Javaans?

In een geschiedenisboek lees ik over Ghanese officieren op Java in het KNIL. Bij een Javaanse collega van mijn vader eet ik voor het eerst een rijsttafel. Een kennis vertelt enthousiast over bijeenkomsten van Bangsa Jawa voor Surinaamse Javanen.

Java het grootse eiland van het grootste Islamitische land is voor mij ver weg en onbekend

Het verhaal over de nazaten van de Ghanese KNIL-officieren verbaast mij. Ook de Nederlandse familienaam van een Ghanese vriend is een voorbeeld van ons koloniale verleden. Als ik in Amsterdam een Warung, een Surinaams Javaans eethuis, naast het traditioneel Indonesisch restaurant Java tegenkom weet dat onze Nederlandse eetcultuur mondiaal is geworden.

Het gevraagd en ongevraagd verplaatsen van hele volksstammen over de wereld was onderdeel van onze handelsgeest. Nu komt er gelukkig steeds meer schaamte tevoorschijn bij ons ooit roemrijke verleden. Kritiek op de niet altijd even democratische kanten van de huidige Indonesische politiek vraagt misschien eerst inzicht van ons verleden op Java!

Onderdrukking en uitbuiting wordt in het Javaanse sprookje “Saïdjah en Adinda” door Eduard Douwes Dekker indrukwekkend beschreven.

Bij de 3 door mij genoemde Javaanse bevolkingsgroepen in Nederland is een nostalgische drang naar hun oorspronkelijke cultuur te zien. Wat mij in hedendaagse borrelpraat opvalt is dat wij Nederlanders slecht thuis zijn in onze eigen geschiedenis en cultuur. Schrijnender vind ik dat er ook meer en meer luidkeels minachtend over de cultuur en geschiedenis van nieuwe Nederlanders wordt gesproken.

De Javaanse wortels van Geert Wilders krijgen misschien later nog eens een verhelderend geschiedenisonderzoek?

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in persoonlijk, Politiek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Javaans?

  1. Suskeblogt zegt:

    in feite niets nieuws, als je leest wat de IS uitspookt worden nog hele volksstammen als vee verhuisd. We leren het nooit.

    Liked by 3 people

  2. fietszwerver zegt:

    nee dat verhuizen van hele volksstammen is nog steeds gaande
    en wat de handelsgeest uit tijden van de VOC aan gaat
    ik vind niet dat mij daarvoor in 2015 hoef te schamen
    wel eet ik graag al die heerlijke oosterse gerechten

    regen groet

    Liked by 1 persoon

  3. Java is voor mij totaal onbekend terrein. Die Belgen, toch…

    Liked by 1 persoon

  4. Lewies Mymer zegt:

    Volksverhuisings vind nog steeds plaas, en al het mens eindelose simpatie met die vlugtelinge, wonder mens oor hul invloed op die samelewings waar hulle te lande kom.

    Liked by 1 persoon

  5. .. en toch zijn we allemaal ‘mens’ .. of we nu zwart, wit of geel zien! 😉

    fijn weekend, rob!

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Ons geschiedenisonderwijs is ook selectief. Ondanks die bejubelde V.O.C. mentaliteit heb ik weinig tot geen lessen gehad over ons koloniale verleden. Waarschijnlijk toch te pijnlijk, zeker omdat de meeste Indië veteranen toen nog leefden. Die billen mogen zeker eens bloot, al is het alleen al om die Wilders te bashen 🙂

    Liked by 2 people

  7. sjoerd zegt:

    Volgens mij moet ik ook eens even in kasten duiken en heb ik nog ergens een handgetekende kaart van mijn vader liggen…

    Like

  8. Bertie zegt:

    Toch herinner ik me wel het een an ander, ook E. D. Dekker hebben we klassikaal gelezen en besproken. Volgens mij was er sprake van gene bij sommige docenten; misschien werden lessen hierover niet aangemoedigd omdat de opvattingen betr. onze mentaliteit langzamerhand veranderde. Over die bejubelde kruistochten hoorden we immers ook bijna niets meer.

    Liked by 1 persoon

  9. staartje zegt:

    De geschiedenis leert veel, maar dan moet je hem wel lezen. De bril die wordt opgezet, is heel bepalend. Terugkijkend op de geschiedenis, kun je je heel goed realiseren dat het anders is, dan je dacht, dat je niet alles wist. dat geldt voor ons koloniaal verleden….: politionele acties, ik snapte nooit wat dan dan inhield. dat besefte ik pas veel en veel later. en dan had ik ook nog een vader die daar gevochten had. We kunnen wel leren, maar dan moeten we willen. samen kunnen we aan andere wijw van denken inzetten. dat weet ik zeker

    Liked by 1 persoon

  10. Een vriendin van mij komt uit Indonesië, dacht Bali. Ach, als je die verhalen hoort als 14jarig meisje naar Nederland gemoeten. Vreselijke geschiedenis ook… Dat boek zou ik graag lezen, al even gekeken bij Bol, maar helaas niets kunnen vinden. Weet er veel te weinig van…
    Groetjesss

    Liked by 1 persoon

  11. De Javanen hebben het in Suriname ook zwaar te verduren. Ze staan daar vrijwel onderaan de ladder. Als we van het koloniale verleden willen leren hoe discriminatie zich erdoor heeft voortgeplant, dan is een mondiale geschiedenis van de diverse opvoedingen wellicht de beste bron. De liefde voor de ander hou je dan werelbreed tegen het licht, waardoor je ook de lange weg beter ziet naar de gewenste beschaving.

    Liked by 3 people

  12. fietszwerver zegt:

    ha die Rob
    wij hadden geluk tijdens een mooi wandeling vandaag , en net zijn we aan het eindpunt of er valt wat regen 🙂
    dus sluiting rit 23 maart in Den Ilp , als in 1963 duurt je te lang 🙂

    Like

  13. Sheila @ beineffable.com zegt:

    Mijn ouders kwamen (apart van elkaar) rond hun 15e vanuit Java naar Nederland vanuit Indonesië. Mijn opa’s kozen daar voor om de politiek te ontvluchten en om hun kinderen een betere toekomst te gunnen. Zelf ben ik daar dankbaar voor, want daardoor ben ik opgegroeid met uitstekende scholing en mooie kansen. Tegelijkertijd ben ik opgevoed met een mix van de Indonesische en Nederlandse cultuur. Ook ben ik meerdere keren naar Indonesië geweest (ook Java). Grappig genoeg beseffen veel mensen niet dat Indonesië het grootste moslim land ter wereld is. Als daar over wordt gesproken, denkt bijna niemand aan de Indonesiër. Indonesiërs en Indo’s zijn zo al zo ingeburgerd voor de Nederlander, maar de ‘echte’ moslim uit Arabische landen weer niet. Bijzonder, als je er over nadenkt. Want Indonesië ligt veel verder weg, waar het merendeel nooit is geweest.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

