Een kerstmaal

Vandaag las ik * iets over hoe wij eten op deze wereld.

Aan een tafel met 10 stoelen zitten de volgende mensen: 2 Chinezen, 2 Indiërs, 1 persoon uit Noordoost Zuid of Centraal Azië, 1 persoon uit Zuidoost Azië of Oceanië, 1 uit Afrika van beneden de Sahara, 1 uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten, 1 uit Amerika en 1 uit Europa.

Welke mensen zijn dit: 3 stoelen met christenen, 3 voor boeddhisten, hindoes en mensen die geloven in traditionele Chinese religies, 2 voor moslims de overblijvende 2 stoelen voor andere religieuze tradities en niet-gelovigen.

Hoe eten wij: 1 persoon lijdt honger, 2 personen zijn te dik, meer dan de helft eet vegetarisch, principiële vegetariërs en veganisten vullen 1 stoel, de ei, kip of vlees eters eten uit de bio-industrie, de rund en lamsvlees eters eten ook meer en meer uit de bio-industrie.

Het Kerstmaal heeft met tradities, cultuur en familie gewoontes te maken. Ik herinner mij zelf een Kerstkonijn. Dagelijks hebben wij ons konijn vertroeteld, verzorgd en gevoed. Bij de uitleg over het Kerstkonijn kregen wij natuurlijk wel een smoesje te horen. Ik herinner mij reerug. Waar over verteld werd dat het aangereden was en te gewond gedood moest worden. Hoe beter mijn vader verdiende hoe rijker de vleestafel werd. In mijn Schotse periode at ik tijdens een Kersttrip naar Edinburgh Haggis. Met Schotse vrienden thuis op kerstbezoek stond er een gigantische beenham op tafel.

Nu eet ik zonder dier mijn kerstmaal.

Wat eten jullie?

 

* Van Jonathan Safran Foer heb ik vandaag het boek “Dieren eten” uitgelezen.

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Een kerstmaal

  1. shivatje zegt:

    Ik begin met overdaad schaad aan vlees. Maar ik laat het niet aan mijn hartje komen om een stukje lekker vlees te nuttigen op deze dagen, en andere dagen.

    Aum Shanthi

    Like

  2. Traditioneel eten wij op eerste Kerstdag haas. De enige keer op een jaar dat wij dit eten.

    Like

  3. Wij eten dinosaurus. Stond toevallig in promotie in onze supermarkt…

    Liked by 1 persoon

  4. fietszwerver zegt:

    gisteravond at ik fusili pasta met een fijne gehakt en groente saus
    vanavond heb ik een flinke kliek zuurkool met speklapje en worst
    morgen een kliek nasi met o.a kip
    zondag maak ik er een brood dag van en maandag moet ik dan weer boodschappen doen
    kerst traditie heb ik niet dit zijn voor mij dagen als alle andere dagen

    Like

  5. Rebbeltje zegt:

    Wij eten Beenham met been 😉 en het hele zooitje erom heen…
    Voorde kleintjes groene soep…op verzoek…snelde keuken in nog voor wat voorbereidingen…fijne dagen

    Like

  6. Jaixy zegt:

    Wat we vandaag eten is een verrassing.
    Maar morgen eten we pizza… Zelf belegd…. Zonder dier

    Liked by 1 persoon

  7. Ferrara zegt:

    Vandaag nuttigen echtgenoot en ik een stokbroodje en diverse soorten kaas en uiteraard een glaasje wijn. Gewoon gezellig snavelen.
    Maar morgen ben ik sinds jaren weer eens aan de beurt voor een eetsessie met volwassen kinderen.
    Geen keukenprinses, dus vlees dat niet kan mislukken en weinig werk vraagt. Eendenborstfilet (al een keer geoefend) rode kool en puree, moet goed gaan. Samen zijn staat voorop.

    Like

  8. eltjedoddema zegt:

    In elks geval flappieloos…….

    Liked by 1 persoon

  9. Zilvertje zegt:

    Ja, ik maak veel sla en doe veel met aardappel, ben dol op groente, lust ze allemaal en vis vind ik ook lekker, maar bak ik alleen als ik alleen ben, de kinderen hebben liever vlees. Ik eet geen vlees, nou heel soms. Maak ook graag ovenschotels en met kerst als ik niemand heb, eet ik ook lekker, maar doe waar ik zelf zin in heb. Roti bv, dan eet ik wel kip. Morgen maak ik roti en vandaag had ik gebakken aardappel en snijbonen en sla en champignons en een zelfbedacht toetje, een soort vanillevla met geklopt ei. Ik heb de kaarsjes aangedaan en was vroeg klaar, want ik ga weg naar mijn moeder.

    Liked by 1 persoon

  10. Svara zegt:

    en ik?
    zo af en toe…..
    val ik door de mand
    en kom terecht in het midden….

    heb het goed met elkaar
    hartelijks
    svara

    Like

  11. Wolf zegt:

    Ben vegetariër sinds ik uit huis ging, toen was ik 18. Ken/heb uiteraard het boek van JS Foer, huiveringwekkend. Heb buitengewoon veel respect voor Temple Grandin, een autistisch genie; zij hervormde in haar eentje een groot deel van de Amerikaanse slachtvee-industrie [zie http://www.grandin.com/ ].
    On topic: vooruit, één keertje dan. Vandaag kleine spruitjes met geitenkaaskruimels, krielaardappeltjes en zeeduivel-op-zijn-Volendams. Ik eet wel vis en ei [ei van eigen kippies!]. Een uurtje daarvoor een kopje zelfgemaakte aspergesoep.
    Onze feestelijkheden op vrije dagen bestaan vooral uit lange wandelingen in vaak Duitse wouden. Vandaag liepen we een ochtendwandeling van twee uur in een gebied waar we zeker zwijntjes zouden kunnen spotten. We kwamen nog geen hond tegen, laat staan zwijntjes, herten of anderszins, maar op één uur vijfenveertig minuten …. een privéshow van een grote bonte specht die niet alleen prachtig bleef poseren maar ons ook tracteerde op bezoek aan alle bomen rondom ons, dus we konden volop genieten van deze prachtvogel. Schitterend!

    Like

  12. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    zoveel verschillende reacties over het menu van de dag
    mij smaakte de zuurkool opgebakken gister heerlijk
    mij zegt kerst en of paas en zo wat meer van die dagen helemaal niets

    beterschap wensende groet

    Like

  13. Bert zegt:

    Mag ik even verwijzen naar mijn blog http://bertblog.tuxedocat.nl
    Het was 1946 en ik àt met d family KONIJN, daarna nooit meer!

    Lees en reageer, prettige dagen, Bert

    Like

  14. fietszwerver zegt:

    ja Rob
    het is absurd deze herfst en winter
    we kunnen het alleen maar afwachten

    warme groet

    Like

  15. hanry zegt:

    Ik was deels bij familie en heb niet overdadig gegeten.

    Like

Geef een reactie

