Vuurmeester

Op vakanties in de Italiaanse Alpen ontstond in mijn vriendenkring een traditie. ’s Avonds genoten wij van de sterrenhemel en een goed glas. In een kring rondom het kampvuur vertelden wij elkaar verhalen en belevenissen. Naïef en optimistisch wilden wij ook nog de wereld verbeteren. Diegene die het vuur aanstak kreeg de verantwoordelijkheid om op te blijven totdat het vuur op een natuurlijke wijze verdween.

De eerste mensen hadden bij de ontdekking van de vele mogelijkheden van het vuur vast ook allerlei tradities. Het maken van vuur en het onderhouden van het vuur heeft vast allerlei rituelen gekend. Warmte en het roosteren van eten heeft de mens misschien wel los gemaakt van de dieren?

In mijn ouderlijk huis stond een kolenkachel. Of mijn moeder ook op een kolenvuur kookte herinner ik mij niet. Maar dat zal vast wel. Na de kolenkachel kregen wij een aardgas aansluiting. Elke ruimte kreeg nu een gevelkachel op gas. De volgende stap was centrale verwarming met vloerverwarming. Het rode gloeien van de kolen, veranderde in een blauw vlammetje in de gevelkachel en daarna verdween het vuur naar een cv-ketel uit het zicht. Het kolenfornuis werd een gasfornuis en daarna een keramische plaat.

Het koesteren van een brandende tak uit een bosbrand van de eerste mensen is zo geëvolueerd tot een onzichtbare warmtebron. De moderne kolencentrales zijn voor velen gruwel. Maar de elektriciteit die daar wordt opgewekt vervangt meer en meer het vuur om ons te verwarmen of ons eten te bereiden. De gascentrales liggen stil of draaien op aardgas van ver weg. De zomerse BBQ laat soms nog oude menselijke instincten zien. Maar het open vuur is verder heel ver uit ons leven aan het verdwijnen.

De voorraden steenkolen, aardolie en aardgas zijn eindig. De oerbossen zijn ook al bijna verdwenen. Maar blijven wij het vuur meester?

Waterkrachtcentrales, windmolens , zonnepanelen, aardwarmte en bodemwarmte geven ons nieuwe ongekende mogelijkheden als energiebronnen!

Bij het juiste benutten van deze energiebronnen zie ik ongekende mogelijkheden. Het zijn realistische te realiseren mogelijkheden, waarmee wij laten zien dat wij het vuur echt  meester zijn.

http://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/windenergie/

http://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/zonne-energie/

http://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/waterkracht/

http://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/aardwarmte-en-bodemwarmte/

 

 

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in eten en drinken, gezondheid, Natuur, persoonlijk, Politiek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Vuurmeester

  1. fietszwerver zegt:

    mogge Rob
    mooie herinneringen aan het fikki steken zijn er te over 🙂
    laten we hopen dat alle kolencentrales wereldwijd ooit en binnen korte tijd weg zijn
    maar toch ook die smog steden als onlangs Peking tot het verleden behoren

    mooi weer groet

    Liked by 1 persoon

  2. Ik maak optimaal gebruik van mijn eigen gasproductie !

    Liked by 2 people

  3. Jaixy zegt:

    Ik ben blij met de alternatieven. Maar we zijn er nog lang niet…

    Mooie herinneringen

    Liked by 1 persoon

  4. shivatje zegt:

    Vroeger werd er in een kamer een leuvense stoof gezet. Waar alles op gedaan werd en de kamer mee verwarmend werd zelfs het wassen van de baby’s en kinderen werd in de nabije omgeving gedaan.
    En ja zoals je schrijft denk ik ook dat men meer kan halen als we terug bepaalde dingen zouden veranderen. Dat ten goede komt voor alles.

    Aum Shanthi

    Liked by 1 persoon

  5. Hillechien zegt:

    leuk zo die herinneringen, wij hebben een houtkachel, er is hier geen aardgas in de buurt en elektriciteit is gewoon zo poepduur

    Liked by 1 persoon

  6. Paul zegt:

    Wij hebben een houtkachel in de huiskamer staan, en het is belachelijk hoe goedkoop het is om je huis op hout warm te stoken. In het begin gebruikten we de kachel volop, maar inmiddels wordt elk jaar de schoorsteen voor niets geveegd.

    Liked by 1 persoon

  7. ollieherman zegt:

    Als kind woonde ik op een boerderij. Daar kwam de kolenboer om de kolen voor het fornuis en de kachel te brengen. Koken gebeurde op flessen butagas. Later kwamen de aardgasleidingen langs en kookten we op aardgas.
    Tegenwoordig is het een HR-ketel, dus aardgas voor alles. Behalve het licht, dat komt van de zon en van de elektriciteit 🙂
    Overigens worden we het vuur nooit de baas, net als dat we de natuur nooit de baas zullen worden.

    Liked by 1 persoon

  8. sjoerd zegt:

    Het nadeel van natuurlijke bronnen is dat ze niet altijd ter beschikking zijn als we ze nodig hebben.

