Sponskomkommertijd

Ja, ik weet het de komkommertijd is al lang voorbij.

In het voorjaar las ik ergens iets over; “is er een leven zonder plastic?”

Ik schreef er zelfs een blog over. Een luffa of loofah, een natuurlijke spons of de vrucht van de sponskomkommer noem ik in dit eerdere blog. Rondvragend en zoekend probeerde ik zaadjes van de komkommer te kopen. In Europa lukt mij dat niet. In de Verenigde Staten vond ik een adres. Alleen de prijs per zaadje en de verzendkosten stonden mij tegen.

Afgelopen zaterdag zit ik te wieden in het kleine volkstuintje van Kiet, Tam en Ken. Vietnamese kruiden en groenten zijn bijna overwoekerd door Nederlandse onkruiden. Vorig jaar groeiden de pompoenen van de buren over alles heen. Dit jaar gooi ik een pompoenrank terug naar de buren. Terwijl de onkruiden op de composthoop gooien wijs ik naar de pompoenrank. Waarop Kiet mij uitlegt dat dit een Vietnamese komkommer is.

Verder pratend vraag ik of hij een website kent met Vietnamese kruiden en groenten. De website doornemend ontdek ik door de Engelse en Latijnse namen een nieuwe plantenwereld. De Looffah staat dus bij Kiet, Tam en Ken te groeien en bloeien. Als er dit jaar vruchten komen krijg ik eindelijk mijn eerste Looffah. Voor het volgend jaar krijg ik alvast de belofte dat ik enige zaden krijg.

Zo wordt de komkommertijd voor mij verlengd tot na mijn vakantietijd ….

http://agriculture.vic.gov.au/agriculture/horticulture/vegetables/vegetables-a-z/asian-vegetables/asian-vegetables-glossary

http://www.veganista.eu/loofah

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Vietnam en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Sponskomkommertijd

  1. eltjedoddema zegt:

    bin je
    onderschovveld
    mor beschik je
    over netwaarken

    din kin je
    de looffah
    op aigen kracht
    bie mekoar haarken

    Liked by 2 people

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    zo zie je maar weer , de 1 weet dit de ander dat en zo zit jij komend jaar op sponskomkomers te kauwen , beter dan die keukensponsjes vast en zeker
    geniet de vakantie dag

    grauwe groet

    Liked by 1 persoon

  3. bloggersterk zegt:

    En dan zelf loofah tasjes maken? Volgend jaar krijg je ze in ieder geval niet meer bij de supermarkt.

    Liked by 1 persoon

  4. Rebbeltje zegt:

    Eerlijk? …nog nooit van gehoord 😉

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Haha, en dat is dan mooi meegenomen…

    Liked by 1 persoon

  6. Nu weet ik eindelijk wat een looffha is!

    Liked by 1 persoon

  7. Bertie zegt:

    Nooit van gehoord maar nu ik ze op veganista zie, denk ik ze wel te kennen. Ik weet niet waarvan.

    Liked by 1 persoon

  8. Morgaine zegt:

    Whahahahaha en dan staat het gewoon onder je neus 😀

    X

    Liked by 1 persoon

  9. benjamín zegt:

    Ik gebruik ook natuurlijke sponsen, maar die komen uit de zee. Van een luffa had ik nog nooit gehoord.

    Liked by 1 persoon

  10. Kakel zegt:

    Zo zie je maar: geef nooit op!
    Van Luffa heb ik nog nooit gehoord. Bedankt voor de links, ben ik vanavond weer wat wijzer geworden. En jij weet wat er voor volgend jaar in het vat zit…
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

  11. Nou ja zeg… dat is toch mooi! Hoewel ik er echt nog nooit van gehoord heb hoop ik dat het je meer dan goed zal gaan smaken het volgend jaar!!! Gelukkig maar dat je ze nog niet ver weg besteld had…

    Like

Geef een reactie

