Cor Draijer, een ontmoeting

Tijdens een bijeenkomst van de Historische Kring Driemond ontmoet ik Cor Draijer met zijn vrouw. Eerder hebben we even telefonisch contact gehad. Maar nu zien en spreken we elkaar in levende lijve. Op een van mijn blogs over Driemond schreef ik wat vreemde verkeerde opmerkingen. Cor is de uitgelezen persoon om de juiste historische informatie over Weesperkarspel en Weesp te verkrijgen. Vandaar onze afspraak om elkaar te ontmoeten.

Hoewel ik regelmatig over het internet surf, houd ik er ook van om dingen vast te houden en tastbaar te maken. Cor legt mij uit dat op zijn werktafel allerlei papieren aantekeningen liggen. Over allerlei historische onderwerpen legt hij zijn persoonlijke dossiers aan. Tijdens archief en bronnenonderzoek maakt hij zijn aantekeningen. Voor zover dat mogelijk is maakt hij ook een foto van zijn bronnen.

Even dwalen wij van het onderwerp af. Het gevaar dat informatie verloren raakt op het internet bespreken wij. Cor vraagt of ik historisch materiaal verzamel. De nadelen van computers en internet onderschrijf ik. Maar mijn boekenkast bevat weinig geschiedenisboeken.

Cor is een van de oudere leden van de Historische Kring Driemond. Al behoren de andere leden ook vooral tot de grootouder generatie. Hoe het verleden van Driemond en Weesperkarspel het best bewaard kan worden houdt alle leden van de studiekring bezig. Maar ook hoe jongere geïnteresseerden betrokken te krijgen bij de lokale geschiedenis is het streven.

Een het Weesper Nieuws schrijft Cor Draijer zijn column. Over specifieke onderwerpen wordt hem ook geregeld gevraagd om iets te schrijven. Enthousiast vertellen Cor en zijn vrouw hoe zij hun hobby professioneel beoefenen.

Het Weesper Nieuws is ook op het internet te vinden. Hier vind u de historische stukjes van Cor Draijer. De Historische Kring Driemond heeft ook een website hier vind u informatie over de papieren uitgaven. Cor Draijer heeft een duidelijke bijdrage aan deze uitgaven.

Met bronvermelding zal ik in de toekomst nog eens terugkomen op de onderzoeken en publicaties van Cor Draijer.

Elke tweede zaterdag van de maand is Cor Draijer met zijn vrouw in Huize Historica aan de Lange Stammerdijk 33 in Driemond.

http://www.weespernieuws.nl/

http://www.historischekringdriemond.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Driemond, Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Cor Draijer, een ontmoeting

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    een interessant blog over de historie van dat Amsterdamse dorp
    zo volg ik online het Amsterdamse dorp Tuindorp Nieuwendam en het Friese Makkum

    onstuimige groet

    Liked by 1 persoon

  2. Potverdikke, interessante mens ben jij !

    Liked by 1 persoon

  3. staartje zegt:

    Geschiedenis is boeiend. Geeft zoveel inzicht.

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Een fascinerende hobby lijkt me dat. We hebben hier in het “gebrookse” ook een aantal mensen die de geschiedenis van onze stad proberen te vervolmaken. Af en toe plaats ik een foto welke ook daar vandaan komt.

    Liked by 1 persoon

  5. terrebel zegt:

    Fijn dat er zulke mensen zijn! En inderdaad: internet is bij tijd en wijle een fijn instrument maar je kunt er lang niet alles mee.

    Liked by 1 persoon

  6. perdebytjie zegt:

    Dis belangrik om geskiedenis korrek te weergee.Klink of jy ernstig daaroor is..welgedaan!

    Liked by 1 persoon

  7. ezelgedachten zegt:

    Burro Holanda : Interessante links. Ik deel jouw gedachten omtrent de vluchtigheid van gedegen opslag op het internet. Je blijft afhankelijk van de host. Maar ook eigen opslag via een NAS kan . Mogelijkheden genoeg.

    Liked by 1 persoon

  8. fietszwerver zegt:

    nu hier waren gisteravond – vannacht en ook vandaag weer fikse buien bij een stormachtige wind
    ik heb niets tegen een mooie winter van sneeuw en ijs , maar je weet hoe dat in dit landje uitpakt , chaos 🙂
    winter ’63 groet

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Als wij in Weesp te gast zijn, zoals gisteren, nemen we altijd het lokale krantje mee. Ligt bij winkeliers. Ken de man niet, noch zijn columns. Zal wel aan mijn te selectieve wijze van lezen liggen…

    Like

  10. Fijn die bewogen mensen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

