoon

  12. meninggever zegt:

    Wij gingen vroeger met vrienden van mijn ouders vaak naar Arnhem. Best een hele trip indertijd. Maar het Spijkerkwartier kwamen wij niet. Nee, de familie van die vrienden woonden ‘op stand’. Ergens in de fraaie heuvels van het buitenlandschap daar. Gek genoeg had ik altijd het idee dat dit een fraaie en chique stad was met een heel mooi (en oud) stationsgebouw. Werd later wel anders. Vind het best een aardig stad, maar dan vooral om de kenmerkende trolleybussen. Maar verder? Nee! Overigens kennen alle grote steden dit soort wijken. Amsterdam had zijn PIjp. Met broeiplaatsen voor grote namen in de entertainmentwereld. Die wijk was altijd arbeiders/achterstandsgebied. Tot men ergens in de jaren tachtig begon te renoveren en investeren. Nu is het een erg gezellig deel van de stad Amsterdam, met nieuwe bewoners die er echt iets van willen maken. En natuurlijk het fraaie Sarphatipark. Loop er eens doorheen, de moeite waard…

    Like

Geef een reactie

