Grootse Vormen

In de Gooise Knoop ( kruising A10 en de Gooise Weg ) staat een mooi fruitkunstwerk. In 1995 heb ik met veel plezier meegewerkt aan de realisering van Les grandes Formes van Jacques Vieille. Wel hebben we toentertijd aangegeven dat het eten van fruit langs autosnelwegen niet aan te raden is. Je komt er langs als je langs de Weespertrekvaart tussen Betondorp en het Amstelstation fietst.

Jacques Vieille heeft met zijn kunstwerk een aantal landschap elementen proberen te combineren. De hoge metalen masten symboliseren de hoogspanningsmasten bij de elektriciteitscentrale tussen Diemen en Muiden. De hoge leiperen proberen de metalen masten te evenaren. De appelbomen en druivenranken kwamen vroeger veel voor in de buitenplaatsen van de Watergraafsmeer.

De vormen zijn groots. Toch zitten er ook veel kleine details in dit kunstwerk. Alle leerlingen van de tuinbouwschool Linnaeus hebben geometrische figuren gemaakt. Vieille wilde graag dat appelbomen en druivenranken in deze geometrische figuren gesnoeid zouden worden. In de praktijk is daar niets van terecht gekomen. Toch was het aandoenlijk om de eerste klassers bezig te zien met linialen, maatstokjes en hun fantasie. Toegepaste wiskunde zou een moderne docent dit noemen.

Boven raast het verkeer nu naar zijn bestemming. Beneden genieten vooral de konijnen van het kunstwerk. Nog steeds vind ik het jammer dat er geen deugdelijk informatiebord langs het naastgelegen fietspad staat.

Nu is er alleen op internet een pagina te vinden over dit kunstwerk:

https://www.amsterdam.nl/kunstencultuur/kunst-openbare/kunst-openbare/kunstwerken/amsterdam-stadsdeel-0/betondorp/les-grandes-formes/

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, eten en drinken, Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Grootse Vormen

  1. Je hebt al een heel parcours afgelegd in je leven…

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    wie weet fiets ik daar nog eens langs als ik weer een rondje Nieuwendam doe
    geniet de dag

    nevelige groet

    Liked by 1 persoon

  3. sjoerd zegt:

    Toch ziet het er aantrekkelijk uit op de foto. Jammer dat de afbeelding geen detail laat zien.

    Like

  4. staartje zegt:

    Volgens mij ben ik er weleens langs gesneld. Mooi vind ik het. ik ben dol op dit soort initiatieven

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    ja voor de werkenden is het weekend weer voorbij , maar wat was het een prachtig weekend
    en jij gaat dus op kamp , nu weet levert dat een goed blog op
    van herfst vakantie weet ik alleen nog dat het dan op SPL erg druk was 🙂

    avond groet

    Like

  6. bloggersterk zegt:

    Ik ga het eens bekijken. Heb meer Landschapskunst bezocht. Het staat er op de site nog wat kaal op, maar zou nu toch begroeid moeten zijn.

    Liked by 1 persoon

  7. meninggever zegt:

    Nooit geweten dat daar een kunstwerk staat. Kom er wel eens langs, niet opgemerkt. Rommelig landschap wellicht de oorzaak?

    Liked by 1 persoon

  8. Plato zegt:

    Ik kom er nooit langs maar het lijkt me wel een interessant project.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

