Een bericht met een rouwrandje

De dood van een vreemde is nieuws.

Het overlijden van een geliefde een tragedie.

Het slachten van een kip geeft lekkere kippensoep.

Afslachten van een hond noemen we dierenmishandeling

Wanneer Amerikanen gedood worden praten we over terrorisme.

Maar de Amerikaanse soldaten ergens op de wereld zijn altijd de helden.

 

Wie, of wat wij zijn en soms waar wij zijn bepaald vaak onze mening.

Maar of de feiten daar dan ook invloed op hebben?

 

TV kijk ik niet meer. Kranten lees ik steeds minder. Ook mijn radio beluister ik weinig. Her en der pluk ik het nieuws van het internet.

 

Berichten over een doodstraf, een aanslag, een gewapend conflict of een oorlogsdaad verontrusten mij nog steeds. Het valt mij op dat ook in onze geschiedenis overzichten er veel aandacht is voor de daders.

 

Terwijl de slachtoffers meestal worden vergeten ……

http://www.beleven.org/feest/allerzielen

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Een bericht met een rouwrandje

  1. Bertie zegt:

    Een diepgaande impressie over Allerzielen, Rob. Te diep wellicht?

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    ben het helemaal met je eens , helaas is het zo
    en dat gebeuren in die link laat ik aan hen die daar in geloven
    met alle respect

    Liked by 1 persoon

  3. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel in deze wereld…

    Liked by 1 persoon

  4. staartje zegt:

    Daar heb je gelijk in. We Krijgen een betekenis mee. Allerzielen. ook mooi om bij stil te staan, maar niet in de Halloweenvariant

    Liked by 1 persoon

  5. sjoerd zegt:

    Wie zijn wij dat we mogen oordelen…

    Liked by 1 persoon

  6. Hillechien zegt:

    daders krijgen 10 jaar, slachtoffers krijgen levenslang

    Liked by 2 people

  7. meninggever zegt:

    We zien ook nog steeds dat de ellende van de een minder belangrijk is dan die van een ander. Elke Israelische dode is wereldnieuws, tientallen Palestijnse doden? Mwah. De honderdduizenden doden in Irak? De Syrische soldaten afgeslacht door IS? Ach. Maar die ene westerling die door de Barbaren wordt onthoofd? Zo gaat het hier ook. Afrekeningen in het ‘milieu’ doen we af als ‘zo, weer een opgeruimd’, eerwraak als akelig, maar niet te vermijden. Zo zijn we dus heel selectief in onze benadering en gaan voorbij aan de nabestaanden van al die slachtoffers die er meestal niet om hebben gevraagd. Wonderlijke wereld…

    Like

  8. Ik begrijp het helemaal dat je nauwelijks meer kranten leest en televisie kijkt. Die neiging heb ik zelf ook. Ik word gewoonweg depri van de nieuwsberichten.

    Liked by 1 persoon

  9. perdebytjie zegt:

    Ons leef in ’n baie onvolmaakte wêreld.Ek lees deesdae ook nie meer koerant nie en kyk selde nuus.Dit maak mens net depressief.

    Liked by 2 people

  10. Ik kijk ook bijna geen TV meer.. en kranten lees ik ook niet, net als jij nieuws van het internet.
    Mooi logje Rob!

    Like

  11. Zeker ook omdat ik van mening ben dat we zo gemanipuleerd worden door de media. Ik probeer altijd te “omdenken”

    Like

  12. Ja, soldaten zijn helden al wordt er gedood, om van andere handelingen maar te zwijgen … ver van huis …
    Een (serie-)moordenaar doodt maar als ie gepakt wordt, wordt hij gestraft….
    Het gebeurt dat polities in onverschillig welk land “per ongeluk” raak- of dood- schieten…
    Verdedeging voor de een, aanval voor de ander ….

    Ik had een luchtiger idee voor aller-zielen-dag :
    op mijn Facebook zette ik een animatie of gif-vidéo
    ( die ik hier niet kan kopiëren merk ik nu )
    waarbij een wandelende dame in vlindertjes “oplost “….
    Als het mijn tijd zal zijn om te vertrekken, dan graag ook zò …
    zette ik erbij …..

    Een zuidelijke groet,
    hanny

    Like

  13. Suskeblogt zegt:

    Dresden was destijds een grote overwinning. De twin towers een ramp.
    De ene dode is duidelijk meer waard dan de andere.
    Soms vraag ik me af hoelang de USA nog de grote held van het westen zal blijven.

    Like

  14. Dick zegt:

    Misschien moeten we maar op Allerzielen aanhaken en er een herdenken van alle gestorven zielen (gelovig of ongelovig) van maken met speciale aandacht voor de (vaak naamloze of snel vergeten) slachtoffers van ons menselijk bedrijf.

    Like

  15. terrebel zegt:

    Mooie overdenking, Rob! Ik schreef er zelf eentje voor de Herfstequinox in onze vrijmetselaarsloge maar die is nogal lang. Ik denk dat je je er wil in kunt vinden. Zal ik’em opsturen per e-mail? Je kunt mij jouw e-mail adres sturen via info[dingetje]terrebel.nl

    Like

  16. terrebel zegt:

    En inderdaad: voor ons was Hannie Schaft een heldin. Voor de Duitsers een terroriste. Perspectief maakt heel veel uit. En achteraf is het veel makkelijker om te bepalen wie ‘goed’ en ‘fout’ zijn. Is de leeuw die zijn jongen voedt fout? Het gevangen konijntje zal daar anders over denken.

    Like

Geef een reactie

