ICT in het onderwijs ?

Mijn eerste school adverteerde trots met een beschikbare computer voor elke leerling. Tijdens een gemiddelde les was daar echter weinig van te merken. En het aantal collega’s dat de aan/uit knop van een computer niet wist te vinden bleek in de praktijk groter te zijn dan te verwachten. Nu zeg ik meestal dat mijn ICT-vaardigheden over het algemeen niet verder gaan dan het kunnen bedienen van de aan/uit knop van een computer en/of digibord.

Een leerling van mijn eerste school overrompelde mij op een vrijdagmiddag hijgend en puffend vraagt of hij nog een werkstuk mag inleveren. Met een spelcomputer in de hand vraagt hij of hij deze mag koppelen aan mijn werkcomputer. Glimlachend en niet begrijpend vraag ik hem wat de bedoeling is. Waarop hij slim antwoordt dat hij op het geheugengedeelte van de spelcomputer zijn werkstuk heeft meegenomen.

Een aantal jaren later vraagt een leerling of hij met zijn mobieltje een foto mag maken van mijn bordschema. Naïef antwoord ik dat dit goed is. Waarna binnen een paar tellen de foto met alle klasgenoten gedeeld wordt. Nu wordt m.b.v. onderzoek beweerd dat het overschrijven onderdeel is van het leerproces. Maar voor leerlingen is het bewaren van de lesstof nog steeds voldoende.

Spetterende presentaties van leerlingen en collega’s gaan rond op het internet. Complete werkstukken worden overgenomen en gekopieerd van het internet. Soms word ik verrast door voor mij onverwachte ICT-mogelijkheden. En soms moet ik glimlachen om de gevolgen van computergebruik. Een leerling verontschuldigde zich voor het niet op tijd inleveren van een werkstuk over bacteriën, schimmels en virussen als ziekteverwekkers. Bij het intypen van het woord virussen is de harde schijf van de werkcomputer van haar vader onherstelbaar beschadigd. Een voorbeeld van een moderne smoes i.p.v. de brug stond open voor het te laat komen?

Een groepsopdracht om kennis te verwerven en gezamenlijk te presenteren lijkt mij nog steeds een zeer zinvolle vorm van onderwijs. En dat hoeft voor mij dan weer niet met een presentatie op een digibord te gebeuren …..

Advertisements

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs, persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op ICT in het onderwijs ?

  1. Jaixy zegt:

    Hihi ja de digitale wereld is heel toegankelijk en snel. Kinderen groeien er mee op en zijn verdomde handig.
    Maar het heeft ook zijn keerzijde… Dat klopt. Dus ik denk zeer zeker dat je een punt hebt.
    Maar toch denk ik ook dat het niet tegen te houden is… Die digitale wereld….

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    nee dit is niet te stoppen
    en de leerlingen zullen wel vaker een leerkracht een beetje in de maling genomen hebben
    ik vind de smoes van de virus ook wel leuk gevonden
    maar aan de andere kant vind ik het ook belangrijk om samen , zeg de natuur in te gaan zonder enige vorm van digitaal leven , en er nadien gewoon over te praten van wat ze zagen en beleefden , en dan eventueel op de pc een werkstuk van te maken

    vochtige groet

    Liked by 1 persoon

  3. Het nieuws slimzijn is gewoon handig zijn met de pc…

    Liked by 1 persoon

  4. eltjedoddema zegt:

    Mien ol opoe zee vrouger aaltied: “Dou mie mor gewoon DE-thee…….”

    Liked by 1 persoon

  5. egoecho zegt:

    Copy paste = het nieuwe leren… Erg bemoedigend is het niet.

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Met de tijd meegaan en de technologische ontwikkelingen begrijpen en ook gebruiken….dat vraagt een flexibele geest van het onderwijs. Management eruit en een onderzoeks- en ontwikkelafdeling erin!

    Liked by 1 persoon

  7. Om de ontwikkelingen in de digitale wereld bij te houden, valt niet mee hoor, soms wordt je er een “digimoe” van. Die virus smoes is een goeie!

    Liked by 1 persoon

  8. Hillechien zegt:

    ja wij hebben de opmars van die computers van dichtbij meegemaakt. wij leefde ervoor toch ook niet slecht, zochten dingen op in de encyclopedie maar nu zijn die computers en smartphones niet meer weg te denken in ons straatbeeld

    Liked by 1 persoon

  9. Bertie zegt:

    Internet is een verregaande ontwikkeling en zal nog veel verder gaan.
    Een tekortkoming van het onderwijs om leerkrachten niet tijdig om te scholen/bij te sturen.

    Liked by 1 persoon

  10. sjoerd zegt:

    Wij hadden die computers vroeger niet, en volgens mij was dat ook niet nodig. Nu werk ik als ICT’er en wordt geconfronteerd dat iedereen ervan uit gaat dat iedereen er ook mee om kan gaan. De praktijk is toch echt anders…

    Liked by 1 persoon

  11. Ik leerde vorig jaar Chinees en mijn lerares vertelde dat het in China een groot probleem aan het worden is dat mensen geen karakters meer konden schrijven. Omdat daar ook iedereen tegenwoordig een smartphone heeft, typen ze karakters op hun telefoon, maar met gewoon pen en papier kunnen ze het niet meer. Ik hoorde laatst ook dat het aantal gevallen dyslexie toeneemt (weet niet of dit klopt), maar dat heeft ongetwijfeld wat te maken met al het typen en al de spellingscheckers die we hebben. Toch iets om over na te denken in het (basis)onderwijs.

    Liked by 1 persoon

  12. hanry zegt:

    Ja er is veel mogelijk in de wereld van de computer.
    En het kan razendsnel gedeeld worden met anderen.
    Deze ontwikkeling gaat absoluut nog verder in de toekomst.

    Liked by 1 persoon

  13. Rebbeltje zegt:

    Nog even en de kinderen vertellen ons hoe het allemaal moet/kan…

    Liked by 1 persoon

  14. perdebytjie zegt:

    Ons moes nog ure in ’n biblioteek naslaanwerk gaan doen.Dis die voordeel van die digitale eeu dat massas inligting net ’n knoppiedruk vêr is.

    Liked by 1 persoon

  15. burroholanda zegt:

    Ik vind mezelf redelijk computervaardig. Maar leerlingen van 4 jaar zijn al sneller en handiger in het gebruik van tablets en smartphones. Ook vind ik dat we erg moeten oppassen, dat er niet een flink aantal belangrijke zaken verloren gaan. Schrijven( met een pen) schijnt ook nog iets te doen met de ontwikkeling van je hersenen en je motoriek. Heb ik ooit eens ergens gelezen. 😉
    Het denkproces schijnt ook nog eens anders te zijn als je zelf een tekst moet produceren in plaats van het te knippen en te plakken. Maar misschien is heel veel van wat de psychologen ooit beweerden al weer achterhaald en weet ik al lang niet meer waarover ik het heb. Tja , ik word ook een dagje ouder, hè.

    Like

  16. Suskeblogt zegt:

    Een nadeel is dat de informatie nogal oppervlakkig verwerkt wordt. Ene oor in andere weer uit. Ik ben benieuwd hoe dit verder evolueert.

    Like

  17. Jammer, die ontwikkeling in het onderwijs. Ik ben er geen voorstander van, maar terugdraaien is al niet meer mogelijk. Gewoon leren uit een boek, samen een opdracht maken en je ergens in verdiepen. Ja, echt jammer.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s