    Liked by 1 persoon

  9. meninggever zegt:

    Allemaal aardig in theorie, maar in de praktijk van alle dag ben je toch wel afhankelijk van waar je woont. Had ik een vrijstaand huis ergens op de hei zou ik ook kiezen voor alternatieven. Maar helaas. Het rijtjeshuis waar ik woon heeft een gasgestookte CV-ketel van de moderne HR soort. Gas stroomt richting het kooktoestel. Elektrisch koken deden we hier ooit en in ons vorig huis, het bleek niet zo maar mogelijk. Krachtstroom en aparte elektrische groepen. OK, niet zo spannend, maar toch. Stroom uit groene bron is duurder dan grijs. Aardgas komt uit Groningse bodem maar moet omwille van de instortende huizen en de onwil van de NAM om die schades nou eens gewoon goed af te wikkelen, worden gehaald uit het Poetinse Rusland. Bespottelijk! Windmolens brengen geen soelaas. Dus laten we kolencentrales draaien, waar de Belgen hun kernreactorien nog een tandje hoger zetten. Ook ik kom uit de tijd van de kolenkachels. Het aardgas lag nog als de moderne tijd in de toekomst. Wie mocht de zakken kolen sjouwen? IK! Wie mocht de kachel zien aan te houden? Ik! Nee, het was bepaald niet alles in die oude tijden. Zal in die bossen met hout voor het kampvuur ook vast niet zo zijn geweest. Overigens, gezien hoe goedkoop de olie momenteel is?? Lijkt geen schaarste achter te steken…

    Like

  10. bloggersterk zegt:

    Dat vuur moeten we meester worden en ik hoop dat we nog op tijd zijn. De natuurlijke bronnen die je noemt zullen daar vooralsnog de oplossing voor zijn en hebben denk ik ook de potentie om die brengen. De vraag is of je het uitrollen van die oplossingen aan de markt moet overlaten, want zodra daar gesignaleerd wordt dat de fossiele brandstoffen weer goedkoper zijn, krijgen die weer prioriteit. En grootschalige opslag van door wind, zon en water opgewekte elektriciteit moet snel mogelijk gemaakt worden. Doen we toch ook in accu’s? O ja….en als we op natuurlijke bronnen overstappen….dan moeten we niet gaan mekkeren over horizonvervuiling!

    Liked by 1 persoon

  11. Bertie zegt:

    Wie weet wat er nog allemaal mogelijk is. Heel veel, lijkt me, een uitdaging voor wetenschappers èn regeringen.
    Missen doe ik de vroegere energiegebruiken niet op één ding na: het opstoken van restvuilnis; in een kuil op het grote achtererf werden oude meubelen en andere waardeloze rommel in brand gestoken. Dat mocht, als ik me niet vergis, maar ééns per jaar. Voor een kleuter was het een spannend, huizenhoog vuur en je vader was er de baas over. 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. EJW zegt:

    Heb het ook allemaal meegemaakt. Herinneringen kwamen boven bij het lezen van je blog. Ik imiteerde Ivanhoe waarbij de kachelpook mijn zwaard was.

    Liked by 1 persoon

  13. hanscke zegt:

    Ik heb de kolenkachels ook nog meegemaakt. Wat was het ’s morgens koud als de kachel eerst op gang moest komen. Ik heb ook heel wat kolenkitten vol geschept en dat vond ik geen vervelend werk. Ik hield er wel van om een goed overzichtelijke klus uit te voeren. Dan zag ik tenminste wat ik deed. Afstoffen vond ik zoiets overbodigs, ik zag echt geen stof.

    Liked by 1 persoon

  14. hanry zegt:

    De mens kan het vuur zijn op aarde.
    Om liefde te weeg te brengen.
    Dat geeft warmte die on verwarmen kan.
    Deze kooltjes zijn mooi.

    Liked by 1 persoon

  15. benjamín zegt:

    In mijn optrekje kan ik over een open vuur beschikken, meer bepaald een haardvuur, maar het kost me telkens bloed, zweet, tranen, een stapel kranten en een grote hoeveelheid lucifers om dat ding aan te leggen, maar als het me lukt, is het wel heel erg gezellig.

    Liked by 1 persoon

  16. Blewbird zegt:

    Dat het gas opraakt wordt door rechts gebruikt om de atoomlobby weer op te warmen.

    Like

  17. Villasappho zegt:

    Mannen en fikkie stoken

    Liked by 1 persoon

  18. Bert zegt:

    Goedemorgen Rob, een beetje laat misschien reageer ik op je goede verhaal. Vuur in het verleden was de warmte van de kachel, gestookt met kolen, eier kolen of anhraciet. Die keuze hing af van het bestedingsbedrag. Het hele traject zoals jij dat beschrijft heb ik ook gevolgd.
    Je hebt het goed beschreven. Het onderwerp is ook actueel. Zowel toen als nu is de keuze altijd een discussie waard, Wel of niet? Voor of tegen? Feit is dat vuur voor de maatschappij heel belangrijk is. Voor mij is vuur een deel van gezelligheid, of dat nou rond de haard is of gewoon bij een radiator in de kamer. Vergeet ook niet hoe fijn het is als je daarbij een hete kop thee of koffie drinkt. Vuur is warmte. Jou verhaal vond ik ook verwarmend.
    mag ik zo vrij zijn om te verwijzen naar mijn blog? http://bertblog.tuxedocat.nl het verhaal getiteld VUUR

    Liked by 1 persoon

  19. gewoonanneke zegt:

    Ja kachels aanmaken met aanmaakhoutjes en kranten, Kolenkit vullen uit het kolenhok. Ja bij ons werd er nog heel lang op kolen gestookt, later kwamen er wel gasflessen voor de geiser. Maar omdat we nogal afgelegen woorden duurde het heel lang voordat daar aardgas kwam.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

