Watersnood

Op diverse manieren beschermden wij ons in Nederland tegen wateroverlast. Donk, horst, pol, terp, vliedberg of wierde komen in plaatsnamen voor. Sommige woorden duiden op een natuurlijke verhoging in een natte omgeving. Anderen geven juist aan dat er sprake is van een kunstmatige verhoging. De eerste dammen en dijken stonden haaks op de stroomrichting van een rivier. Met als doel bescherming van achterliggende land en/of bebouwing.

Op kunstmatige verhogingen leefden wij eeuwen geleden en soms nu nog. Oorspronkelijk zullen dit ook wel natuurlijke verhogingen zijn geweest. Maar met huisvuil en ander afval beetje bij beetje steeds verder opgebouwd. Nuttig gebruik van afval bestaat dus al langer.

Het tegen houden van een onstuimige rivier gebeurde eerst op een aparte manier. Met dammen en dijken haaks op de stroomrichting probeerde men de rivierloop te veranderen. Voor de buurdorpen is dit telkens een vervelende en gevaarlijke manier.

Tegenwoordig worden waterlopen deels bedijkt en ingedamd. Maar de meer moderne techniek is om geplande overstroom gebieden aan te leggen. Zelfs bij de kustbescherming wordt er gecontroleerd ruimte terug aan de zee gegeven. Na een ontwikkeling van kunstmatige waterbescherming wordt er meer en meer naar natuurlijk waterbeheer. In waterbeheersing heeft Nederland nog steeds een naam hoog te houden.

Klimaatverandering en een stijgende zeespiegel zorgen voor een voortdurende wassend water. Of al dat wassende water ook schoon is? Vervuiling van oppervlaktewater en grondwater krijgen noodzakelijkerwijs steeds meer aandacht. Van open riolen is nu de zoektocht naar zoveel mogelijk schoon water. Of wij daar op tijd mee zijn? Dat moet de tijd ons leren!

Vreemd genoeg leven we wel steeds meer onder het zeeniveau …..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschap

http://www.waternatuurlijk.nl/

Over Rob Alberts

Mensen, natuur, de aarde, planten en dieren hebben mijn interesse. Monumentale Bomen fascineren mij. Onderwijs is mijn passie. In 1988 ben ik in de Bijlmermeer komen wonen. De mensen, het groen, de andere manier van bouwen / wonen hebben mijn hart gestolen. Zonder ver te reizen is hier de hele wereld binnen handbereik. Rondom mijn huis geniet ik vooral van de Familie Pimpelmees. In december 2009 ben ik gaan bloggen over wat mij opvalt of wat mij bezig houdt.
Dit bericht werd geplaatst in Natuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Watersnood

  1. fietszwerver zegt:

    nee zeer zeker niet is al dat wassende water schoon
    we vechten tegen het water al eeuwen lang
    maar zijn ook de grootste vervuilers er van
    en gelukkig wordt ook daar tegen gevochten
    ook al lijkt het vaak op een bierkaai

    Liked by 1 persoon

  2. fietszwerver zegt:

    dank je Rob

    geniet de dag

    Liked by 1 persoon

  3. In jouw plaat zou ik me nu toch al stevige laarzen aanschaffen !

    Liked by 1 persoon

  4. sjoerd zegt:

    Als je nagaat dat ooit in het zuiden van Limburg de Zee was…. Nu zitten we voorlopig nog droog.

    Liked by 1 persoon

  5. Jaixy zegt:

    Ja Nederland en water….. Het blijft in beweging…

    Liked by 1 persoon

  6. bloggersterk zegt:

    Die strijd tegen het water levert ook unieke landschappen op. Gewoon niet te veel bij stil staan, dat die zich enkele meters beneden NAP bevinden. Vandaag dan even, omdat de watersnoodramp precies 63 jaar geleden plaatshad.

    Liked by 1 persoon

  7. Lenjef zegt:

    Tussen eb en vloed

    we leven op ‘t eeuwige ritme van de golven
    op een keer
    niemand weet wanneer
    worden al de lage landen er onder bedolven

    Water is leven én dood, Rob.
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

    • Rob Alberts zegt:

      Een vriend van Curaçao gaf ooit een spreekwoord:
      “Wat goed is voor de zee is goed voor ons eiland.”
      Een optimistisch idee.
      Voor onze lage landen gaat inderdaad het leven en de dood hand in hand met de zee.

      Vriendelijke groet,

      Liked by 1 persoon

  8. ollieherman zegt:

    Gelukkig is het binnenwater steeds schoner. Overigens, op http://www.overstroomik.nl kun je zien hoe ver je straat zal volstromen. Bij mij is het max. 0.5 m.

    Liked by 1 persoon

  9. Bertie zegt:

    Overlaten zijn niet nieuw. Waar ik woon was de Beerse Overlaat juist vroeger de manier om de Maas te beteugelen, een vrij groot gebied. Mocht men hier weer toe overgaan, dan zal het vermoedelijk op kleinere schaal plaatsvinden, hoorde ik ergens.

    Liked by 1 persoon

  10. Met de klimaatverandering in volle gang en een gestaag stijgende zeespiegel zullen we – hoe groot we ook zijn in waterbeheersing – zeker in ons lage landje altijd attent moet zijn in de voortdurende strijd tegen de zee.

    Liked by 1 persoon

  11. Voelsprieten zegt:

    Het water wast zich met waterhandjes….
    En wappert met zijn watervoetjes…..

    Zilte groet
    Annette 🙂

    Liked by 1 persoon

  12. gewoonanneke zegt:

    Ik woon langs de Lek en daar zijn ook stukken weer teruggegeven aan de Lek om de natuurlijke stroming te herstellen. Pas hoorde ik ook wel dat het vele betegelen van tuinen zoals momenteel veel gedaan wordt ook zorgt dat er veel water niet weg kan lopen door tuinen of grond.

    Liked by 1 persoon

  13. Emigrant zegt:

    Wel de kust blijven versterken hoor! Anders wordt mijn pensioen nat.

    Liked by 1 persoon

  14. hanry zegt:

    Ons land beschermen tegen water is zeer belangrijk. Vooral blijven doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

