Gegroefd, gebarsten en gescheurd

N.a.v. een stomme inbraak hoor ik het volgende. Nee, het was geen echte Rembrandt. Nee, pas na jaren werd het verdwenen kunstwerk gemist. Ja, bij de buren hangt wel een echte Rembrandt. Maar die wordt dan ook op waarde geschat en goed beveiligd. Terwijl dit in het nieuws is hoor ik mijn vrienden over iets anders ongehoords praten. Een eeuwenoud kunstwerk is door een nieuwe eigenaar in tweeën gezaagd. Anders paste het niet door de voordeur. Nu hangt het in twee verschillende slaapkamers te pronken alsof het een origineel is.

Bij de reparatie en renovatie van kunstwerken gaat er soms iets mis. Maar over het algemeen hebben wij respect voor oude waardevolle werken. Met de Natuur gaan wij anders om. Veraf of dichtbij willen wij de Natuur vooral naar onze hand zetten. Respect voor dat leeft, groeit en bloeit ontbreekt erg vaak.

Naast de basisschool “de Rozemarn” staat een wilde appelboom. De stam heeft een gegroefd, gebarsten en gescheurd uiterlijk. Prachtig mooi voor diegene die er oog voor heeft. Het gegeven dat in de beginjaren van deze school een leerling of leerkracht een appelkroosje naar buiten heeft gegooid maakt de appelboom nog specialer! Voor mij is deze boom een voorbeeld van een monumentaal kunstwerk.

Even verderop wordt het schoolplein van DE Brede School in mijn oude buurtje omgetoverd tot een gezond schoolplein. De leerlingen van de Bijlmerhorst, de Polsstok en de As Soeffa krijgen les in gezonder leven. Voor mij is de wilde appelboom bij de Rozemarn een voorbeeld van gezond leven.

U begrijp het al de wilde appelboom van de Rozemarn moet wijken voor nieuwbouwplannen. Gegroefd, gebarsten en gescheurd wordt deze boom straks geveld. Toen ik dit te horen kreeg ontstonden er groeven, barsten en scheuren in het vel van mijn voorhoofd. Ik word oud en begrijp steeds minder van de ongezonde lokale politiek en stedenbouwkundigen. Veel van hun ideeën kunnen mij gestolen worden!

http://www.bomenstichting.nl/monumentale-bomen.html

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Biologie, eten en drinken, gezondheid, Natuur, Onderwijs, persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Gegroefd, gebarsten en gescheurd

  1. Patty zegt:

    Terwijl er tegenwoordig een techniek bestaat om een boom in zijn geheel te verplaatsen…https://www.facebook.com/IsmaelCala/videos/958804917480264/?pnref=story

    Liked by 1 persoon

  2. Hillechien Prins zegt:

    is toch eeuwig zonde zo’n boom, probeer die toch te verplaatsen

    Liked by 1 persoon

  3. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    kunst zoals werken van Rembrand en anderen , of ander soort kunst , is aan mij als ik kiezen moet wat mooier is , wint de appelboom en al het ander moois in de natuur

    vochtige groet

    Liked by 2 people

  4. Morgaine zegt:

    ja het lijkt wel of er minder groen pas in de nieuwe plannen waar het eerst juist zo groen mogelijk moest zijn allemaal, ik ben voor dat laatste maar zelfs hier het bomenplan, het brengt en levert geld op voor de gemeente, dat is de onderliggende kern en ondertussen zagen ze het park hier ook telkens meer om, nog even en het park bestaat alleen uit grasveld, ik mis mijn koningslinde die voor mijn slaapkamerraam stond nog elke dag welke gevraagd was door ons om te snoeien en hop weg was de boom… weg vogeltjes…. hallo inkijk!

    X

    Liked by 1 persoon

  5. benjamín zegt:

    Ik moest even lachen toen jij het over reparatie en renovatie van kunstwerken had. Ik herinner me een Spaanse señora die een paar jaar geleden een eeuwenoud schilderijtje uit een kerk compleet in de vernieling hielp … net zoals veel gezagdragers dat tegenwoordig met de wonderen der natuur doen.

    Liked by 1 persoon

  6. zeezicht zegt:

    Hier net hetzelfde!
    De mooiste gebouwen verdwijnen om plaats te maken voor nieuw.
    Vroeger stond het stadhuis vrij, met een groot plein ervoor. Veel groen en wel parking.
    Maar dat stoorde niet. Op marktdag was het heel gezellig en overzichtelijk.
    Wat is er gebeurd? … ondergrondse (dure) parking en alles volgebouwd met appartementsblokken. Moesten er geen trappen voor het stadhuis zijn, je zou het nog niet vinden. De wekelijkse markt wordt verdeeld waar plaats is en is ondertussen al gehalveerd.
    Dat heet dan vooruitgang?

    Liked by 1 persoon

  7. sjoerd zegt:

    Appelkroos heb ik even moeten opzoeken, dat noemen we hier een appelkietsch…

    Liked by 1 persoon

  8. Rebbeltje zegt:

    Jammer dat die weg moet al is het alleen maar omdat jij die zo mooi vind haha
    Groetjes

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Ooit, al weer lang geleden, gebeurde hetzelfde in Groningen. Oude boom moest wijken voor nieuwbouw. Dat hoorde het bestuur van de toen nieuwe school in polderstad Almere. Die wilden wel een oud eik voor de deur. En zo geschiedde. De boom ging ingepakt en goed verzorgd met kluit en wortels richting Flevoland. Werd daar ingegraven en deed het jarenlang prima. Maar onlangs, de school kreeg een nieuwe signatuur, meer multiculti dan voorheen, moest de boom plaatsmaken voor hangplekken voor jongeren. En hup, daar ging hij. 30 jaar na de redding. Toch brandhout. De tijd had hem toch ingehaald….

    Like

  10. Ach, een boom is toch maar een ding. Zo vervangbaar toch? NOT!!!!!
    In de tuinen van mijn buren zijn de bomen in de loop der jaren ook gesneuveld. Zo jammer.

    Liked by 1 persoon

  11. Bertie zegt:

    Jammer, juist oude fruitbomen zijn soms zo mooie verweerd of kromgegroeid. Net kunstwerken.

    Noodgedwongen moest onze kersenboom er ook aan geloven, hij was ziek en werd niet meer beter. Geen oeroudje, tien jaar of zo maar wegdoen wilden we hem niet. We hebben hem afgezaagd tot schouderhoogte en genieten alsnog van de stam, door de uitlopers. Die knippen we telkens af zodra de blaadjes verdorren maar de stam is goedgeefs en zorgt aldoor voor nieuwe.

    Liked by 1 persoon

  12. Plato zegt:

    Is het dan niet mogelijk medestanders te mobiliseren. Dat er een keer niet gebeurd wat men zich in alle wijsheid heeft voorgenomen maar dat het een keer genoeg is met al dat economisch gewauwel over kosten en opbrengsten?
    Ja, inderdaad, ik kan er kwaad over worden. Nou ja, dat moet dan maar eens.

    Liked by 1 persoon

  13. Emigrant zegt:

    Bestuurders in tweeën zagen en door de voordeur naar buiten!

    Liked by 1 persoon

  14. Frank-103 zegt:

    Hier verplaatsen ze oudere bomen, tenzij ze te groot geworden zijn. Zomaar kappen doen ze in ieder geval niet.

    Like

Geef een reactie

