Natuurlijk Water

Door storm en regenbuien word ik mij weer bewust van de Nederlandse weer. Een kleine lekkage maakt dat er ook een beetje water in mijn huis naar binnen druppelt. Maar verder woon ik droog. Hoog en droog kan ik niet zeggen. De Bijlmermeer is en blijft een polder onder zeeniveau.

Met een ouderwetse waterpomp in mijn achtertuin gebruik ik het grondwater om de planten water te geven. En het regenwater van mijn schuurtje loopt naar een natte plek in mijn voortuin. Iets verderop klagen mijn buren over de zoute kwel in hun tuin.

Rondfietsend door de omringende veenweidegebieden verbaas ik mij telkens weer over de waterstanden. De afwaterende riviertjes liggen binnen hun dijken beduidend hoger dan het lager gelegen land. De Gaaspermolen is mooi en nostalgisch. Maar de gemalen voor de polders van Amsterdam-ZuidOost zijn vooral modern en minder zichtbaar.

Om een tegenwicht te geven aan de verstening in mijn woonwijk komen er steeds meer waterpartijen. Samen met natuurlijke oevers geeft dat mooie nieuwe stadsnatuur. De groene waterschapspartij Water Natuurlijk heeft hart voor blauw. Vreemd genoeg staan er weinig mensen stil bij het werk van het waterschap.

Droge voeten en schoon water zijn in Nederland juist erg belangrijk. Succesverhalen van het Waterschap en/of de groene waterschapspartij Water Natuurlijk komen daarom vind ik te weinig in het nieuws!

http://www.waterschappen.nl/mijn-waterschap/

http://www.waternatuurlijk.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Biologie, Natuur, persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Natuurlijk Water

  1. Een tijdje geleden zag ik in de Metro (gratis magazine van de Belgische Spoorwegen) een simulatie wat één graad extra opwarming van de aarde zou betekenen voor Europa. Nederland zou bijvoorbeeld grotendeels onder water staan. Wèg van de kaart, dus.
    Bij ons is in Brugge een stedebouwkundig reglement waarbij mensen een maximaal oppervlak in terras of oprit mogen aanleggen. Eén van de grote redenen is dat het water moet kunnen in de grond sijpelen. Water: een zegen, maar ook een zeer gevaarlijk iets!

    Liked by 1 persoon

  2. eltjedoddema zegt:

    Lu hebben voak waaineg woorden over veur t “vanzulfsprekende”.

    Liked by 1 persoon

  3. bloggersterk zegt:

    Het is daarom ook onbegrijpelijk dat waterschappen verkozen worden. Een kruisje op een stembiljet voor een waterschap is zoiets als een kruisje op een lottoformulier. Groet van 6 meter beneden NAP.

    Like

  4. sjoerd zegt:

    Ik woon hier lekker hoog en droog, al stijgt het zeewater nog 100 meter, mij zal het niet deren. Toch hebben ook wij een waterschap wat ervoor mag zorgen dat de rivieren binnen hun beddingen blijven.

    Liked by 1 persoon

  5. fietszwerver zegt:

    ik woon op 11 meter + NAP , dus of ik natte voeten krijg , geen idee
    een eindje voorbij de Gaaspermolen richting het oude Diemen , zie je wat het grondwaterpeil deed toen de Bijlmermeer werd volgegooid met zand , beter te zien van af de andere kant , scheef gezakte huizen , waar was toen het waterschap
    het is goed dat ze er zijn , doen ook veel goed werk , maar soms / vaak wordt er ook niet naar hen geluisterd uit naam van de modernisering en of het grote geld

    zonnige groet

    Liked by 1 persoon

  6. Het waterschap leeft denk ik niet zo onder de bevolking, maar het is wel degelijk heel belangrijk.

    Like

  7. perdebytjie zegt:

    Stuur bietjie van daardie water hierheen…ons het groot droogte!

    Liked by 1 persoon

  8. Wij zitten hier ongeveer op de hoogte van het NAP. Ook hier worden de laatste jaren nieuwe vijvers en waterpartijen gegraven en aangelegd, die als extra buffer kunnen dienen om wateroverlast bij zware buien te voorkomen. Daarnaast wordt er steeds meer werk gemaakt van de scheiding van regen- en afvalwater.

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Ik ben niet zo van de doemscenario’s. Weet wel dat ik ooit in Almere woonachtig, met realiseerde dat je daar 6-7 meter onder NAP wonend maar weinig kansen maakt als het water over de dijken klotst. Wat het niet zo snel doet. Om mij heen liggen tegenwoordig overloopgebieden. Voor de inwoners een ramp. Ze kunnen hun huizen niet meer kwijt of hun bedrijven. Maar bij heel veel water in aantocht kan dat wellicht goed werken. In het Watersnoodmuseum in Zeeland, is te zien wat er bij een echte watersnood van ons land zou overblijven. Weinig moet ik zeggen. Het strand komt dan ergens op de Veluwe te liggen. De belangrijkste delen van onze economie verdwijnen dan onder water. Maar dat geldt ook voor de omringende landen. Engeland laat zien hoe dat er uit ziet. Beangstigend. En voor de goede orde; de kans dat de zee komt is heel wat kleiner dan dat de rivieren ons verrassen…Dijken hoog genoeg maken lijkt mij noodzaak…

    Liked by 1 persoon

  10. Ferrara zegt:

    Fiets door de polder, bekijk de sloten en je begrijpt dat we zonder waterschappen snel natte voeten krijgen.

    Liked by 1 persoon

  11. Blewbird zegt:

    Nederland van de kaart is misschien niet eens zo’n héél gek idee:-).

    Liked by 1 persoon

  12. droge voeten willen we allemaal.
    maar tegelijk bouwen we alles vol en denken we boven de natuur te staan .. 😥

    Liked by 1 persoon

  13. Lewies Mymer zegt:

    Water is ’n wonderlike gawe van Moeder Natuur.

    Liked by 1 persoon

  14. Paul zegt:

    Ik wil graag een regenton om in de zomer de platen en het gras mee te kunnen besproeien! Want ik vind het zo zonde om daar schoon kraanwater voor te gebruiken….

    Liked by 1 persoon

  15. hanry zegt:

    Ja het is mooi werk wat ze doen.

    Liked by 1 persoon

  16. Kakel zegt:

    Wij wonen dicht bij het laagste stukje van Nederland maar ik maak me hoegenaamd geen enkele zorgen. De dijken zijn pas verstevigd 😉
    Mijn man kwam vanavond thuis met de boodschap dat er een streek in Schotland is waar het al 80 dagen onafgebroken regent. Ik vond dat ik meteen geen recht meer had om het woord “hondenweer” in mijn mond te nemen.
    Waterige groet

    Liked by 1 persoon

  17. Plato zegt:

    Tja, water is mooi, maar graag wel op plekken waar het thuishoort.
    Mijn terras is in juni betegeld, maar nu reeds bij de deur is de boel verzakt. Veengrond mijnheer Plato, niets aan te doen. Dan zeg ik toch wel even ‘grom.’

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

